Hopp til innhold

Verdenspremiere på VW ID.Buzz: Slik ser den ut

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

VERDENSPREMIERE: Volkswagen ID.Buzz er folkevognbussen i el-versjon. I løpet av året blir den et vanlig syn på norske veier.

Mye fuzz for en Buzz, men hva synes du om resultatet?

Vi har sett prototyper på messer, det kom pressemelding om en maskert autonom bil før nyttår, vi fikk en sniktitt av en kamuflert bil for noen uker siden på gata på Skøyen og vi har fått prøvekjøre personbilutgaven og se på varebilutgaven i København.

Det har vært mange meninger om VW ID.Buzz. Noen elsker den og andre hater den. Mange har vært skuffet over at retrokonseptene ikke har fått sett dagens lys. Men her er den altså:

Som en Multivan inni

Kort versjon med tre meter mellom akslingene (samme som ID.4), er moderate 4,71 meter lang, men faktisk 1,98 meter bred og 1,94 meter høy.

Målene gjør at bilen enkelt smetter inn i alle parkeringshus og plasser, selv om den er bred.

Bredden vil dessuten glede trebarnsfamiliene, som får bra plass til barnesetene. En ting man virkelig har glemt for denne brukergruppen er Isofix-fester. Utrolig nok finnes det bare to av dem.

Produktsjefen Martin Hube, som jeg hadde i passasjersetet under prøveturen i København, skulle gjerne sett at det var justerbare seter og skinner i gulvet for enda mer fleksible løsninger også, men det hadde krevd en langt dyrere gulvløsning.

Men han lover både fem, seks og sju seter i personbilutgaven både i kort og lang utgave. Den lange utgaven får 25-30 centimeter lenger akselavstand, men samme overheng over bakhjulene. På seksseteren får man vendbare stoler.

Det er verdt å merke seg at varebilen bare blir tilgjengelig i kort versjon. Det kommer en ny Transporter som skal bygges sammen med Ford. Det blir den som får oppgaven med å være fleksibel med forskjellige lengder, høyder, som pickup, til påbygg også videre.

Tilhengervekta på bilen med bakhjulsdrift er begrenset til 1000 kilo, men skal vi tro indikasjonene som Hube i passasjersetet kom med, vil sprekeste versjon med drift på fire få 1800 kilo. Da får man trukket en boggiehenger med lass oppå, og vil tilfredsstille mange.

VW tester ID.BUZZ:

Denne skal være selvkjørende i 2025

Fiffige løsninger

Personbilen får skjerm opp til 12-tommer, som på ID.3 og 4. Varebilen får en ti-tommer. Alle får den samme sjutommeren på rattstammen. De har egen grafikk, men samme brukersnitt som dagens biler. Får håpe de funker litt kjappere.

Man har en fleksibel midtkonsoll med to store skuffer og fleksible rom. Den kan tas bort i sin helhet.

I denne videoen kan du høre hva VWs PR-sjef i Norge, Øyvind Skovli, kunne si om bilen da den var på en snarvisitt i Oslo for noen uker siden:

De tre bakdørene kan bestilles med elektrisk åpning og man sitter som en konge i baksetet. Seteryggene er delt i tre like deler og er justerbare. Når du legger dem ned, senkes seteputen automatisk. VW har valgt å legge inn dobbelt gulv for å få flatt bagasjerom når setene legges ned. Bakre del er hengslet og kan slås opp.

Varebilen svelger nesten fire kubikk, vi har ikke tekniske data for hvor mye bagasje personbilen tar.

Du velger mellom fire interiørfarger, avhengig av hvilken farge du velger utvendig. Det går igjen i sidepaneler, dashbord og seter.

Her kan du se hva vi synes etter en prøvetur med bilen i København:

Slik kjører den

Jeg, på 1,89, sklir rett inn i setet som er tiveis elektrisk justerbart, med puteforlenger. Jeg sitter godt med god støtte til lårene og man har god oversikt, selv om frontruta er to meter foran deg.

Følelsen minner litt om Mini, VW Beetle og andre retrobiler, der man ikke sitter helt der fasongen på bilen skulle tilsi at du sitter.

Men det er personbilfølelse som preger sittestilling og rattvinkel. Den føles faktisk snerten og lettvinn i trafikken, og den er stillegående og like komfortabel som ID.4, som er en av de aller beste i sin klasse i dag på dette området.

Noen sportslig familiefrakter er det riktignok ikke. 150 kW/204 hk og 310 Nm føles helt ok og naturlig for bilen, men 0-100 på 10,2 sekunder imponerer ikke så mange i dag.  Ikke toppfarta på 145 km/t heller. Sifrene vil nok bli noe annerledes på de sterkere modellene.

VW har foreløpig ikke kommet med tall for rekkevidde, men den vil sannsynligvis ligge i området 350-400 kilometer.

Project Trinity:

VW bygger ny fabrikk til ny bil

Vil slå an

Det er mange grunner til at denne bilen vil selge godt i Norge. Det sier ordrelistene alene, uten at vi har fått noen tall presentert.  Men den er foreløpig vinner i klassen på både rekkevidde, kraft, ladehastighet og komfort, og enda bedre vil det bli når firehjulstrekkeren kommer i 2024.

Dessverre vet vi ikke noe om pris ennå, men dersom den ikke nærmer seg Transporter alt for mye, vil den bli det naturlige valget for mange med lettere jobber, og dessuten finne veien til helt nye kunder blant dem som ønsker en romsligere og mer praktisk familiebil.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!