VW tester ID.BUZZ: Denne skal være selvkjørende i 2025

KJØRER SELV: Lidar, radar og kameraer skal sikre enda bedre oversikt enn du som fører kan observere og tygge dataene som bygges opp i tre dimensjoner ned til noe som gjør den bedre enn du som sjåfør noen gang vil bli.

Skal gjøre taxi- og varetjenester i store tyske byer om fire år.

Lenge før vi har sett den endelige versjonen av Volkswagen ID.BUZZ på gata, kom den rullende inn på messegulvet kvelden før IAA Mobility 2021.

Bilen er proppfull av sensorer, og det mest iøynefallende er lidaren på taket som tegner et sanntidsbilde av omgivelsene rundt bilen.

SEXY: Den store bulen på taket inneholder først og fremst lidaren som tegner opp omgivelsene rundt seg i 3D. I tillegg finnes en rekke kameraer og radarer. Relativt oppsiktsvekkende!

Målet er at denne skal utføre taxi- og varetjenester for selskapet MOIA fra tidlig 2025.

München er også det europeiske hovedkvarteret for partneren Argo AI, det globale selskapet som utvikler selvkjørende teknologi (SDS), inkludert kart, hardware, software og skyløsninger.

Tør vi slippe rattet? Dette mener ekspertene om selvkjørende biler. 

– Volkswagen-konsernet er i endring, fra å være en ren bilprodusent til å nå bli en global og ledende mobilitetsleverandør, forklarer administrerende direktør Dr. Herbert Diess under arrangementet.

– Vi er selskapet som omdefinerer mobilitet, med bærekraftige, påloggede og trygge mobilitetsløsninger for fremtidige generasjoner, sier han.

VANLIG: Det er mange som har ventet på den retroaktige hippie-vogna som ID.BUZZ skulle være. Når vi ser resultatet, riktignok greit nedplastret i folie med reklame, er det nok mange som blir litt skuffet over hvor «vanlig» den er.

Argo driver med aktiv testing i mange byområder, inkludert München, med ID.BUZZ AD prototyper.

Argos selvkjørende system består av en rekke sensorer, software og en dataplattform som til sammen gir 360 graders oversikt over kjøretøyets omgivelser, forutser bevegelsene til fotgjengere, syklister og kjøretøy, og styrer motoren, bremser og styringssystemer.

Slik skal bilen bevege seg på en trygg og naturlig måte, som om det skulle vært en erfaren sjåfør om bord.

FULL DEKNING: Lidaren analyserer alle data og beregner oppførsel fra alle trafikanter.

Ser 400 meter

Argo AI bruker kameraer, radar og lidar for å oppnå trygg selvkjøring. Selskapets egen sensor, Argo Lidar, er plassert høyt oppe på taket av ID.BUZZ AD-prototypene, og kan oppdage objekter fra en avstand på mer enn 400 meter.

Den patenterte Geiger-modus teknologien kan oppdage selv de minste lyspartikler (et enkelt foton). Dermed kan selv objekter med lite reflektive overflater, som svarte biler, oppdages slik at omgivelsene kan gjengis presis.

Neste år innfører EU nye sikkerhetssystemer i nye biler

Testingen av ID.BUZZ AD skjer i samarbeid med Volkswagen Commercial Vehicles ved Argo AIs utviklingssenter i Neufahrn i nærheten av München. Argo har også en 90 mål stor lukket bane nær flyplassen i München for å teste en rekke ulike trafikksituasjoner knyttet til europeiske kjøreforhold, i tillegg til trafikksituasjonene som oppstår på testbanen i USA.

EXPONERT: Det er mange som har jobbet med selvkjørende biler i lang tid, og foreløpig ser de fleste ganske så røffe ut, akkuar som denne, med kameraer, dadarer og sensorer påklistret utenpå bilene over alt. Systemene blir etter hvert integrert i bilens paneler.

Oppdager mer enn et menneske kan

– Et system som kjenner igjen omgivelsene ved hjelp av seks lidarer, 11 radarer og 14 kameraer, fordelt over hele kjøretøyet, kan oppdage mye mer enn noen menneskelig sjåfør kan fra sin posisjon, forklarer Christian Senger, sjef for autonom kjøring i Volkswagen Commercial Vehicles.

– ID.BUZZ AD-testflåten er en milepæl i vårt samarbeid med Volkswagen Commercial Vehicles, sier Brian Salesky, gründer og administrerende direktør i Argo AI.

– Vi bygger videre på fem-års utvikling og læring fra alle våre andre operasjoner i store, komplekse amerikanske byer, og vi gleder oss til å begynne å teste i Münchens gater for å forberede oss på lanseringen av den selvkjørende bildelingstjenesten med MOIA, sier han.

TESTANLEGG: Bilen ruller på et 90 mål stort testanlegg og utfordres i alle mulige trafikksituasjoner.

Med sine planer for utvikling av autonome transporttjenester, viser Volkswagen Commercial Vehicles hvordan trafikken i byene kan avlastes ved bildeling, samtidig som den blir tryggere takket være det selvkjørende systemet.

Produsenten har opprettet sin egen forretningsenhet for utvikling av autonom kjøring og har kjøpt en eierandel i Argo AI.

Sjåførfri «Nabobil»

Samtidig som Volkswagen og Argo AI utvikler den autonome bilen og det selvkjørende systemet, er MOIA den tredje involverte aktøren i partnerskapet for å få på plass en autonom mobilitetstjeneste. Datterselskapet til Volkswagen har lang erfaring med mobilitetstjenester og flåtestyring.

Nå kommer teknologigigantene for fullt

På svært kort tid har MOIA etablert Europas største helelektriske bildelingstjeneste med sjåfører. De har transportert millioner av passasjerer. Fra og med 2025 blir MOIA den første brukeren av ID.BUZZ AD.

– Vi bringer vår ekspertise til samarbeidet med Argo AI og Volkswagen Commercial Vehicles og kommer til å utvikle en autonom mobilitetstjeneste i tillegg til de vanlige tjenestene våre, sier konsernsjef i MOIA, Robert Henrich.

– Byer over hele verden ønsker å gjøre trafikken mer effektiv og klimavennlig. Autonom bildeling bedrer mobiliteten i byene, øker sikkerheten på veiene og gjør dermed byene mer attraktive.

Hamburg skal bli den første byen til å tilby autonom bildeling.

Lesmer om Argo AI på www.argo.ai
Les mer om MOIA på www.moia.io

Det lønner seg å være medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp. Gjør som over 95 000 andre elbilister!