Hopp til innhold

Først ut i Norge: Skal frakte kalk med elektrisk lastebil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

TESTER ELEKTRISK TRANSPORT: Firmaet Verdalskalk skal i gang med tunge elektriske lastebiler. Foto: Verdalskalk

Norges første 66 tonns elektriske Scania-lastebil skal frakte kalk i Verdalen.

I Verdalen ligger Nord-Europas største kalkbrudd. Her kjører de hvert år 1,5 millioner tonn kalk fra kalkbruddet ned til havna, der kalken fraktes videre. Turen frem og tilbake er 42 kilometer.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

I drift over nyttår

Nå skal bedriften Verdalskalk, som den første i Norge, ta i bruk en 66 tonns elektrisk Scania-lastebil.

Bilen er planlagt å settes i daglig drift mot slutten av februar 2023.  

– Vi er stolte av å være først ute i Norge med elektrisk tungbil i dette segmentet, sier driftssjef hos Verdalskalk Ketil Aksnes i en pressemelding.

Gjennom programmet “Pilot Partner” har Scania og Verdalskalk inngått en avtale om utprøving av elektrisk transport med tunge biler.

Koster mer, men billigere i drift:

Ny beregning: Elektrisk lastebil billigst

Lader på vei ned til havna

Det er nedoverbakke fra kalkbruddet til havna, noe som gjør at de fullastede vogntogene kan regenerere strøm til batteriet på vei nedover.

Nede ved havna vil det bli montert en hurtigladestasjon, og ifølge Aksnes vil de måtte lade tre-fire ganger i løpet av to skift, med en ladetid på mellom 15 og 20 minutter.

Teslas lenge varslede semitrailer nærmer seg veldig:

Pepsi skal pryde Tesla Semi i desember

Både Aksnes og sjåførene gleder seg til å være prøvekaniner for Scania.

– Hos Verdalskalk har mange av sjåførene meldt seg som «el-piloter», sier Aksnes.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også