Hopp til innhold

Ny programvareoppdatering: Tesla-hacker: Ruller ut bedre rekkeviddeanslag

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

UTE PÅ (REKKE)VIDDENE: Tesla ønsker å gi mer presise rekkeviddeanslag i bilene sine, og ruller i disse dager ut en ny programvareoppdatering. Her Tesla Model Y Performance fra Gigafactory Berlin. Foto: Jamieson Pothecary

Inkluderer dekktrykk, mobillading og hvor mye energi som går med til oppvarming og kjøling av batteripakken.

Tesla har opp gjennom årene fått mye kritikk får at bilene estimerer for optimistiske rekkeviddeanslag, spesielt vinterstid.

Selskapet har derfor jobbet med å utbedre programvaren i bilene for å anslå dette mer presist.

Som kjent er dette en vanskelig øvelse fordi det er mange ting som spiller inn på hvor langt en bil kommer på én lading – eller én tank, for den saks skyld.

I 2018 inkluderte Tesla blant annet høydeforskjell og værforhold i kalkuleringen, og tidligere i år ble vindretning, luftfuktighet og temperatur inkludert i en softwareoppdatering.

Testduell: Tesla Model Y Performance vs. Volkswagen ID.5 GTX

Lynrask moro og suveren komfort for familien

«Sinnssyke» detaljer

Nå legger den amerikanske elbilprodusenten til enda flere parametre for at rekkeviddeanslagene skal bli så presise som mulig.

Det skriver nettstedet Electrek, og viser til Tesla-hackeren «green», som er kjent for å gi svært presis informasjon om kommende programvareoppdateringer fra den kanten.

I et innlegg på Twitter får vi vite at oppdateringen 2022.20.7, som rulles ut i disse dager, inneholder «sinnssyke» detaljer for å bedre rekkeviddeanslaget. Følgende eksempler blir nevnt:

Test av Tesla Model 3 Standard Range Plus: Det beste elbilkjøpet?

Dekktrykk er viktig

Ifølge Electrek er dette Teslas mest iherdige enkeltforsøk på å gjøre rekkeviddeanslagene mer presise.

Lufttrykket i dekkene vet vi spiller en viktig rolle. For lite luft øker rullemotstanden, som kan redusere rekkevidden betydelig. Oppvarming/kjøling av batteripakken kan også stjele endel energi, selvfølgelig avhengig av vær- og temperaturforhold.

Vi har vært i kontakt med Tesla Norge, men har foreløpig ikke lykkes med å få en kommentar til denne nyheten.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også