Hopp til innhold

Åpnet nylig utenfor Bergen: Er dette landets beste ladestasjon?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ÅPNET PÅ STRAUME: Slik så det ut på Straume under åpningen av ladestasjonen denne uken.

Tirsdag ble det som fort kan bli selve oppskriften på fremtidige hurtigladestasjoner åpnet utenfor Bergen. Stikkord: Plug & play, køsystem og skiltgjenkjenning. Og ikke minst: Betaling ved hjelp av «tæpping».

Tirsdag åpnet den relativt ukjente ladeoperatøren Greenstation en splitter ny ladestasjon på Straume i Øygarden kommune på Sotra utenfor Bergen.

Om valget av nettopp Straume – som jo er et ganske passende stedsnavn å starte et flaggskip av en elbilladestasjon på – er tilfeldig eller ei, vet vi ikke.

Det vi derimot vet, er at det dreier seg om en såkalt pilot-ladestasjon, der elbilister melder seg som pilotkunder og dermed blir nyttige for selskapet når de i nær fremtid skal utvikle og rulle ut en rekke liknende ladestasjoner rundt om i landet.

TID FOR TÆPPING: – Endelig en ladestasjon der man kan betale ved å tæppe kortet eller mobilen, sier Christine Ødegaard, nestleder i Hordaland elbilforening, her sammen med en kort-tæppende Vegard Frihammer i Greenstation.

Sjekk ut: Elbilforeningens ladekart

Vil etablere 20 stasjoner i Norge og satse internasjonalt

Ladestasjonen på Straume kan skilte med dette:

FULL AKTIVITET: Det var trangt om ladeplassen da Greenstation åpnet sin flunkende nye ladestasjon på tirsdag.

– Pilotstasjon vi nå har åpnet ligger bare 15 minutter utenfor Bergen sentrum, og den setter startskuddet for vår  ambisjon om å etablere 20 stasjoner i Norge innen 2023. Vi jobber mot nasjonal utrulling med mål om 10 lokasjoner innen neste sommer. sier prosjektleder i Greenstation, Jan Erik Ødegård.

Nå inviterer ladeselskapet alle som vil til å registrere seg og bidra som pilotkunde på ladestasjonen i Straume i tiden fremover. De vil da få en introduksjonspris fra 1,95 kroner per kilowattime.

Prosjektlederen forteller at Greenstation også har planer internasjonalt:

– Vi har store ambisjoner om internasjonal tilstedeværelse med 1000 lokasjoner innen 2030, siden vi tror behovet for brukerorienterte ladestasjoner vil bli stort også i utlandet.

SNORKLIPPING: Øygarden-ordfører Tom Georg Indrevik og Jan Erik Ødegard, prosjektleder i Greenstation, under ladestasjonsåpningen denne uken.

Les også: 10 nye elbiler til under 250.000 kroner

– Kjempegøy!

På tirsdagens startskudd klippet Øygarden-ordfører Tom Georg Indrevik snoren og erklærte høytidelig stasjonen for åpnet.

Til stede var også Christine Ødegård, nestleder i Hordaland elbilforening. Hun forteller begeistret om tirsdagens åpning:

– Kjempegøy, de har gjort utrolig mye kult og riktig her! Når bilene kjører inn blir nummerskiltet skannet, og så kommer du til store skjermer som geleider deg til riktig ladestasjon for akkurat din bil, begynner Ødegaard.

BILLIG STRAUM PÅ STRAUMEN: Pilotkundene får en gunstig strømpris i introduksjonsperioden. Skjermen med pristilbudet flankeres her av Øygarden-ordfører Tom Georg Indrevik og Christine Ødegaard, nestleder i Hordaland elbilforening.

– Selv kjører jeg Tesla, og er jo vant med at lading på Teslas superchargere er enkelt, men dette var veldig intuitivt og i minst like stor grad «plug and play» som hos Tesla.

Ødegaard forteller at ved siden av laderne var det en stor skjerm som viste hvor mange kilowattimer man har ladet, pris per kilowattime og totalpris for ladingen når man hadde ladet ferdig.

– Og så var det bare å tæppe kortet, mobilen eller Apple Watch når man skulle betale – enkelt og greit. Endelig en ladestasjon der man bare kan tæppe! utbryter Ødegaard.

– Hele opplevelsen var i grunnen veldig intuitiv, og står i sterk kontrast til mye av frustrasjonen vi stadig hører om fra elbilister på landets hurtigladestasjoner.

Slike kommentarer gleder antakelig nesten-navnebror Jan Erik Ødegård i Greenstation stort.

– Det er slik det skal være. Sett i kontakten, tæpp med kort og ladingen starter automatisk – helt uten app. Samtidig vil vårt køsystem ta hånd om deg ved høy aktivitet på ladestasjonen. 

Les også: Stortinget vil ha kortbetaling og enklere prising av hurtiglading

– Gjort alt vi har etterlyst

Erik Lorentzen er leder for fagavdelingen i Norsk elbilforeningen, og han sier det virker som Greenstation her har gjort veldig mye riktig på én gang:

FORNØYD: Erik Lorentzen, fagsjef i Norsk elbilforening.

– Uten å ha vært der og sett stasjonen selv, virker det som de har gjort alt vi i Elbilforeningen i årevis har etterlyst fra hurtigladeoperatørene, og som også medlemmene våre stadig forteller at de savner i våre årlige spørreundersøkelser.

– Dette virker enkelt, oversiktlig og greit, så det blir spennende å se hva de vil få til i Norge fremover, sier Lorentzen, som også forteller at Greenstation planlegger å legge stasjonene sine under tak, slik at elbilistene blir mer skjermet mot vær og vind.

– Dette er også noe Elbilforeningen har mast mye på norske ladeoperatører om. Alt i alt skal vi ikke se bort fra at dette per i dag kan være Norges beste ladestasjon.

Prosjektleder Jan Erik Ødegård bekrefter at man snart skal slippe å bli våt om man lader på Straumen i regnvær:

– Overbygg er bestilt og pilotstasjonen forventes å stå ferdig med tak i løpet av høsten.

Les også: Dobbelt så mange vil ha elbil

God stemning på Facebook

Også på Facebook-gruppa «Elbil i Norge» har man fått med seg nyvinningen på Straume.

Der kommenterer et gruppemedlem at «Denne løsningen blir nok standard i Norge snart. Tror alle leverandører forstår hvor gammeldags dagens system er.»

En annen skriver at han «fikk en litt sånn shut up and tak my money-feeling. Så fantastisk behagelig!»

Hva prisen for lading hos Greenstation-stasjonene vil ligge på, er foreløpig ukjent. Men for pilotkundene på ladestasjonen på Straume opererer selskapet med en introduksjonspris på 1,95 kroner per kilowattime, – uten noen minuttpris i tillegg.

SIER IKKE HVOR: Jan Erik Ødegård i Greenstation er foreløpig tilbakeholden med informasjon om hvor de neste stasjonene vil havne.

– Også dette er helt i tråd med hva Elbilforeningen har anbefalt for hurtigladeoperatøren, konstaterer fagsjef Lorentzen.

Les også: Nå tilbyr Elbilforeningen markedets beste medlemstilbud på veihjelp

Konkret hvor de 20 lovede ladestasjonene som skal etableres de neste par årene vil havne, vil prosjektleder Ødegård i Greenstation foreløpig ikke si noe om. Heller ikke om de første ti han håper skal stå klare innen sommeren:

– Greenstation ønsker naturligvis å være en energistasjon som du kan besøke uansett hvor du bor i landet, og de vil nok bli  tilknyttet de største trafikknutepunktene i Norge. Men foreløpig er det for tidlig å si konkret hvor neste stasjon vil komme, selv om vi gleder oss til å dele dette ganske snart.

Ny undersøkelse: Nær halvparten forstår ikke prismodellene for hurtiglading

FANCY SAKER: Slik skal det se ut på Greenstation-ladestasjonene, ifølge selskapet selv.

LES OGSÅ: Nå kan du få reiserute fra ElbilAppen direkte opp på skjermen i din bil

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!