Hopp til innhold

Toyota-sjef om selskapets elektriske fremtid: – Glem 100 mils rekkevidde

FORSIKTIG: Faststoffbatteriet blir ingen gamechanger og vi vil bruke mange teknologier i årevis fremover, mener Toyotas forsknings- og utviklingssjef Gerald Killmann.

– Faststoffbatteriet er ingen gamechanger, og vi mener hybrid er den beste løsningen i mange år fortsatt, sier forsknings- og utviklingssjefen i Toyota.

Vi var nylig på Toyotas innsiktsforum, og der fikk vi en prat med forsknings- og utviklingssjefen hos Toyota, Gerald Killmann.

For oss elhungrige nordmenn hadde han lite positivt å komme med, til tross for høyt elbilfokus under arrangementet.

– Ærlig talt. Det er ikke nødvendig at våre biler går 100 mil uten påfylling. Våre bensin-hybrider kjører heller ikke 1000 kilometer på en tank, sier Killmann til elbil.no.

ELEKTRISK SPORTSBIL: Vi fikk en gjennomgang av sjefsdesigneren for Gazoo Racing. Frekk, ikke sant?

Han har nylig jobbet med hydrogen, men har nå også ansvaret for batteridrift.

Faststoff en av mange

Mange bilprodusenter snakker om faststoffbatterier for tiden. Toyota også.

De annonserte nylig at det kommer i 2028, og at de har inngått avtale med selskapet som har flest patenter på faststoff, altså ved siden av Toyota selv. Les mer om det i lenka under.

Toyota + Idemitsu = faststoff-satsing:

Girer opp rundt faststoff-batterier

Men han roer vår iver etter batterirevolusjon raskt ned noen hakk.

– Vi jobber med celler, cellestrukturer og kjemikalier. Noe funker, noe gjør det ikke. Av 100 forsøk går 10 til utvikling og ett til produksjon. Det er hovedregelen.

ALLEREDE ELEKTRISK. Toyota-eide Lexus skal fra 2024 bare tilby elbiler i Norge. Vi fikk en titt inni og utenpå bilen de skal selge i 2026.

Flere teknologier parallelt

Killmann mener det fortsatt skal brukes flere teknologier hos Toyota.

– Vi har flere teknologier på hybridbilene våre i dag. Både på hybridløsninger og batterikjemi. Har vi en produksjonslinje for en type batteri som er økonomisk bra, stopper vi ikke den. Da lager vi heller en ny for en annen teknologi og bruker den der den egner seg.

FOR DE FÅ: Alle skal ha SUV for tiden, men Toyota ønsker å gi deg en mellomting i 2025. Denne bilen har sporty linjer og kombi-look, men samtidig høy bakkeklaring.

Han mener faststoffbatteriets beste egenskap er kontroll på temperatur og dermed rask lading.

– Men det er langt fra alle steder som kan tilby rask lading. Og om det betyr at vi må ha hydrogentanker som driver brenselceller for å produsere nok strøm, blir det plutselig ikke veien å gå.

Han mener viktigste er å bestemme seg for bilens kvaliteter og levere etter det. Hva slags bil det er snakk om, hvor dyr skal den være, hvor mye plass har man tilgjengelig, hva skal den brukes til.

Britiske myndigheter mener Hilux-annonse legitimerer villmannskjøring i naturen:

Toyota-annonse forbudt av miljøhensyn

Bare noen få før 2030

– Strengt tatt har vi ikke tatt stilling til hvor faststoffbatteriene skal brukes ennå. Teknologien er på et laboratoriestadium ennå. Akkurat nå er vi i stand til å produsere noen få batterier, men vi er langt unna å få det i en bil, sier Killmann.

KREVENDE: Gerald Killmann mener det er vanskelig å bygge rimelige elbiler i B- og C-segmentet, men de gjør et forsøk allerede neste år. Sjekk videoen.

I 2027 skal det etter planen tilbys i noen få bilmodeller, i slutten av dette tiåret har de produsert noen få titusentalls biler.

Det er småtteri i forhold til de 10 millioner bilene Toyota skal levere, der 3,5 millioner av dem er elbiler.

Karbonnøytrale i 2050

Elektrisk drivlinje eller ikke er ikke hovedfokuset til Toyota, men at de skal være karbonnøytrale over alt i verden i 2050.

Det betyr ifølge Killmann at bilen både kjøres og produseres karbonnøytralt. All transport, logistikk og leverandørtjenester må også være karbonnøytrale.

– Det er store utordringer som må avgjøres for hver bil, for hver modell, avhengig av hvor den er produsert. Man må prioritere råvarene man har tilgjengelige i de regioner bilen skal selges.

Så ifølge Killmann og Toyota er det ikke én løsning.

– Folk i Brasil bruker bilene sine annerledes enn vi i Europa. De vil ha forskjellige drivlinjer. De vil fortsatt kjøre på karbonnøytral bioetanol. Og jeg er sikker på at i Norge brukes biler på en annen måte enn i Tyskland. Og det betyr forskjellige teknologier, forskjellige typer biler vil være de viktigste.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Langt fra helelektrisk satsing

Killman mener at med det lave elbilsalget som er i Europa nå, er det for tidlig å etablere nye bilfabrikker og batterifabrikk for den saks skyld, i Europa.

Og han mener det beste for Toyota fortsatt er å levere ladbare hybrider og fase inn elbiler etter hvert som markedet blir større.

– Det er mange hensyn å ta. Kundene har sine krav og ønsker, de forskjellige land eller markeder har sine reguleringer og vi må forholde oss til energimiks og råvaresituasjonen i markedene. Derfor mener vi at alle dagens teknologier vil være der også i 2050.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også