Hopp til innhold

Peugeot E-5008: Sjuseter med 660 km rekkevidde

SMEKKER: Forrige 5008 var en linjelekker bil. Denne vil for mange til og med se bedre ut enn lillebror.

Om du ble skuffet over plassen i Peugeot E-3008, så kommer alternativet her. E-5008 frister med masse plass og ditto rekkevidde.

Det er ikke lenge siden vi kjørte den første bilen på Stellantis’ nye STLA-medium-plattform, i form av Peugeot E-3008.

E-5008 er i bunn og grunn samme bil, men har fått litt større rumpe. Lengden har økt fra 4,54 til 4,79 meter og akselavstanden har økt fra 2,7 til 2,9 meter.

OPTISK: D-stolpen i sølv får bilen til å se snerten ut.

Ikke minst går taket rett bakover og bakruta nærmere loddrett, i motsetning til den coupe-aktige bakruta uten vindusvisker på E-3008.

Bilene får samme utstyrsgrad og blir rimelig like å kjøre. Er du interessert mer dyptgående data, leser du testen av E-3008 under:

Vi har prøvekjørt Peugeot E-3008 GT:

Er den stor nok – og blir den for dyr?

Liker du designet på E-3008, vil du gjøre det her også. Den blir faktisk ennå mer SUV-aktig med det lange taket, og nå kan 5008 endelig tilby det som nordmenn er ute etter, en elektrisk firehjulstrekker.

STOFF: Få lager mer intime interiør enn PEugeot for tiden. Du programmerer de mest brukte knappene selv via skjermen i midten.

I min test av E-3008 satte jeg spørsmålstegn ved om plassen var bra nok for familien i forhold til prisen de forlanger.

I hvert fall får du det du trenger i denne, og du har fortsatt skikkelig rekkevidde med det store batteriet.

Familievennlig

Det lekre interiøret med Peugeots i-Cockpit og buede skjerm er nøyaktig det samme, men baksetene står nå på skinner og kan skyves i 40/60 konfigurasjon.

Seteryggene kan vinkles i fem trinn og slås ned 40/20/40 og så har man hva man kan kalle nødseter bakerst.

FLEKIBELT: Setene skyves og ryggene justeres.

Forrige 5008 var faktisk romsligere enn den store Skoda Kodiaq i baksetet, så det er mulig man har lykkes med dette her også. Uansett må man trekke midtre rekke en god del frem for å gi levelige forhold bakerst.

GOD PLASS? Tja, om man deler litt på plassen, vil denne bilen funke for småbarnsfamilien.

Baksetepassasjerene får rikelig med strømuttak, egen klimasone og rullegardiner. Bakerste rad får til og med koppholdere.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Fleksibelt

Når alle setene felles ned får man så å si flatt gulv. Peugeot oppgir merkelig nok ikke liter i pressemeldingen, men kubikkdecimeter. Med alle setene nedslått får du 1.815 dm3.

LASTEBIL: Setearrangementet er praktisk satt opp.

Med bakre seterad nedslått får man et tett og fin bagasjerom på 748 dm3.

Som sjuseter krympes bagasjerommet til 259 dm3, men det er gjort plass til rullegardina til bagasjerommet under bagasjeromsgulvet. Praktisk.

Faktisk er bagasjerommet 42 cm langt som sjuseter og man har rundt 80 liters bagasjerom under bakerste seterad.

LIK: Forfra er bilen lik E-3008. Det samme er motorer, batterier og utstyrspakker.

På samme måte som den mindre E-3008, vil denne bygges i Frankrike med batterier utviklet og produsert i Frankrike.

Bilen kommer for salg i høst og vil komme i versjonene Allure og GT, med tre utstyrspakker.

I Norge vil bilen selges med forhjulstrekk og 210 hk sammen med et batteri på 73 kWt netto, med forhjulstrekk på 230 hk og batteri på 98 kWt netto – eller firehjulsdrift på 320 hk med det miste batteriet.

Prisen er ikke satt ennå, men ikke regn med voldsomt prispåslag i forhold til E-3008.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også