Hopp til innhold

Er elbilen din klar for høstferien? Slik unngår du flatt 12-voltsbatteri

Kvinne står foran en bil med åpent panser og putter klemmer på 12-voltsbatteriet for å lade det.
LURT: Visste du at 12-voltsbatteriet også kan trenge litt påfyll innimellom? Alle foto og video: Jamieson Pothecary /elbil.no

Det leverer strøm til det meste som skjer inne i bilen. Og er dette batteriet tomt for strøm, får du ikke start på bilen.

Med enkle grep slipper du denne ubehagelige overraskelsen.

Og ja, også her handler det om lading. Men ikke på samme måte som du er vant til å lade «det store» elbilbatteriet.

I videoen under får du vite hvordan, eller du kan hoppe ned til sjekklisten lenger ned i saken:

Du kan løse problemet selv

På alle moderne biler, og selvfølgelig også på elbiler, er det mye elektronikk som får strøm fra 12-voltsbatteriet i bilen.

Nå når gradestokken kryper nedover og varmen i rumpa og rattet skrus på, får det kjørt seg litt ekstra.

Får du ikke start på bilen er det kjipt, noe undertegnede smertelig fikk erfare siste sommerferiedag.

Bilen var fullpakket med bagasje og utålmodige unger, klar til å stille seg i kø på E18 sammen med alle de andre som skulle til Oslo. Men bilen ville ikke starte. 12-voltsbatteriet var flatt.

Det er noe som av og til kan skje, spesielt dersom bilen bare brukes til korte turer. 12-voltsbatterier lades fra hovedbatteriet når du kjører. Ved korte turer får ikke alltid 12-voltsbatteriet ladet seg opp nok under kjøring.

Opplever du dette, er du mindre sårbar dersom du har utstyr som gjør at du selv kan lade 12-voltsbatteriet. På de fleste biler klarer du å gjøre dette selv, men slå opp i brukermanualen til bilen din for å se hvordan.

Skjer dette flere ganger, kan du være føre var og sjekke før viktige bilturer. Og dersom dette skjer ofte, kan det være tegn på at noe kan være feil, og du bør kontakte verksted for en sjekk.

Flere ladeselskaper har skrudd opp prisene:

Du kan spare opptil 100 kroner på én ladeøkt med Ladeklubben

Du trenger en egen lader

Den får du kjøpt på butikker med utstyr til biler, som BilXtra. Kanskje du til og med har en slik lader fra før.

Er du medlem i Elbilforeningen får du 25 prosent rabatt der. Den jeg endte opp med å kjøpe, kostet litt under en tusenlapp.

Elbilforeningen og BilXtra med samarbeid:

Nytt populært medlemstilbud

Sjekkliste fra batterileverandøren Ctek

Før du lader:

BATTERILADER: Slik ser en av CTEC sine batteriladere ut. Det er en av flere tilbydere på markedet.

Når du lader:

Har du en smart-lader, kjører den sykluser og slår seg av selv når batteriet er fulladet. Det kan derfor være koblet til lenge.

En vanlig lader bør du koble av når batteriet er blitt ladet opp. Når du er ferdig å lade, kobler du fra alt i motsatt rekkefølge som kulelisten over.

Husk: Du bør ikke lade selve framdriftsbatteriet i bilen samtidig som 12-voltsbatteriet.

En rød og svart klemme som er festet på pluss- og minuspolene på et 12-voltsbatteri i bil.
SLIK GJØR DU: Fest klemmene på polene først. Rød på pluss og svart på minus.

Gunstig avtale med Viking veihjelp for medlemmer

Uansett er det lurt å ha veihjelp, og Elbilforeningen har framforhandlet en gunstig avtale med Viking.

For medlemmer i Elbilforeningen koster dette 420 kroner for 12 måneder.

Det var redningen for denne skribenten – og jeg slapp å betale egenandel.

Les mer om vilkårene her:

Veihjelp fra Viking – uten egenandel

Kun kr. 420,- for 12 måneder

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også