Hopp til innhold

Test av Mercedes-Benz EQB 300 4Matic facelift: Faceliften byr på mer – til lavere pris

PYNTET: AMG-versjonen ser langt bedre ut og fås også i en godt priset spesialversjon. Foto: Rune M. Nesheim / elbil.no

EQB har fått stjerner i fjeset, mer utstyr og valg mellom sju seter eller hengerfeste. Og nå frister Mercedes med tre prisgunstige «Special Editions».

Og de tre prisgunstige Special Edition-variantene kan du se nærmere på her.

Men nå over til testen vi nylig gjorde med facelift-utgaven av EQB.

Sju seter eller hengerfeste?

Det er ikke mer enn to år siden Mercedes glattet ut front og hekk og erstattet diesel og bensin på GLB og kalte den EQB. Tiden går fort for det føles lenger.

GLB så ut som en GLS i miniformat med skjeggstubber og tattis på armen, men EQB plutselig ble plutselig en glattbarbert bygutt. Salget har heller ikke tatt helt av, til tross for både sju seter og firehjulsdrift.

SJEKK PLASSEN: Sjekk løsningen med sju seter og bagasjeplassen i EQB.

Et par år er normalt litt kort tid for å sette en facelift-utgave ut på markedet, men forhjulstrekkeren har allerede fått mer effektiv motor for å strekke litt på rekkevidden.

De ekstra meterne har tydelig ikke fristet stort, for det er den rimeligste firehjulstrekkeren folk kjøper.

FIREHJULSDRIFT: Det er 300 4Matic som vi har her, som er storselgeren. Testbilen vi kjører her har sju seter og dermed ikke hengerfeste.

Til nå er det registrert 1.657 av 300 4Matic, 301 av 350 4Matic og bare 91 av forhjulstrekkeren 250.

Frem til nå har sju seter vært standard, men nå velger du mellom sju seter eller hengerfeste.

Dette er nytt

Felgene har ny design, plasten i fronten er ny, med nye fangere og panel med stjernemønster – og frontlyktene bindes sammen med en LED-stripe.

Lysdesignen på baklyktene er også endret.

Innvendig har du fått det nyeste Mercedes-rattet, en ny tresort og en dekor med bakgrunnsbelyste stjerner i dashbordet.

STOLTE: Mercedes har de senere årene begynt å bruke stjerna aktivt som dekorelement.

Annet dekkvalg og optimalisering av aerodynamikken, har gitt lenger rekkevidde på alle modeller. EQB har en rekkevidde på opptil 459 kilometer, mens vår testbil har en rekkevidde på 399 km.

Det begynner allikevel å bli litt snaut i forhold til konkurrentene, i hvert fall i samme prisklasse.

Mercedes-EQ EQB 300 4Matic – oppsummert

Pluss

  • Sju seter
  • Ok kampanjepriser
  • Fleksibelt baksete

Minus

  • Dyr hvis du skreddersyr den
  • At du må velge mellom sju seter og hengerfeste
  • Stemmestyringen er fortsatt «dum», og skjermen føles liten

Enklere å lade

Ladehastigheten er fortsatt den samme, men tiden ved ladestolpen blir kortere.

For nå er Plug & Charge integrert i løsningen, det vil si at du bare trenger å plugge inn kabelen, så starter lading automatisk – dersom du har abonnement og stolpen er klargjort for det.

Foreløpig er det bare Ionity som tilbyr dette.

Elbilmodellene som er klargjort for enklere lading:

Sjekk bilene som er klare for Plug&Charge

Mulighet for tilhenger

Som den arbeidshesten denne bilen ser ut som, har det vært skuffende at den ikke har kunnet trekken henger.

Det får den nå. Du kan trekke 750 kg med forhjulstrekkeren og 1.700 med firehjulstrekkerne.

NYTT: Siste generasjon ratt og ny dekor med bakgrunnsbelyste stjerner.

Da begynner vi å kunne trekke små båter og campingvogner også.

Men for å få krok må du altså ofre den tredje seteraden. Derfor har ikke testbilen dette tilvalget.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bedre bak rattet

Nå er to skjermer standard på den litt snuppelige skjermplanken.

Utviklingen har gått såpass fort at de to 10,25-tommerne føles små og gammeldagse, selv om design og løsninger fortsatt er i toppklasse.

STANDARD: Til nå har du måttet betale ekstra for å få to integrerte skjermer. Nå er det standard. Nå får du norsk tale også.

MBUX, altså Mercedes-Benz User Experience, har også fått endringer du knapt legger merke til.

Stemmeassistenten skal nå være selvlærende og husker mye brukte innstillinger og kjøreruter. Litt rart at dette er en nyhet nå, for dette skulle være fortrinnet allerede da systemet ble presentert for mange år siden.

Det gledelige er at den skjønner norsk, det triste er at den fortsatt er for dum. Mulig vi må ha den mer enn ei uke for å enkelt finne det vi ønsker rundt den.

MANUELT: Du har manuelle funksjoner for de aller fleste tingene. Setevarme er på bryter på dørene.

Da er det kanskje nyttigere å vite at sensorene rundt bilen er blitt bedre og inkluderer et mono-multifunksjonskamera og et nytt ryggekamera.

Dessverre er skjermen såpass liten at det stående bildet i fugleperspektiv blir mikroskopisk sett fra normal sitteposisjon.

Men endelig styres filassistenten via at den trekker i rattet fremfor å hugge inn bremsen på den ene siden for å nappe bilen tilbake i feltet. Det ga ufortjente hjertet i halsen-opplevelser.

BORTE: Nå er de oppbevaring i stedet for berøringsplate. Den ble uansett ikke brukt.

Personlig sitter jeg ikke spesielt bra i stolene. Seteputa er flat og gir lite støtte for lårene og jeg savner å senke det mer. Baksetene kommer vi tilbake til.

Kunne vært triveligere

Bilen er utpreget mykt satt opp og man føler man kjører en myk, litt høy bil, målt mot for eksempel Skoda Enyaq, som føles bred, lav og plantet, uten at komforten lider av den grunn.

GJEMT: Lading av mobilen er litt knotete under et lokk og er tilvalg. Den følger med på Special Edition AMG.

Den har en understyrt karakter, særlig på glatte veier, noe som føles noe rart, da bilen blir både leken og får en bedre balanse i seg når ESP slås av og motoren bak får mer spillerom.

Frontlyktene er overraskende dårlige til å være en premiumbil. Lysene i seg selv er stort sett bra nok, men automatikken og totalopplevelsen var den dårligste i vintertesten vi utførte i 2022.

KUNSTSKINN: Det ser lekkert ut og er enkelt å holde rent, men føles ikke helt som skinn.

Selvkjørende

Bilen er akkurat like selvkjørende som øvrige Mercedeser, og det nyter man godt av når fartsholderen er aktiv med skiltgjenkjenning.

Da tilpasses farten med skiltene langs veien og køen hoper seg opp bak deg like sikkert som bilen holder deg innenfor linjene.

FACELIFT: Sjekk ut den litt mindre EQA.

For å være litt mer i harmoni med virkeligheten, skulle jeg ønske man kunne plusse på 5-10 km/t, slik BMW tillater.

Da hadde i hvert fall jeg brukt funksjonene hver eneste dag.

Barnevennlig

Det er bakenfor fordørene EQB virkelig har noe for seg. Midtraden går på skinner, noe som gir deg opp til 190 liter ekstra bagasjerom dersom du skyver den 15 cm fremover.

Det betinger korte folk foran eller sugerørstynne legger for baksetepassasjerene, men det finnes mellomting.

FLEKSIBELT: Bakseter på skinner gir ekstra plass til bakerste rad eller bagasje.

I bakerste stilling sitter fire fullvoksne karer greit. Seteputene er delt 40/60, mens seteryggene er tredelte og justerbare. Da kan du få en ekstra bred skiluke.

Det er lite luksus å spore ellers, kun et par ventilasjonsdyser og en USB-C på deling.

Partytrikset er de to setene bakerst. De er standard, og er ifølge Mercedes-Benz beregnet på personer under 165 cm.

ROMSLIG: Og om du velger hengerfeste får du dypere bagasjerom.

Vi måtte selvfølgelig prøve, uten hell.

Hodet tar i taket og knærne i seteryggen, selv om man deler broderlig forover i kupeen. Men de som får plass, kan glede seg over et par koppholdere og hver sin USB C-utgang.

Ikke gjerrig

Mercedes oppgir et WLTP-forbruk på 1,72 til 1,92 kW/t per mil.

Vi kjører testrunden i temperaturer som varierer mellom 3,5 og minus 7,5 grader og bruker naturligvis noe mer.

Testrunden ender med et forbruk på 20,3 kWt per 100 km.

Det er ikke langt fra hva Mercedes oppgir under gode forhold, men skyhøyt over viktige konkurrenter, blant annet Tesla Model Y.

Lader sakte men jevnt

Oppgitt ladehastighet ved lynladeren er ikke blant de beste, men i praksis er den ikke så verst.

Mercedes er alltid nøkterne, og selv om den ikke lader kjappere enn 100 kW, ligger den ganske høyt opptil maks ladefart i store deler av ladeøkta. Da blir ikke tiden ved stolpen fryktelig lang heller.

EQB har oppvarming av batteriet på forhånd dersom du legger ladestasjonen i kartet.

Det tar bare tre minutter før laderen gir over 97 kW og den gir seg på 64 kW da ladingen stoppet på 80 prosent – fordi jeg hadde glemt å fjerne det som innstilling for lading.

Kampanjepriser

Mercedes har nylig tatt frem tre fornuftige «Special edition»-kampanjeutgaver.

Vår topputstyrte testbil koster 757.000 kroner. Og da begynner det plutselig å bli temmelig dyrt likevel.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også