Hopp til innhold

Her er satsene: Slik blir omregistrerings­avgiften for elbil i 2023

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

UT PÅ BRUKTMARKEDET? Etter hvert som Norge får stadig flere elbiler på veiene, blir naturlig nok også utvalget større for dem som ønsker å kjøpe seg en brukt elbil. Her får du oversikten over omregistreringsavgiften du må ut med. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

På jakt etter brukt elbil? Nytt av året er at også elektriske kjøretøy må betale full omregistrerings­avgift. Her får du oversikten.

Fra 2023 må elbiler betale samme omregistreringsavgift som fossilbiler. I fjor betalte man for elbiler bare 25 prosent av full takst.

På eldre biler registrert før inngangen til 2012 er avgiften lik uansett kjøretøyets tyngde – deretter spiller vekten inn.

Stortinget vedtok:

Det blir kortbetaling på både nye og gamle hurtigladere i 2025 

Så mye må du ut med

Personbiler over 1200 kg:

Personbiler inntil 1200 kg:

Vare- og kombinerte biler inntil 7500 kg (inkluderer campingbiler/lastebiler/busser):

Slik blir elbilpolitikken for 2023 etter budsjettforliket:

Elbil-nedtur setter klimamål i fare

Flat avgift på resten

For biltilhengere, campingtilhengere og semitrailere med egenvekt over 350 kilo er prisen lik uansett hvilket år den ble førstegangsregistrert:

Samme pris gjelder også for omregistrering av mopeder, motorsykler og beltemotorsykler.

Her kan du selv se satsene på Skatteetatens nettside.

Der finner du også Skatteetatens kalkulator, som viser omregistreringsavgiften for det aktuelle kjøretøyet – der du enten kan fylle inn registreringsnummeret (enklest) eller oppgi type kjøretøy, vekt og registreringsdato.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også