Hopp til innhold

Sniktitt på Hongqi EH7: En slank sedan med lang rekkevidde

AVDUKING: Mot slutten av året håper den norske importøren HBI Norge at det vil rulle mange av denne bilen på veien. Video og foto: Rune Nesheim / elbil.no

Hongqi kommer med en ny modell til Norge. Denne gangen en nesten fem meter lang sedan. Men det er bare starten på mye spennende som kommer fremover.

Hongqi vakte stor interesse og oppsikt da de lanserte den svære seks- og sjuseteren E-HS9 helt på tampen av 2021.

Endelig kunne nordmenn kjøpe seg en slags Rolls-Royce for prisen av en Ford. Vår test av den bilen kan du lese i lenka under.

Test av Hongqi E-HS9:

Fet fasade, men med sprekker

Det første året ble det registrert hele 2111 eksemplarer. Siden første januar 2023 er det registrert 16 biler.

Altså tidenes bråstopp. Men det skal sies at 400 ble registrert rett før momsen kom i januar i fjor.

Stor sedan

Nå skal de få sving på salget igjen, med den nye modellen EH7.

20. mars introduserte Hongqi den luksuriøse og helelektriske sedanen EH7 på hjemmemarkedet. De mest oppmerksomme har kanskje lest om den på nett som konseptet E001.

Og i dag fikk den premierevisning hos Motorgruppens lokaler i Drammen.

De hadde også visning av Renault Scenic, som vi allerede har tatt en titt på. Les mer om den bilen – og se videogjennomgang av den i lenka under:

Norgespremiere på Renault Scenic E-Tech:

Priset lavere enn ventet

New Energy

Hongqi EH7 lanseres under deres nye New Energy-varemerke, som vises som en ny logo i fronten på bilen.

SMILEY: Grillen er borte og en ny logo som illustrerer «NEW ENERGY»-satsingen er på plass.

Designen skiller seg fra det meste annet på veien, og selv Hongqi har nå sluppet tak i den svære Rolls-Royce-grillen og heller gått for glatt lav front.

Og samtidig har de gitt den et smalt smil. Den samme designen ser du på et annet konsept fra den kanten – sjekk lenka under.

Hongqi E202 EV Concept med blant annet batteribytte:

Fullspekket med teknologi

EH7 bygges på en helt ny elektrisk plattform med forkortelsen FME.

Plattformen brukes for biler med akselavstand mellom 2,7 og tre meter og skal tilby intelligent firehjulsdrift, luftfjæring og selvkjørende egenskaper. 

Det snakkes også om muligheter for batteribytte på plattformen, selv om den også kan lades med en ladehastighet på 250 kW.

Da kan det ikke være mye tid å spare på å bytte batteri, og dette er riktignok ikke nevnt med ett ord under den norske presentasjonen.

Bilen får flere batteripakker – fra 75 kW til 111 kWt – alle fra batteriprodusenten CATL.

VANLIG: Hongqi følger trenden med kjørelys høyt oppe og hovedlysene stående lenger ned.

Det snakkes om rekkevidde fra 600 til 820 km, målt etter den kinesiske standarden CLTC, som er noe rausere en vår hjemlige WLTP-standard.

Lynladingfra 10-80 prosent skal klares på 20 minutter og at du skal få 20 mil på 5 minutter – alt selvfølgelig under optimale forhold.

619 hester

I Norge vurderer man å ta inn en firehjulsdrevet modell med hele 619 hester og 756 Nm i dreiemoment.

Den klarer 0-100 på 3,5 sekunder og topper ved 190 km/t.

En rimeligere bakhjulstrekker med 344 hester og dreiemoment på 450 Nm blir også tilgjengelig. Den klarer sprinten til 100 på 5,8 sekunder.

Antagelig to batterier

Hvilke batteripakker som skal tilbys i Norge er ikke helt bestemt, men i Kina tilbyr Hongqi et 75 kWt batteri som gir rekkevidde opptil 600 km etter CLTC-standarden, og et 85 kWt batteri som gir en rekkevidde på 690 km CLTP for den bakhjulsdrevne versjonen.

SÆRPREG: Det er på lyktene bilen skal kjennes og du kjenner igjen denne, når du ligger bak.

Så har man to valg for firehjulstrekkerne, med henholdsvis 640 km CLTP med 85 kWt-batteriet og 820 km CLTC for bilen med 111 kWt-batteripakka.

Trolig går Hongqi i Norge for de to største batteriene.

Sporty?

Bilene får fem kjøremoduser: Eco, Comfort, Sport, Snø og egendefinert program.

BRÅBREMS: Hongqi benytter seg av kjente merkevarer.

Bilen på bildene er en kinesisk versjon og ting kan endres før den kommer til Europa, men vi skimter Brembo-bremser bak 19-tommerne med dekkbredde på 245 millimeter.

Adaptive støtdempere er bare tilgjengelig på toppmodellen.

Annerledes

EH7 har et tydelig «cab forward design» og bakruta er trukket godt bakover for å sikre maksimal plass mellom akselavstanden på tre meter.

Sedanen er 4,98 meter lang, 1,95 meter bred og 1,49 meter høy.

BERØR MEG: Haptiske knapper på rattet, men ellers et oversiktlig og ganske lekkert interiør.

Ellers følger som vanlig skjulte dørhåndtak og helt glasstak.

Du velger mellom seks farger, der de særeste er lys grønn og lilla metallic.

Nøkternt

Interiøret er herlig forfriskende og fritt for copy-paste-designet som preger kinesiske biler om dagen.

Instrumentering og multimedia utgjør en lekkert buet skjerm uten overdreven størrelse, nærmere bestemt 6 og 15,5 tommer.

I tillegg har du et head-up display i frontruta.

STANDARD: Man har de vanlige hovedmenyene og en haug med apper man bruker i større eller eller mindre grad.

På venstre siden av skjermen har du berøringsbetjening til lys, ikke helt ulikt Porsche Taycan og Lucid Air.

Under skjermen har du ventilasjonsdyser og en knapperad som betjener temperatur, viftehastighet, defroster, nødblink osv.

All annen betjening, inkludert ratt og speil, skjer på skjerm.

Midkonsollen inneholder bare armlene med rom under, to ladere, et oppbevaringsrom og to koppholdere.

Rattet får berøringsknapper med haptisk tilbakemelding. Det er ikke vår favoritt.

God plass i baksetet

Setene har 12-veis elektrisk justering, men mangler uttrekk på seteputa. Vi sitter godt, og de som ønsker å komme lavt, får ønsket sitt oppfylt.

FÅ BILDER: Det var trangt om plassen visningen, så det ble få bilder. Sjekk filmen øverst i saken for å få et bedre inntrykk av bile, inkludert bakseteplassen.

I baksetet sitter jeg, som måler 1,89 meter, veldig godt.

Det er langt frem til setet foran, selv om det er innstilt til meg.

Men vi kunne ønsket en «fotgarasje», slik Porsche og Lucid tilbyr sine baksetepassasjerer. Altså et felt i gulvet uten batterier.

For når førerstolen er i nederste posisjon, får man ikke føttene under. Da må du trekke dem til deg, og da mister du lårstøtten.

400 LITER: Det er nesten imponerende å se hvor lite bagasjerom man har klart å gi den nesten fem meter lange bilen. Sedanåpning med lang, fast hattehylle gjør den ikke enkel å laste.

Baksetepassasjerene har ikke egen klimasone, i hvert fall ikke i bilen vi fikk se på.

Den største skuffelsen er bagasjerommet. Det er på bare 400 liter og det du ser er det du får. Det er ikke noe stor rom under gulvet.

Men den har 40/60-delt bakseterygg og Hongqi i Norge skal gjøre det de kan for å få kineserne til å lage skiluke.

Ser du nøye på bildet, ser du at de har valgt å beholde en stålprofil ned langs seteryggen, som i prinsipp gjør åpningen fremover halvparten så høy som den kunne vært. Merkelig.

Ladekablene har heldigvis en egen plass i frunken under panseret.

Vil den selge?

Sedaner er utrolig populært i Kina og nærmest upopulært i Norge, om man kan velge noe annet.

FRUNK: Joda, den har et romslig rom foran også.

Alt avhenger av hvilken pris man klare å få til. Det jobbes det med ennå.

Størrelsesmessig er den nærmeste konkurrenten BYD Han. Den koster fra 594.900 kroner.

Test av BYD Han:

Vil så gjerne være premium

Den norske importøren har forklart kineserne at dersom man ønsker høyt salg, må man ned på prisnivået til Tesla Model 3, selv om den er noe mindre.

Bakhjulsdrevet Model 3 koster 410.000 kroner, mens firehjulstrekkeren koster 502.000 kroner.

I kina koster EH7 fra 340.000 for rimeligste modell til 447.000 kroner for den dyreste.

Regn med en pris på 520-530.000 kroner. Da får du en velutstyrt kruttønne, med konge bakseteplass og noe begrenset sedan-bagasjerom.

Test av nye Tesla Model 3 Long Range:

Er Model 3 blitt bedre etter oppgraderingen?

Prisen blir sluppet i løpet av andre kvartal, og de første bilene blir levert i løpet av fjerde kvartal i år.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

OOOPS – en stor overraskelse

Under presentasjonen av EH7, fikk vi ta og føle på enda en produksjonsmodell.

Vi får ikke lov til å fortelle noe om bilen, men kikk på lenka lenger opp i saken om Hongqi E202 EV Concept, så skjønner du hvilken bil vi snakker om. Ikke bli overrasket om den får navnet E-HS7.

Det vil komme mer info på denne bilen om en måneds tid, og man regner med at de første bilene kan rulle på veiene i løpet av første kvartal neste år.

RØPER NOK EN SUV: Norges Hongqi-sjef, Knut Aas, røper en liten hemmelighet til elbil.no.

Sjefen for Hongqi, Knut Aas, ser veldig positivt på fremtiden for Hongqi i Norge.

– FAW, som står bak Hongqi, er blant de mest lønnsomme i Kina og det kommer stadig flere modeller. Jeg gleder meg ekstra til vi får flere SUV-er. Vi får E-HS 5 om to år. Den vil treffe midt i familiesegmentet.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også