Hopp til innhold

Dette er Plug&Charge og Autocharge: Enklere lading rett rundt hjørnet?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

PLUGG I OG LAD: Begreper som Plug&Charge og Autocharge svirrer i luften blant lade-nerder og bil- og ladebransje. Nå ser det ut til å nærme seg at en del elbiler kan benytte seg av denne enklere løsningen for hurtiglading.

Alle vil ha enklere elbillading. Nå er løsningen sannsynligvis nærmere enn noen gang – men den blir likevel ikke for alle med det første.

Hvor deilig hadde det ikke bare vært å plugge kabelen rett i bilen, og vips, så starter ladingen?

Uten app. Uten QR-kode. Uten brikke. Uten kort.

Ja, akkurat som Tesla har gjort siden starten.

Løsningen kan nå være rett rundt hjørnet for en rekke elbileiere, ikke bare for Tesla-folket.

Elbilmodellene som er klargjort for enklere lading:

Sjekk bilene som er klare for Plug&Charge

Men det er fortsatt flere utfordringer som må løses før dette blir en vanlig løsning, og for mange av elbilene som ruller rundt på norske veier, vil løsningene aldri fungere.

For eksempel vil ingen av løsningene vi skriver om her fungere med Chademo-standarden, og heller ikke med nye biler som har CCS, er man garantert at dette vil virke.

Hvordan virker det?

Mange elbilister er nok ganske drittlei apper som krasjer, koder som må skrives inn og ladere som ikke responderer.

Elbilforeningens ladebrikke og forhåpentlig et snarlig påbud om mulighet for såkalt «tæpping» med bankkortet eller mobilen, er med på å gjøre kundeopplevelsen langt bedre, men de fleste vil nok foretrekke en enda enklere løsning.

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Teslas automatiske lading baserer seg på at superladerne til Tesla leser av bilens ID og kobler kostnaden for lading mot brukerprofilen som eieren blir anmodet om å legge inn når bilen er kjøpt.

Når du er ferdig med å lade, trykker du bare på knappen i bilen, på ladekabelen – eller du simpelthen sier til bilen at den skal slutte å lade.

Automatisk start av hurtiglading er noe som både bilbransjen og ladebransjen har snakket om i flere år, men ikke helt har klart å lande ennå.

Vi kan i grove trekk snakke om to systemer, eller begreper om du vil, der prinsippene er ganske forskjellige.

Det ene omtales som Autocharge, det andre som Plug&Charge, og vi skal nå ta for oss begge.

Lanserer fleksibel Plug&Charge-løsning i 2023:

BMW gjør som Ford – går et skritt lenger enn Tesla

Autocharge

Autocharge er en løsning, eller uoffisiell standard, for automatisk start av lading, som en rekke ladeaktører enten tester ut eller har startet å tilby.

Teslas ladeløsning er beslektet med Autocharge-løsningen.

Løsningen baserer seg på at laderen identifiserer bilen, for deretter å sjekke om denne finnes i ladeoperatørens godkjentliste over biler som kan starte ladingen automatisk.

For at dette skal funke må ladeoperatøren tilby Autocharge, bilens ID må være knyttet til et registrert gyldig kundeforhold, og kundeforholdet må ha et gyldig betalingskort registrert eller en faktureringsavtale.

Autocharge som løsning er enkel og grei, og fungerer greit i lukkede ladeløsninger, men er en løsning som også har sine svake sider.

Bli med på en sniktitt på Ioniq 6:

Går langt, er rimelig og strømgjerrig – men er den pen?

Den tekniske løsningen gir i begrenset grad mulighet for roaming, altså ett kundeforhold med lading på tvers av flere ladeselskaper.

Med andre ord må du altså fortsatt opprette mange kundeforhold med denne løsningen.

For eksempel kan man ikke lade med ladeabonnementer som en rekke bilforhandlere tilbyr – med kundeforhold fra andre ladeoperatører eller andre tredjepartsløsninger – slik som Ladeklubben fra Elbilforeningen.

I den grad løsningen fungerer innen roaming, så risikerer brukeren, gitt at det er tegnet flere kundeforhold på samme ID, at det kan være tilfeldig hvilket kundeforhold som belastes og hvilken pris som betales.

Slik får du lengre rekkevidde:

Elbil om vinteren

Det hevdes også at flere bilmodeller på markedet endrer bilens identifikator-ID, slik at denne løsningen kan være upålitelig og at bilen må registreres på nytt mot kundeforholdet. Det er også noen bilmodeller hvor samme identifikator brukes på tvers av mange biler, og som derfor ikke støter Autocharge.

Noen hevder også at bilens identifikator kan hackes, og at man i så fall risikerer svindel ved at kunder urettmessig kan påføres kostnader for lading de ikke har utført.

Bli med Ladeklubben på elbilferie:

Dette lærte vi av å kjøre tur-retur Milano med elbil

Plug&Charge

Plug&Charge er, i motsetning til Autocharge, en sikrere og mer avansert teknologi som baserer seg på mer formelle standarder.

Plug&Charge baserer seg på at det installeres et sertifikat i bilmodeller som støtter dette, som altså identifiserer brukeren idet ladeledningen plugges inn i bilen. Dette gir enkel og sikker tilgang til lading.

Det krever også at man har en sentral aktør som utsteder sertifikatet, noe som ikke er gratis.

Her er det ikke behov for en mobilapplikasjon eller en RFID-brikke. Ladestasjonen og kjøretøyet kommuniserer direkte via kabelen, og sender all nødvendig informasjon videre til de impliserte partene.

Siden det installeres et sertifikat i bilen, får man maksimal sikkerhet når det gjelder autentisering (mot identitetstyveri) og databeskyttelse (mot piratkopiering).

Dro to uker på elbilferie i Storbritannia:

– ElbilAppen var en «lifesaver»

Krever mer

Hva skal så til for at markedet får glede av automatisk start av hurtiglading? Det er faktisk ikke så rent lite.

I motsetning til Tesla, som har eierskapet til hele sin verdikjede (produksjon, salg, service, lading og kunder), og gjennom det full kontroll på utvikling av egne bilprogrammer, ladeteknologi og egne kunder – er ikke dette tilfelle for den øvrige bil- og ladebransjen.

Ulike bilmerker, en rekke bilmodeller, ulik programvare og versjoner av disse på ene siden og en lang rekke hardware-leverandører, baksystemleverandører, ladeselskaper og tredjepartsaktører på den andre, gjør at standardisering er krevende.

Hvorfor er ikke statsråd-bilene elektriske?

Elbil er trygt nok for Raymond Johansen, men ikke for regjeringen

Noen utfordringer så langt:

Elbilforeningen vil ha enklere hurtiglading:

Derfor jobber vi for kortbetaling og ladebrikker

For at Plug&Charge skal fungere, må …

  • … bilen fysisk støtte Plug&Charge.
  • … bilen ha en oppgradert software og installert et program som muliggjør at bilen kan registreres i en sentral database for Plug&Charge.
  • … bilens eier ha ett (eller flere) kundeforhold som støtter Plug&Charge.
  • … ladeselskapet i tillegg åpne for roaming og knytte sitt system mot sentrale register over biler.
  • … de ulike ladeselskapenes driftssystem ha støtte for å håndtere Plug&Charge.
  • … ladestasjonen på sin side ha en teknologi som muliggjør Plug&Charge.
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også