Hopp til innhold

Elbilforeningens spådom for nybilsalget neste år: Tror på 95 prosent elbilandel i 2024

DYRE FOSSILBILER GIR ELBILHÅP: Etter nyttår bil særlig ladbare hybrider mye dyrere og kan bli helt utkonkurrert.

– Avgiftsøkningen for nye forurensende biler er et helt nødvendig grep på veien mot hundre prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier Christina Bu.

Skal det være mulig å nå målet om hundre prosent elbiler i nybilsalget i 2025, må vi klare 95 prosent i 2024.

Dette kan være mulig nå som de forurensende bilene har fått mer avgifter i statsbudsjettet for 2024, mener generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen:

– Avgiftsøkningen for nye forurensende biler er et helt nødvendig grep på veien mot hundre prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier Bu.

Generalsekretæren mener det er viktig at elbilandelen passerer 95 prosent i 2024, og det tror hun altså er mulig.

HAR TRUA: – I år er vi langt mer optimistiske enn i fjor, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.

Ladbare hybrider har stått i veien for nullutslippsmålet

Elbilforeningen har advart mot at salget av ladbare hybrider har stått i veien for et utslippsfritt nybilsalg.

Ladbare hybridbiler vil få om lag 50.000 kroner i økt kjøpsavgift neste år. En vesentlig del av økningen kommer av at bilene ikke lenger får rabatt i vektkomponenten i engangsavgiften.

Christina Bu gleder seg over at vi snart kan vinke farvel til en bilteknologi som i realiteten er et hinder for det viktige klimamålet i 2025.

– Hybridbiler har utspilt sin rolle etter at langt flere elbilmodeller med lengre rekkevidde har kommet på markedet, sier hun.

For elbiler blir det derimot ingen endringer i kjøpsavgiftene ved nyttår.

Status etter statsbudsjettavtalen:

Slik blir elbil-avgiftene i 2024

Avslutningen på et år med lavt bilsalg og dårlige elbiltall

I 2023 flatet elbilandelen i nybilsalget ut etter mange år med sterk årlig vekst. Både innføring av moms og en ny vektavgift på alle biler, inkludert elbiler, bidro til brems i elbilsatsingen.

Innføringen av avgiftene på elbil ga elbil-bonanza før nyttår i fjor. I år ser vi ikke den samme effekten for ladbare hybridbiler.

– Dette kan kanskje tyde på at forurensende biler har tapt sin popularitet allerede før de økte avgiftene slår inn, sier Bu.

Stor oversikt – disse modellene kommer snart:

24 elbiler vi gleder oss til i 2024

Flere bilmerker dropper fossilbiler allerede

Politikk er viktig i elbil-utviklingen, men de ulike bilprodusentene er også med og påvirker gjennom sin strategi for elektrifisering.

– Kudos til de som kun går for elbiler og slutter å selge biler som forurenser, sier Christina Bu.

I Norge har Hyundai, Lexus og Volkswagen varslet at de ikke kommer til å selge fossilbiler i 2024, og merker som MG, Tesla og Polestar tilbyr allerede bare elbiler.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Leasing-markedet kan bli elektrisk neste år

Regjeringen har varslet at i 2024 kommer endringer i moms-regelverket for å øke andelen elbiler i leasing-markedet. Dette bidrar til at Elbilforeningen har tro på høy elbilandel.

– Vi i Elbilforeningen har lenge etterlyst tiltak for å øke elbilandelen i leasing- og nærings-markedet, og det må skje i 2024 for at vi skal nå 2025-målet, sier Bu.

Kuppmuligheter på bruktmarkedet:

Prisras på brukte elektriske SUV-er

Det siste året før 2025 er spesielt spennende, og generalsekretæren minner om at det kun skal selges elbiler når vi går inn i 2025.

– Vi har klart å øke elbilandelen i store byks flere ganger før. I år er vi langt mer optimistiske enn i fjor, fordi statsbudsjettet nå har gitt et klart konkurransefortrinn for helelektriske biler, avslutter Christina Bu.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også