Vi fikk en sniktitt på Hongqi EHS7: Ny hit fra Hongqi?
I natt viste Hongqi EHS7 på messen i Beijing. Men vi fikk en sniktitt i Norge allerede i forrige uke. Salgsstart blir i begynnelsen av 2025.
Den enorme E-HS9 fikk voldsom oppmerksomhet og et overraskende godt salg da den ble lansert på tampen av 2021.
Det første året ble det registrert hele 2111 eksemplarer. Siden første januar 2023 er det registrert 16 biler.
Altså tidenes bråstopp. Men det skal sies at 400 ble registrert rett før momsen kom i januar i fjor. De er nesten ferdig solgt nå.
Storselger?
Men nå har Hongqi, som har bygget bil helt siden 1958 og dermed er en av de eldste og best etablerte kinesiske bilmerkene, lansert en ny modell som har langt bedre muligheter til å lykkes, nemlig SUV-en EHS7.
Den deler plattform og de aller fleste tekniske løsninger med EH7 som vi publiserte en egen sak om på elbil.no sist fredag. Les den i lenka under.
De mest oppmerksomme ser nyheten i bakgrunnen på videoen som ledsaget den artikkelen, men vi fikk streng beskjed om å ikke fortelle noe om den før den var avduket i Bejing.
Dessverre fikk vi svært begrenset tid med EHS7, så vi har ikke noen touch and feel-video på den. Men du får et inntrykk av materialkvalitet og løsninger ved å se på videoen under, av sedanen.
Hva er det?
EHS7 lanseres under deres nye New Energy-varemerke som vises som en ny, lyssatt logo i fronten på bilen.
Designen skiller seg fra det meste andre på veien og selv Hongqi har nå sluppet tak i den svære grillen og heller gått for glatt lav front og gitt den et smalt smil, akkurat som sedanen, men med noe høyere front. Bilen er 4,85 meter lang.
Dette er med andre ord en voksen SUV, i størrelse med Mercedes EQE, Audi Q8 E-tron og BMW iX, BYD Tang, Xpeng G9 og Nio EL7. Men det er grunn til å tro at også denne vil prises så nær Tesla Model Y som mulig.
Ny plattform
FME-plattformen brukes for biler med akselavstand mellom 2,7 og tre meter og skal tilby intelligent firehjulsdrift, luftfjæring og selvkjørende egenskaper.
Bilen får flere batteripakker med 800 volt arkitektur på 75,85 og 111 kWt, alle fra batteriprodusenten CATL.
I Norge blir det trolig den minste batteripakka på 85 kWt.
Den får opptil 250 kW ladehastighet på lynlader. Hongqi antyder at lading fra 10-80 prosent går på 20 minutter under optimale forhold.
619 hester?
Den firehjulsdrevne versjonen har hele 619 hester og 756 Nm i dreiemoment.
Sedanen klarer 0-100 på 3,5 sekunder og topper ved 190 km/t. Vi må regne med at SUV-en havner rett i underkant av fire sekunder
En rimeligere bakhjulstrekker med 344 hester og dreiemoment på 450 Nm blir trolig også tilgjengelig. Sedanen klarer sprinten til 100 på 5,8 sekunder. Vi bør nok legge til et halvt sekund på SUV-en.
Bilene får fem kjøremoduser: Eco, Comfort, Sport, Snø og egendefinert program. Adaptive støtdempere er bare tilgjengelig på toppmodellen.
Nøkternt
Interiøret er herlig forfriskende og fritt for copy-paste-designet som preger kinesiske biler om dagen.
Instrumentering og multimedia utgjør en lekkert buet skjerm uten overdreven størrelse, nærmere bestemt 6 og 15,5 tommer. I tillegg har du et head-up-display i frontruta.
På venstre siden av skjermen har du berøringsbetjening til lys, ikke helt ulikt Porsche Taycan og Lucid Air.
Under skjermen har du ventilasjonsdyser og en knapperad som betjener temperatur, viftehastighet, defroster, nødblink osv. All annen betjening, inkludert ratt og speil, skjer på skjerm.
Midkonsollen er i dobbel høyde med rom ved gulvet og to ladeplater, to koppholdere og et kontrollhjul i andre etasje. Du har også et romslig rom under armlenet.
Interiøret virker sobert og har skinnaktig trekk med sømmer, nær sagt over alt. Rattet får berøringsknapper med haptisk tilbakemelding. Det er ikke vår favoritt.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Sedanen EH7 kommer i siste kvartal i år. SUVen EHS7 er forventet første kvartal neste år.
God plass i baksetet
Setene har 12-veis elektrisk justering, men mangler uttrekk på seteputa. Vi sitter godt, og de som ønsker å komme lavt, får ønsket sitt oppfylt.
I baksetet sitter jeg, som måler 1,89 meter, veldig godt. Det er langt frem til setet foran, selv om det er innstilt til meg. Det er ingen egen klimasone baki, men du har luftedyse, en USB og en USB-C kontakt. Isofix-fester er selvfølgelig på plass.
Vi har ikke målene på bagasjerommet, men det er stort og lettlastet. Det er ingen knapper for automatisk felling av seteryggene, som er delt 40/60. Gulvet kan ikke senkes, men det er noen cm med langringsrom under gulvet.
Vi vet ikke om den har frunk, men siden sedanen har det, er det naturlig at EHS7 også har det og siden fronten er høyere, er den trolig også noe større.