Test av Peugeot e-5008 med sju seter: Er det plass her, da?
Peugeot har strukket E-3008 24,9 cm og gitt deg sjuseter. Funker det, da?
Peugeot har tradisjoner for å lage kompakte sjusetere. Det drøyeste var da du fikk sju seter i lille 208 SW. Det stuntet har de ikke gjort igjen.
Men det er kanskje ikke så mange som vet at de faktisk har tre sjusetere på markedet i dag. Sjekk total oversikt lenger ned i saken.
At det ville komme en 5008 med sju seter, visste vi i øyeblikket de hadde lansert 3008. For 5008 har alltid eksistert som en oppblåst 3008.
Hva er det?
5008 bygges på den nye STLA-Medium plattformen og deler alt fra fronten, til og med dørene foran, med 3008. I Norge selges bare de med elektrisk drivlinje. Da heter de E-3008 og E-5008.
Akselavstanden er strukket 16,2 cm og bakdøra er tilsvarende lenger. Det hjelper innsteget bakerst. Overhenget bak bakhjula står for de resterende 8,7 centimeterne.
Peugeot E-5008 Standard Range – oppsummert
Pluss
- Fleksibilitet
- Ok plass til fem
- Svært bagasjerom
Minus
- Stiv pris
- Bare ok rekkevidde
- Lav hengervekt
For å få plass til hodene til de bakerst, går taket rett bakover og bakluka er langt mer oppreist.
Ved siden av en Tesla Model Y, som det kryr av, er den fire cm lengre og hele åtte cm høyere, noe takket være en solid bakkeklaring på 20,4 cm, mot 19,8 hos den noe kortere E-3008. Svingdiameteren har økt fra 10,6 til 11,2 m.
Interiør: stoff, skinn og skjerm
Interiøret domineres av den store 21-tommer store panoramaskjermen, som er plassert høyt oppe. Slik får du synsfeltet over rattet og slipper head-up display. Du velger mellom seks temaer og designet er det lite å si noe på.
Med noe trening skjønner man infotainment-systemet også. Det blir hendigere å betjene med en skjerm med store valgfrie snarveier man kan sveipe mellom.
Dessverre må man trykke unaturlig hardt på skjermene, så det blir mye knot. Når det meste er i sort-hvitt, blir den litt vanskelig å navigere i, også.
Vi er ikke like glade over at også knappene på rattet er blitt berøringsknapper. Det er ingenting galt med knappene vi finner i E-309.
Ellers prydes interiøret av store mengder tekstiler og indirekte belyst aluminium.
ChatGPT skal hjelpe deg med alt du måtte ønske på sikt. Det funker sånn passe. Man må, som på mange andre biler, krangle litt med tilkoblingen om man vil speile mobilen i systemet.
Seter: alle rettigheter
Du velger mellom flere forskjellige seter. Vi kjører GT med skinninteriør med sort nappaskinn. Da får du og passasjeren 10-veis elektrisk justerbare stoler med varme, kjøling og massasje. De har overraskende mye sidestøtte. Personlig savner jeg mer korsryggstøtte.
Baksetene: kun for barn
Testbilen har egen klimasone i midtraden, varme i de to ytre setene, separat justering av ryggvinkel og alle de fire foran har håndtak i taket.
Midtraden står nå på skinner og den ekstra akselavstanden gir bedre plass enn E-3008, når man ikke bruker de to bakerste setene. Da kan testpersonen på 1,89 meter sitte greit «bak seg selv».
Føttene kommer akkurat under stolen i nederste posisjon, knærne går akkurat klar av seteryggen og jeg har et par cm klaring opp til taket.
Bakerste rad er ikke laget for storvokste. Hodet tar i taket og dersom bena skal få plass, må midtraden skyves frem i fremste posisjon. For under vil det funke bra og om de voksne også er lave, får plutselig alle god plass.
Bagasjerom: svært
Med 748 liter under hattehylla som femseter, er den blant sværingene i familiebilsegmentet. Bakseteryggen er delt 40/20/40 og du får 1.1815 liter med setene nede.
Nyttelast på 682 kilo uten sjåfør, lar seg høre. Da får man utnyttet bagasjerommet og taklasten på 80 kilo. Dessverre er maksimal tilhengervekt redusert til 1.000 kilo.
Bak rattet: fransk komfort?
Vi er blitt vant til at Peugeot har et mykt og komfortabelt hjuloppheng, men vi har sett en trend med de siste bilene (309, 3009 og 5009) at de har strammet opp litt. Det overrasker litt, siden den har enorm bakkeklaring og rikelig med fjæringsvei.
Den kunne vært en supersoft sjuseter, men den er fortsatt blant de mer komfortable, og støyen er lav med vinterhjula vi kjører på.
Ikke mer enn nok effekt
Våre bønner om en enklere måte for regenerering er hørt. Nå er det hendler bak rattet i tre trinn. Men noen auto-funksjon er det ikke.
Foreløpig er E-5008 bare tilgjengelig som Standard Range med forhjulstrekk på 210 hester. Allerede nå kan du bestille Long Range med større batteri og 230 hester.
Det tar deg fra 0-100 på moderate 9,7 og 9,6 sekunder, og begge har en toppfart på 170 km/t. Du kjøper dermed ikke denne bilen for fart og moro.
Under kan du se de andre elektriske alternativene med sju seter.
Halvveis ut i 2025 får du firehjulsdrift med 320 hk.
Den bakre motoren på firehjulstrekkeren (80 kW/110 hk) får en clutch og kobles ut over 40 km/t i normalmodus, men kobler inn med mer enn 60 prosent gasspådrag. I sport og snømodus er den inne hele tiden.
Bilen vi kjører har 170 hk tilgjengelig i Eco, 190 i Normal og 210 hk i sportmodus eller kickdown.
Rekkevidde: avhenger av batteriene
Batteriene som tilbys er på 73 og 96,9 kWt netto. Det er 97 prosent av bruttokapasitet. De skal gi en rekkevidde på henholdsvis 502 og 668 kilometer.
Blandet forbruk for testbilen er oppgitt til 1,77-1,83 kWt på mila. Vi ender på 1,71 på vår faste testrunde, men vi regner ikke med ladetap, slik WLTP-tallene viser.
På motorveitesten ender forbruket i jevnt 100 km/t på 1,7 blank. Imponerende.
Lading: ikke klasseledende
Begge batteriene skal kunne lade fra 20-80 prosent på 40 minutter, selv om begge lader maksimalt 160 kW. Det lille batteriet gir maks effekt fra 0-30 prosent, det store noe lenger, for at begge skal lade like raskt.
E-5008 har varmepumpe med et 7,5 kW stort varmeelement som også varmer kupeen. Men foreløpig har den ikke forvarming av batteriet i forbindelse med lading, men oppvarming av batteriet under lading er rett rundt hjørnet.
Det vil også komme forvarming via ruteplanleggeren inn i 2025. De tidligere bilene vil bli oppdatert. De er åpne for en manuell aktivering.
Men det hjelper oss lite akkurat nå. Vi plugger inn med fire prosent på batteriet. Det er 10 grader ute, men vi har kjørt 300 kilometer før lading. De siste 85 på motorvei.
Vi ser på det beste 124 kW, men vi bruker hele en 1:03 fra 4-90 prosent. Øvelsen 10-80 bruker den 40 minutter på. Det gjør at man fort heller velger den største batteripakka.
Pris: potensielt svindyr
Du har det du trenger i Allure, men man får med et par vesentlige pakker om man velger GT, noe den norske importøren regner med de fleste vil gjøre.
Prisen på Allure starter på 479.900 kroner, mens GT er 30.000 kroner dyrere.
Da får du 19-tommerne, egen styling, og sikkerhetspakka (12.000 kr) med LED Matrix-lys som masker ut trafikken. Det funker overraskende bra.
Like viktig er adaptiv cruisecontrol med stop- og on-funksjon og parkeringssensorer foran. Men vil du ha 360 graders kamera må du punge ut 7.000 til. Det har ikke testbilen. Da får du i tillegg Drive Assist pluss som holder deg i feltet og hjelper deg med filbyttet, samt varsel fra blindsone og kryssende trafikk bak.
GT får også Telematikk-pakka (12.000 kroner) med sammenhengende 21 tommers skjerm i stedet for 2 stk. 10-tommere, stemmestyring, 3D navigasjon, med live oppdatering, Bluethooth for to telefoner samtidig og Apple Carplay/Android Auto. Pakka inneholder også appen, som lar deg styre bilens temp, lading, ruteplanlegger osv. Et must.
Med alt utstyr, inkludert skinnpakka (14.900,-), komfortpakke med panoramatak (15.900,-) og vinterhjul, koster E-5008 med standard batteripakke og tohjulsdrift 592.200 kroner pluss levering.
Da blir den 80 000 kroner dyrere enn Tesla Model Y med firehjulsdrift og sju seter, samtidig som den både er svakere og går kortere.
Går du for Long range utgaven, må du legge til ytterligere 40.000 kroner. Da havner du godt over 600.000 kroner. Da er ikke veien lang til de enorme kinesiske bilene med seks og sju seter.
Konklusjon
E-5008 byr på enorm plass som femseter og kan være mange familers drøm. Som sjuseter kan den bli litt snau størrelsesmessig og med flere utstyrspakker, blir den fort dyr i et marked som plutselig ble svært konkurranseutsatt med lanseringen av Tesla Model Y med sju seter.