Elbilforeningens vintertest 2024: Slik påvirker skiboks og nyttelast elbilenes strømforbruk
Tom bil, full nyttelast, kun skiboks eller alt sammen? Vi søkklastet Tesla Model Y og Polestar 2 for å se hvordan det påvirker strømforbruket på vinterføre. Resultatene kan overraske.
Vi har alltid vært opptatt av å finne ut mer om hvordan elbiler reagerer på å bli utsatt for last, enten det er inne i bilen, på taket eller på tilhengerfestet.
Målet er å gi deg en forståelse for hva du kan forvente av bilens rekkevidde ved ekstra belastning.
Identiske skibokser og grus
I denne testen har vi sett på hva som skjer med to populære mellomklassebiler – ved hjelp av to identiske skibokser fra Packline (NX Summit T) og en real grushaug.
Tesla Model Y er landets mest solgte bil de siste par årene, mens Polestar 2 har fått en midtlivsoppdatering ved inngangen til 2024.
Viktigst for denne testen, er at den utnyttbare batterikapasiteten ble økt til 79 kilowattimer (kWt). Det er fire mer enn de 75 i Model Y.
Begge bilene har firehjulsdrift, og dessuten tilsvarende felger og dekk. Samtidig er Polestar 2 vesentlig tyngre enn Model Y, og dessuten noe kortere (se tekniske data nederst).
Forholdene som møter oss, dagen etter det største snøfallet i januar, er en motorvei som ennå ikke er helt bar. Det er strødd salt i mengder, mens brøytebilene jobber med å komme ned til asfalten. Det er real slush og mye rullemotstand.
I tillegg varierer temperaturene mellom -6 og -14 grader gjennom testdagen, slik at bilene på alle måter har sitt å slite med.
Resultatene vi publiserer her, er med andre ord svært representative for norsk vinter.
Og kortversjonen? Den ser sånn ut:
Tesla Model Y best fra start
Vi kjører rutinemessige forbruksmålinger når vi tester nye biler. Da er det kun testsjåføren om bord i bilen, og vi bruker disse målingene til å benchmarke bilenes forbruksprofiler.
Annerledes stiller det seg når man laster opp bilene, selv om det kanskje kan overraske hvor lite maks nyttelast påvirker strømforbruket i denne testen.
I den letteste øvelsen, uten last og skiboks i 80 km/t, ender Model Y altså med et strømforbruk på 1,62 kWt/mil.
Polestar 2 lander på 1,79. Den brukte altså ti prosent mer strøm enn Model Y, som er den beste SUV-en på markedet når det gjelder luftmotstand.
I 100 km/t legger Model Y på til 1,88 kWt/mil, som 16 prosent økning sammenlignet med 80 km/t.
Polestar 2 øker på sin side med 19 prosent, fra 1,79 til 2,13 kWt/mil, når farten øker fra 80 til 100 km/t.
Basert på disse tallene kan vi estimere følgende rekkevidde ved ellers like forhold og hastighet:
Familien Grushaug tar plass
Å hente inn fire kolleger for å sjekke nyttelastpotensialet innebærer en betydelig ekstrakostnad, og er ikke aktuelt.
Til å teste hva nyttelast betyr inviterer vi i stedet familien Grushaug, i form av totalt 720 kilo strøgrus innlånt fra byggevarehandelen XL-Bygg Kulkompaniet i Drammen.
I og med at Model Y tillater fine 451 kilo nyttelast i tillegg til fører (75 kilo), får den 400 kilo grus fordelt i fotbrønner og bagasjerom.
Da har vi cirka 50 kilo å gå på til maks, før takstativ og skiboks (33 kilo) kommer på. Dermed kan også føreren være litt tyngre enn normen på 75.
Polestar 2 har vesentlig mindre nyttelastevne, med 367 kilo i tillegg til fører (75 kilo).
Dermed får den 320 kilo grus å drasse på, som på samme måte gir rom for boksen og en litt kraftigere sjåfør før vi bryter grensen for tillatt nyttelast.
I 80 km/t øker Model Y forbruket til 1,78 kWt/mil. Det tilsvarer ti prosent økning mot kjøring med kun fører.
Polestar 2 får et forbruk på 1,91. Det er sju prosent mer enn Model Y.
Når vi øker hastigheten til 100 km/t, som tilsvarer 25 prosent, kommer den første aha-opplevelsen. Her får Model Y en økning i forbruket, mot 80 km/t, på 18,5 prosent. Eller 2,11 kWt/mil i absolutte tall.
Da er det plutselig ikke så langt opp til Polestar 2 lenger, som høyner til 2,26 kWt/mil i 100 km/t. Det tilsvarer en økning på 18,3 prosent fra 80 km/t.
Den prosentvise differansen mellom bilene krymper til sju prosent.
Dermed kan vi estimere følgende rekkevidde ved full utnyttelse av nyttelast, og ellers like forhold:
Skiboks påvirker mye, men Polestar 2 minst
Etter to runder uten skiboks, er det dags for å sjekke hva som skjer med bilenes strømforbruk når de settes på.
Vi starter igjen i 80 km/t, og her får Model Y en forbruksøkning på 30 prosent sammenlignet med samme fart uten boks – eller 1,62 til 2,12 kWt/mil i absolutte tall.
Dette tallet var overraskende høyt, og gjorde at vi så oss nødt til både å dobbel- og trippelsjekke registreringene.
Polestar 2 legger på fra 1,79 til 2,08 kWt/mil, som gir en langt snillere og forventet økning: 16 prosent. Det er her det begynner å bli tydelig at skiboksen sitter bedre på Polestar 2 enn på Model Y, slik vi også er inne på i videoen øverst i denne artikkelen.
Grunnen til at det skjer, kan ikke være annet enn utformingen av taket. Model Y har i praksis fall i alle retninger fra midten.
Det øker naturlig nok luftmotstanden når bilen får en fysisk hindring på taket.
Vi fortsetter med samme øvelse i 100 km/t. Model Y «roer seg litt» her, med en prosentvis økning fra kjøring uten boks på 20 prosent – eller fra 1,88 til 2,27 kWt/mil i absolutte tall.
Polestar 2 bruker mer strøm enn Model Y, og lander på 2,34 kWt/mil. Men logisk nok er påslaget mindre; ti prosent mer enn ved kjøring uten boks i 100 km/t.
Tallene gir grunnlag for følgende estimat for rekkevidde med skiboks under ellers like forhold:
Full pakke for begge: Dødt løp i 100 km/t
I den siste delen av testen er både skiboksen og familien Grushaug med oss på turen.
Det er nok en gang tydelig at effektivitetsfordelen Model Y hadde, da vi kjørte med kun fører og nyttelast om bord, er spist opp.
I 80 km/t setter Model Y i gjennomsnitt til livs 2,19 kWt/mil, som gir en økning på magre 3,3 prosent mot kjøring kun med skiboks. Her legger Polestar på 7,7 prosent, fra 2,08 til 2,24 kWt/mil, uten at vi skal legge altfor stor vekt på det.
På den aller siste delstrekningen skal det vise seg at bilene ender opp likt.
Begge biler får, ved konstant kjøring i 100 km/t, et gjennomsnittlig strømforbruk på 2,58 kWt/mil.
Model Y øker med 13,6 prosent fra kjøring med skiboks i samme hastighet, mens Polestar legger på drøyt ti.
Dermed ender vi opp med at Polestar 2 trolig ville rullet 10-15 kilometer lenger enn Model Y i denne disiplinen, både i 80 og 100 km/t:
Konklusjon: Nesten dødt løp på rekkevidde
Vi har gjennomført en praktisk test under suboptimale forhold. Resultatene er ikke vitenskapelige, men bør gi en god pekepinn på rekkevidden man kan påregne i de fire driftsmodusene vi testet.
Tallene kan også ha vært påvirket av varierende batteritemperatur på en kald vinterdag. Dersom du kjører med driftstemperert batteri, direkte fra hurtig- eller lynlader, vil du kunne se vesentlig lavere forbruk enn her.
Variasjonene i testen forteller først og fremst at Polestar 2 er «tørstere» på strøm uten ekstrabelastning.
Det betyr igjen at Model Y jevnt over – og til tross for noe mindre batteripakke – vil ha bedre rekkevidde enn Polestar 2 i de fleste tilfeller som ikke inkluderer en skiboks.
Med skiboksen på, og i høyere hastigheter, ligger Polestar 2 an til å rulle 10-15 kilometer lenger. I dette ligger også at batteripakken i Polestar 2 i utgangspunktet skal ha fire kilowattimer ekstra å rutte med.
Samtidig er det verdt å nevne at Model Y var utstyrt med originalt Tesla-takstativ, mens Polestar 2 hadde tredjepartsutstyr fra Yakima – for øvrig et solid og fint stativ.
Det er også verdt å være klar over at det er lite energiøkonomisk å kjøre rundt med en tom skiboks når den ikke trengs.
Det kan tale for at man ikke ønsker tunnelboks, slik vi brukte i denne testen, men såkalt universalboks – som festes oppå stativet. Med tunnelboksen må man ta av alt inklusive stativet, som kort sagt innebærer en god del mer sjau.
Samtidig har vi vist i en tidligere test at tunnelløsningen innebærer mindre kupéstøy og lavere forbruk, men differansen er ikke nødvendigvis så stor at det forsvarer den mulige praktiske ulempen.
Som tallene i denne testen viser, påvirker skiboksen strømforbruket mye mer enn å fylle opp bilene til maks tillatt nyttelast.
Dersom elbilen din har god basisrekkevidde, og ditto nyttelastevne, er det uansett ingen grunn til å sette igjen skiboksen – dersom den gir den ekstra bagasjemarginen bilen trenger før vinterferien på hytta.
Også fordi moderne elbiler lader raskt også i vinterkulda, som vi har påvist igjen i løpet av vintertesten:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!