Suzuki tar kampen for forurensende biler: Mener Elbilforeningen har lurt finansministeren
I helsiders annonser i store norske aviser klager Suzuki over at regjeringen nå «dreper» ladbare hybrider.
Annonsene er salgsplakater for den ladbare hybrid-SUV-en Suzuki Across med firehjulstrekk.
Som andre ladbare hybrider er denne bilen tung fordi den drasser rundt på både et batteri og en bensinmotor.
«Lobbyisme-lureri» eller fiffig salgstriks?
Fra 2024 ligger det an til at bilen, og andre nye ladbare hybrider, må betale engangsavgift for den faktiske tyngden sin på samme måte som andre fossilbiler – og ikke lenger få vektrabatt slik den har hatt i en del år.
Det er altså dette Suzuki synes er urettferdig, fordi de mener bilen er svært miljøvennlig.
Suzuki skriver følgende i annonsen: «Vi kan ikke skjønne annet enn at Finansministeren er blitt lurt trill rundt av Elbilforeningen og andre lobbyister?».
Hele annonsen ser slik ut:
Ikke alle er enige – for å si det forsiktig – i at splitter nye ladbare hybrider er det miljøpolitikken trenger.
For eksempel har den europeiske miljøorganisasjonen Transport & Environment gjentatte ganger pekt på at disse bilene kan ha svært høye utslipp i bruk, og avvike mye fra de offisielle utslippene i bilenes typegodkjenning.
Det har vi tidligere skrevet om her:
Utslippsfritt nybilsalg har vært planen siden 2016
Bakgrunnen for endringene som nå ligger an til å skje i engangsavgiften for fossilbiler, er at Stortinget har bestemt at i 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler som selges, være nullutslippsbiler.
2025-målet om utslippsfritt nybilsalg var noe samtlige partier sluttet opp om da Stortinget behandlet Energimeldingen i 2016.
Deretter ble målet i 2017 tatt inn i Nasjonal transportplan, som ble lagt fram for Stortinget av daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Fremskrittspartiet.
I flere omganger har Stortinget fulgt opp med å øke engangsavgiften på nye biler med utslipp. For det gir jo liten mening å gi avgiftsrabatter, når målet er å fase ut de forurensende bilene.
Med andre ord: Om noen er lurt av Elbilforeningen, så er det et langvarig og svært omfattende lureri.
Noen ligger bedre an enn andre …
Men det kan jo også hende at det er Suzuki som ikke har fulgt med i utviklingen.
Ser man på statistikken for de 20 mest solgte bilmerkene i så langt i 2023, viser den at Suzuki er det eneste bilmerket som ennå ikke selger elbiler i Norge:
Men Suzuki kommer etter, som flere andre andre bilmerker – slik vi nylig skrev her på elbil.no:
Men enn så lenge vil bilmerket åpenbart ha i pose og sekk, og det er kanskje forståelig ut fra hvor Suzuki står i dag.
Men de trenger ikke prøve å lure finansministeren til å tro at han er blitt lurt av den grunn. Eller norske avislesere, for den del.
For kanskje Suzuki også blir gjennomskuet når de forsøker å lure bilkjøperne til å tro at de utelukkende er opptatt av klimaet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!