Hopp til innhold

Tesla utvikler selvforsynt ladestasjon: Skal lynlade 40 biler i slengen – bare med solenergi

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

DRØMMEN: Elon Musk ønsker at alle hans ladestasjoner skal fylle bilene med grønn og billig energi etter hvert.

Teslas første Supercharger V4-stasjon kommer angivelig til Arizona, og planene inkluderer en «megapack» batteripakke og solcellepanel.

For noen måneder siden rapporterte nettsiden Electrek om avsløringen av Teslas Supercharger V4-design.

Tesla antas å øke produksjonen av den nye laderen for å starte distribusjon over hele USA.

Mer futt

Den nye laderen forventes å ha et potensial for ladehastighet opp til 350 kW, mot dagens V3 som har 250 kW. Den vil også tillate CCS-lading for andre elbiler.

Åpnet nylig utenfor Bergen:

Er dette landets beste ladestasjon?

Men den kan også komme med økt utplassering av energilagring og solenergi på ladestasjoner.

Tesla-sjef Elon Musk har i lang tid lovet at Tesla vil drive alle Supercharger-stasjoner fra solenergi og batterier.

Allerede i 2017 sa Musk at Tesla planla å legge til solenergi og batterier til alle Supercharger-stasjoner, og til slutt koble de fleste av dem fra strømnettet.

HALVE MOROA: Dette er en av de to skissene for den nye ladestasjonen.

Avslørt av skisser

Twitterbrukeren «MarcoRPTesla, en selverklært Supercharger-ekspert, har nylig avslørt en byggesøknad på den aller første V4 Supercharger-stasjonen.

Den skal ifølge ham bygges i Juma-distriktet i Arizona, ha ladeplasser for 40 biler og ha to solcellefelt på drøyt 400 mål.

Amerikanerne er enda mer glade i tilhengere enn oss nordmenn og flere av plassene skal være tilpasset bil og tilhenger.

Solcellene skal fylle en såkalt «megapack» batteripakke på hele tre MWt

Telleverk og tæpping/kortbetaling på flyttbar ladestasjon:

− Slik burde alle ladestasjoner være

Kontroll på utgiftene

Det er ikke lenge siden Elon Musk klagde på at bilene hans var for dyre. Det samme gjelder kostnadene for å fylle bilene med strøm.

Hans idé om selvforsyning på ladestasjonene skal gi elbileiere mer forutsigbare kostnader på lading og belaste det eksisterende strømnettet mindre.

Dette er et høyaktuelt tema i Norge også. Vi har flere eksempler på lignende anlegg i Norge, men i langt mindre ambisiøs skala.

Denne nye Cirkle K-stasjonen har snudd opp ned på begrepet bensinstasjon

Energiparken til Circle K på Kongsberg er en av dem. De har lastbalansering av nettet via store batteripakker og solceller nok på taket av stasjonen til å lade en eGolf.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!