Hopp til innhold

Lanserer fleksibel Plug&Charge-løsning i 2023: BMW gjør som Ford – går et skritt lenger enn Tesla

GLEM BETALING: BMW lanserer til neste år en Plug&Charge-funksjon der du selv kan legge inn alle ladeselskapene du vil.

Om et år kommer BMW endelig med Plug&Charge-funksjon på de nye bilene sine.

Registrering av ladebrikker, nedlasting av apper, betaling på ladestasjoner og bruk av laderne topper listen av henvendelser til Elbilforeningens kundeservice.

Det er et mylder av ladeoperatører og apper der ute, og for sikkerhets skyld bytter de titt og ofte både navn og profilering. I sum blir det hele ganske uoversiktlig

Nyhet! Elbilforeningens blå ladebrikke

Ladeklubben

Én ladebrikke, enkel betaling og tusenvis av ladestasjoner.

Elbilforeningens nye ladeklubb gjør dette noe enklere, men det er den såkalte Plug&Charge-løsningen som er aller enklest.

Da plugger man bare inn ladekabelen, så ordnes betalingen mellom bil og ladestolpe.

Tesla har hatt dette siden starten. Og nå kommer de andre sakte, men sikkert etter.

BMW fra midten av neste år

BMW annonserte i dag at det i hvert fall skal bli mindre slåssing mot systemene på ladestasjonene for de som kjøper ny bil fra midten av 2023.

Da implementerer de Plug&Charge i bilene sine.

Alt kunden trenger å gjøre er å koble ladekabelen til ladeporten på bilen – og nødvendige data vil automatisk flyte via ladekabelen, i tillegg til selve strømmen.

Det er dermed ikke nødvendig å aktivere ladingen ved hjelp av en app eller ladebrikke – bilen autentiserer seg selv. Ved slutten av ladeøkten overføres også nødvendig informasjon for automatisk betaling.

Akkurat samme løsning lanserte Ford i Mustang Mach-E i fjor. Det samme systemet implementeres i E-Transit

Test: BMW iX40 xDrive og BMW iX50 xDrive:

Er de verd den lange ventetiden?

Funker hos alle

Plug&Charge-teknologien benyttes allerede av flere bilprodusenter, men BMW Group er det andre selskapet som integrerer muligheten til å samle flere ladeavtaler, etter Ford.

Dette lar kundene knytte sine nåværende ladeavtaler fra minst fem forskjellige leverandører til bilen, og dermed bruke ladestasjonene til disse operatørene på en enkel måte.

Den eneste forutsetningen er at ladestasjonene må være koblet til Hubjects Europa-dekkende eRoaming-nettverk. (Både dagens og fremtidige ISO-standarder er integrerte i BMW Groups kommende Plug&Charge-funksjon.)

Problemet i dag er at det nesten ikke finnes ladeoperatører i Norge som har integrert denne funksjonen, så foreløpig kan du bare nyte funksjonen på Ionity-ladere.

Prøvekjørt: BMW i4 M50

Denne BMW-en kan kurere enda flere fossilhoder

BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group, med Audi og Porsche, lanserte joint venture-selskapet IONITY i 2017.

Slik ser BMW for seg bilen i 2040

Senere har også flere bilprodusenter sluttet seg til selskapet som utvikler, etablerer og drifter et nettverk av hurtig- og lynladere over hele Europa.

I Norge finnes nå IONITYs hurtig- og lynladere foreløpig bare på 22 lokasjoner, med totalt 138 ladepunkt. Flere nye er under konstruksjon. Totalt er antallet nærmere 400.000 ladestasjoner rundt om i Europa.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!