Hopp til innhold

12 V-batteri i elbiler

Alle elbiler har et lite 12 V-batteri i tillegg til det store hovedbatteriet. Det kalles ofte startbatteri for det bidrar til at hovedbatteriet kommer i gang, slik at bilen starter. I tillegg holder 12 V-batteriet liv i en rekke funksjoner som sentrallås, kupélys og varme i sete og i ratt.

Kort oppsummert:

1


Er 12 V-batteriet flatt, starter ikke bilen
Kontakt redningstjeneste, eller bruk en startbooster for å få strøm på batteriet. En 12 V-batterilader er alternativet om du har stikkontakt i nærheten, og ingen hast.

2


Kan slite i kulda
12 V-batteriet blir mindre effektivt i kulde, og trenger høyere spenning for å gjøre jobben.

3


Mange opplever aldri trøbbel
De fleste nyere elbiler lader 12 V-batteriet jevnlig fra hovedbatteriet, men ikke alle, og spesielt ikke eldre elbiler. Sjekk hva som gjelder for din bil.

Årsak til flatt 12 V-batteri i kulda

I elbiler har 12 V-batterier langt lavere belastning enn i fossilbiler, fordi det slipper å dra i gang en kald bensin- eller dieselmotor, med tyktflytende olje.

Flatt 12 V-batteri er vanligst om vinteren når det er kaldt. På samme måte som det store hovedbatteriet gir deg kortere rekkevidde i kulda, påvirkes også det lille startbatteriet i kaldt vær.

12 V-blybatterier må ha høyere spenning når batteriet er kaldt for å gjøre jobben. Kjemien blir rett og slett treg, og de færreste elbiler – eller fossilbiler for den del – kompenserer for dette kuldeproblemet.

Andre grunner til flatt batteri

Glemmer du å slå av bilen, slik at den blir stående med kupélys og annen elektronikk påslått, er det også en vanlig årsak til at batteriet lades ut, uavhengig av årstid.

Husk også at 12 V-batteriet brukes når du kommuniserer med bilen – for eksempel ved hjelp av en app. Vær derfor forsiktig ved bruk av tredjepartiapper som logger bilen din – de kan tappe 12 V-batteriet ditt.

Sjekk hva som gjelder for din bil

De fleste nye elbiler lader 12 V-batteriet jevnlig uavhengig av bruk – også når bilen er skrudd av.

Men det gjelder ikke alle, og spesielt ikke eldre elbiler. Her er det vanlig at 12 V-batteriet får strøm under kjøring og når hovedbatteriet lades.

Slik lades 12 V-batteriet i elbiler

Litt forenklet kan vi dele elbilenes lading av 12 V-batteriet i to grupper:

1. Det lades under kjøring og lading av hovedbatteriet.

Eksempler på biler dette gjelder er:

  • Volkswagen e-Golf eller Nissan LEAF produsert før 2021
  • BMW i3

2. Bilen sjekker 12 V-batteriet jevnlig og lader fra hovedbatteriet ved behov.

Det merker du ikke på noe annet vis enn noe redusert rekkevidde. Dette gjelder for biler fra:

  • NIO
  • Tesla
  • Mercedes Benz (EQ-serien)
  • Kia (2021-)
  • Hyundai (2021-)
  • Nissan (Ariya og siste generasjon LEAF).

Hva gjør du når 12-voltsbatteriet er flatt?

Det er lurt å vite hvor i bilen 12 V-batteriet befinner seg, slik at det er mulig å bruke en startbooster, batterilader eller sjekke spenningen. Det finner du i bilens brukermanual.

Kontakt veihjelp
De aller fleste kontakter en redningstjeneste får å få hjelp. Medlemmer i Elbilforeningen kan kjøpe veihjelp fra Viking redning til en gunstig pris.

Veihjelp fra Viking

Kun kr 475,– for 12 måneder – uten egenandel.

Bruk en startbooster…
Et alternativ er å bruke en startbooster. Den gir nok strøm på en gang til å få liv i 12 V-batteriet på kort tid. Les mer om startbooster hos Viking redning.

eller en 12 V-batterilader
Om du ikke trenger å bruke bilen med en gang, og har tilgang til en stikkontakt der bilen står, kan du også lade 12 V-batteriet med en egen batterilader.

Slik bruker du en 12 V-batterilader

Før du kjøper:
  • Sjekk hvilken type batteri som er i bilen din. De aller fleste har et blybatteri og da må du ha en lader for dette. Er det litiumbatteri, må du ha en batterilader for litiumbatterier, ellers kan du ødelegge batteriet. Da står det gjerne merket Litium eller Li (litium) Fe (jern) Po4 (Fosfat).
  • Sjekk kapasitet på batteri og lader. Kapasiteten er oppgitt i Ampere timer, Ah. Jo høyere tall, jo kraftigere er batteriet. Vanlig er rundt 80 Ah.
  • Er batteriladeren for svak, bruker den så lang tid på å lade at det kan gå varmgang i batteriet. Er laderen for sterk, kan det også lade for fort og skade batteriet. Men de fleste ladere passer til et vanlig bilbatteri.
  • Laderens kapasitet skal stå på emballasjen til laderen, men ikke alltid på selve laderen. Sjekk instruksjonsheftet om du er usikker.
Når du lader:
  • Sjekk at motoren er slått av.
  • Koble på klemmene på polene først.
  • Rød på pluss først og deretter svart på minus, eller på noe metall i karosseriet.
  • Så kobler du til laderen i stikkontakten.

Har du en smart-lader, kjører den sykluser og slår seg av selv når batteriet er fulladet. Det kan derfor være koblet til lenge.

En vanlig lader bør du koble av når batteriet er blitt ladet opp. Når du er ferdig å lade, kobler du fra alt i motsatt rekkefølge som kulelisten over.

Husk: Du bør ikke lade selve framdriftsbatteriet i bilen samtidig som 12-voltsbatteriet.

Kilde: Batterileverdøren C-TEK

Medlemmer i Elbilforeningen får rabatt på slike produkter hos BilXtra.

BilXtra

Fast medlemsrabatt på opptil 25 % på alle produkter hos BilXtra.

Lading av 12 V-batteriet

På eldre elbiler kan det også være aktuelt å vedlikeholdslade 12 V-batteriet for å hindre at det blir utladet, når det er kaldt.

Tar du mange småturer når det er kaldt og har en bil som kun lader 12 V-batteriet under kjøring, er det ikke sikkert 12 V-batteriet får tilstrekkelig med strøm, og du kan oppleve at startproblemer.

Har du mye trøbbel med 12 V-batteriet?

Det kan skyldes ukjente strømtyver, som sentrallås som henger, en kortslutning eller at du har et gammelt batteri. Da kan vedlikeholdslading være med å maskere det er reelle problemet.

Opplever du at 12 V-batteriet ditt blir flatt gjentatte ganger, uavhengig av kulde, kontakt forhandler eller kontakt verksted. Da må det mest sannsynlig byttes ut.

Mange opplever trøbbel med 12-voltsbatteriet i kulda:

Vedlikeholdslading KAN maskere problemet  

Slik sjekker du om 12 V-batteriet må byttes

Når bilen din er inne på service, skal 12 V-batteriet sjekkes og byttes dersom det er behov for det. Vanligvis har de en levetid på 5 år.

Mistenker du likevel at noe er galt, kan du også sjekke det selv. Da trenger du et multimeter.

Hvis hvilespenningen over tid faller under 12,7-12,8 Volt, tyder det på slitasje som gjør at batteriet ikke evner å holde på energien. Da må det skiftes ut.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også