Hopp til innhold

Ford Puma E-Gen: Gjenoppstår som elbil

GAMMEL KJENNING: Pumaen er seg selv lik, men nå har Ford skrudd et batteri oppunder buken på den og gitt den elektrisk motor og et sinnssykt stort bagasjerom. Alle foto og video: Rune M. Nesheim / elbil.no

Med elektrisk drivlinje og friskere design er Ford Puma tilbake i Norge. Den kompakte SUV-en lover mye – ikke minst når det gjelder bagasjeplassen.

Ford Puma har vært fraværende fra det norske markedet i flere år, siden den kun har vært tilgjengelig som fossilutgave.

Bli medlem i dag!

Nå, drøyt ett år etter fjorårets oppdatering, gjør Puma comeback – denne gangen som en helelektrisk bil – og den er klar for Norge.

SOM FØR: Utseendemessig er det snakk om en facelift fra modellen som kom i 2018.

Plass: Overraskende stor inni

Europa roper etter kompakte helelektriske biler som Renault 5, som vi fikk en smakebit av tidligere i år.

Ford har så langt fokusert på mellomstore SUV-er, men med Puma satser de på å treffe blink i volumsegmentet for kompakte elbiler i Europa.

Prøvekjørt Renault 5 E-Tech Electric:

Moderne retro på sitt beste

Puma er som en katt i trange smug: liten utenpå og romslig inni.

Dimensjonene er stort sett uendret fra fossilutgaven, med en lengde på 4,21 meter og en høyde på 1,56 meter.

Puma en lettvekter i klassen og veier inn på kun 1.563 kilo. Likevel kan den kan trekke tilhenger på opptil 750 kilo.

Det mest imponerende? Bagasjeplassen. Når eksosanlegget forsvant, dukket det opp praktiske muligheter i hekken.

KOMPAKT: Ford har klart å utnytte plassen maksimalt i den lille bilen. Sjekk video i toppen.

Ford har skåret ut gulvet og laget en diger brønn. Når du tar ut gulvbunnen – som kan justeres i to høyder – får du hele 574 liters bagasjeplass.

Det er omtrent like mye som Volkswagen ID.7 Touring byr på med setene i normalstilling. Ganske utrolig, faktisk.

Og det stopper ikke der: Under panseret finner du en frunk på 44 liter – perfekt til ladekabler og hengerfestet.

GIGA: Når man slipper bensintank og eksosanlegg, kan man få et nesten uhyggelig dypt bagasjerom.

Rekkevidde, batteri og lading

Forbruket er oppgitt til 1,37 kWt per mil, og med et batteri på 43 kWt skal Puma klare opptil 376 kilometer på én lading.

Maksimal ladehastighet er 100 kW. Det høres kanskje ikke så imponerende ut, men med et lite batteri tar et ladestopp fra 10 til 80 prosent bare 23 minutter.

Batteriet er plassert under gulvet og er tydelig synlig fra utsiden.

Vi har prøvekjørt Ford Capri:

Kan Capri kapre norske folks hjerter?

Puma Gen-E er fortsatt forhjulsdrevet, med 168 hestekrefter og 290 Nm i dreiemoment. 0-100 km/t går på åtte sekunder, og toppfarten er 160 km/t.

Tallene er kanskje ikke de mest spennende, men Ford har en solid historie med å prioritere kjøreglede – noe vi tydelig erfarte da vi testet både Ford Capri og Explorer.

Vi tipper Puma lever opp til sitt navn som en sprek, liten katt også på veien.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

PRESSET: Man har tatt det man har. Det vil si to litt for store skjermer og en lydplanke fra andre modeller.

Nytt interiør

Interiøret fikk en oppgradering med fjorårets facelift, men hvor vellykket det er, kan diskuteres.

Instrumentskjermen på 12,8 tommer, hentet fra Mustang Mach-E, føles nesten i største laget, og den liggende 12-tommers multimediaskjermen gir dashbordet en litt merkelig avslutning.

Lydplanken på toppen har blitt en Ford-signatur, men interiørdesigneren innrømmet til elbil.no at utformingen er preget av en del kompromisser.

STILIG: Puma er en kul bil, men vi har sett lite til den i Norge. Vi får håpe den får sin renessanse på norske veier som elbil.

På den positive siden har bilen nå trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Derimot har Ford ikke funnet plass til sin såkalte Megabox – det smarte oppbevaringsrommet fra Explorer og Capri – i midtkonsollen.

Et stort pluss er likevel at rattet fra forrige modell er beholdt, slik at man slipper å irritere seg over haptiske knapper.

FRUNK: Her finner du ladekabler og hengerfeste.

Utstyr og pris

Filholderassistanse, «feil vei»-alarm og nødbrems for kryssende trafikk bakfra er standard på Puma.

Manuelle stoler med korsryggstøtte er eneste setealternativ – med mindre du går for Premium-utstyrsnivå, og dermed lar lommeboka jobbe litt ekstra.

Premium-pakken byr på syntetiske skinnseter, foldbare speil, 18-tommers hjul, premium lydanlegg, nøkkelfri adgang, elektrisk bakluke og LED Matrix-hovedlys.

Vil du dra det enda lenger, kan du oppgradere med 19-tommers hjul og panoramatak som kan åpnes.

De norske prisene er klare:

Hyundai Inster gir mye for pengene

Under lanseringen i Marseille tidligere i høst var vinterpakken, med varme i setene, frontruta og rattet, oppført som ekstrautstyr.

Men dette blir etter alt å dømme standard i Norge.

Prisen starter på 329.900 kroner. Den dyreste utgaven «Premium», koster fra 353.400 kroner. Da får du 18-tommers aluhjul, B&O lydsystem med 10 høyttalere og LED Matrix hovedlys.

Les også