Hopp til innhold

Snart går elbilklassikeren over til de evige bruktmarkeder: Soul seiler inn i solnedgangen

BETTER CALL SOUL: I år feirer Kia 30 år i Norge, og i løpet av året er det over og ut for modellen Soul – i hvert fall så lenge vi snakker om nybilsalget av modellen.

Modellen du kommer på først når noen sier Kia, er kanskje Soul. I år er det over for elbilen som overbeviste tusenvis av nordmenn om at elbil var tingen.

Nå selges snart den siste nybilutgaven av den elektriske elbilklassikeren til Kia, selv om eSoul i dag er en moderne bil med en rekkevidde som er det dobbelte av hva den var i 2015.

Men nå er det bare noen få nye eSoul igjen på lager i Norge, melder Kia Norge – og så er det over og ut for den elektriske suksessen som snudde mange nordmenns syn på å kjøre elektrisk bil i hverdagen.

DEN SISTE REISE: eSoul er nå på vei inn i solnedgangen, i hvert fall i nybilmarkedet. Bilen har en helt spesiell posisjon blant de ansatte i Kia Bil Norge.

El-omvendte mange nordmenn

Den første Soulen som kom til Norge var en fossilbil, men dette endret seg relativt raskt. Allerede i 2014 ble den første helelektriske utgaven med navnet Soul Electric lansert.

De som kjøpte den første versjonen, er dem som bilbransjen kaller for «early adaptors». Mennesker som raskt tar til seg ny teknologi. På den tiden var ikke elektrisk bil akkurat allemannseie, heller ikke i Norge.

En av dem som tidlig gikk for en elektrisk Soul, var Anne Brit Narum, den gang 75 år gammel – ei entusiastisk og tøff dame som ikke kvidde seg for å gå rett på helelektrisk bil, selv om hun bodde sentralt i Oslo sentrum og ikke hadde mulighet for egen ladeboks da vi møtte henne i 2018:

– Kanskje jeg bør starte «Bestemødre for elbil»?

Første gang en elbil ble «Årets bil» i Norge

Mange satte kaffen i halsen da en elektrisk bil fra Korea ble stemt frem som årets bil i Norge i 2015, noe datidens Kia Soul Electric gjorde.

Vår egen biljournalist og biltester Rune Nesheim jobbet den gangen i Dagbladets motorredaksjon og overrakte prisen. Han husker godt det vekket oppsikt at en elektrisk bil havnet øverst på pallen.

– Mye for pengene har alltid vært viktig for folk flest og Kia var tidlig på ballen med elbiler. Den ga mye plass, utstyr og rekkevidde for pengene. For ni år siden var drøyt 20 mil bra. Det forteller litt om den rivende utviklingen vi bare har sett starten på, sier Nesheim.

Her er en test Nesheims biltester-kollega Ståle Frydelund gjorde av modellen i 2017 – det er nesten søtt hva som kvalifiserte til en overskrift for bare sju år siden:

Test av Kia Soul Electric: Fikser 2-3 mil mer enn før

Få reelle alternativer

I dag er det over 23.000 eksemplarer av Soul på veiene i Norge.

I en tid da det var få elektriske biler på markedet, dekket denne et viktig behov for mange av dem som var tidlig ute med å kjøpe elbil. Mange falt også for bilens særpregede design.

Til tider var etterspørselen så stor at Kia Bil Norge måtte ut i Europa å importere biler i tillegg til det fabrikken klarte å levere. Det var ikke mulig å skaffe nok biler. 

VEKKET OPPSIKT: Årets bil i 2015 snudde mange nordmenns holdning til elektrisk bil. Kia har drevet med elbil i Norge siden 2014 og mange nye modeller er på vei de neste årene. Senere i år lanseres EV3.

– På tiden da den første elektriske Soulen kom var det egentlig nesten bare en langt dyrere Tesla S som var et reelt alternativ for norske elbilkjøpere. Mange valgte da Soul som en god og romslig elektrisk bil nummer to, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge

– Ikke alle tenker på at Kia er en av dem som har drevet lengst med elbil i Norge, men det har vi altså, minner Lagaard om.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

En bit av elbilhistorien

Dagens versjon av Soul fikk en facelift i 2023, og er en helt annen bil en de første generasjonene. Denne utgaven har en WLTP- rekkevidde på inntil 453 kilometer.

Når den siste elektriske Soulen forlater salgsgulvet i løpet av året, er det nesten som at en bit av elbilhistorien er over, mener administrerende direktør Simona Trombetta i Kia Norge.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Slik påvirker skiboks og nyttelast elbilenes strømforbruk

– For dem som har jobbet lenge i Kia har denne bilen en helt spesiell standing. Den var denne som også har vært med å bygge opp kunnskapen og troen på elektriske biler blant de ansatte i Kia og i Bertel O. Steen. Sånn sett er det jo litt spesielt at den aller siste elektriske Soulen kommer til å forlate salgsgulvet i året da Kia feirer 30 år i Norge, sier Trombetta.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også