Elbilforeningens spådom for nybilsalget neste år: Tror på 95 prosent elbilandel i 2024
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Avgiftsøkningen for nye forurensende biler er et helt nødvendig grep på veien mot hundre prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier Christina Bu.
Skal det være mulig å nå målet om hundre prosent elbiler i nybilsalget i 2025, må vi klare 95 prosent i 2024.
Dette kan være mulig nå som de forurensende bilene har fått mer avgifter i statsbudsjettet for 2024, mener generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen:
– Avgiftsøkningen for nye forurensende biler er et helt nødvendig grep på veien mot hundre prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier Bu.
Generalsekretæren mener det er viktig at elbilandelen passerer 95 prosent i 2024, og det tror hun altså er mulig.
Ladbare hybrider har stått i veien for nullutslippsmålet
Elbilforeningen har advart mot at salget av ladbare hybrider har stått i veien for et utslippsfritt nybilsalg.
Ladbare hybridbiler vil få om lag 50.000 kroner i økt kjøpsavgift neste år. En vesentlig del av økningen kommer av at bilene ikke lenger får rabatt i vektkomponenten i engangsavgiften.
Christina Bu gleder seg over at vi snart kan vinke farvel til en bilteknologi som i realiteten er et hinder for det viktige klimamålet i 2025.
– Hybridbiler har utspilt sin rolle etter at langt flere elbilmodeller med lengre rekkevidde har kommet på markedet, sier hun.
For elbiler blir det derimot ingen endringer i kjøpsavgiftene ved nyttår.
Avslutningen på et år med lavt bilsalg og dårlige elbiltall
I 2023 flatet elbilandelen i nybilsalget ut etter mange år med sterk årlig vekst. Både innføring av moms og en ny vektavgift på alle biler, inkludert elbiler, bidro til brems i elbilsatsingen.
Innføringen av avgiftene på elbil ga elbil-bonanza før nyttår i fjor. I år ser vi ikke den samme effekten for ladbare hybridbiler.
– Dette kan kanskje tyde på at forurensende biler har tapt sin popularitet allerede før de økte avgiftene slår inn, sier Bu.
Flere bilmerker dropper fossilbiler allerede
Politikk er viktig i elbil-utviklingen, men de ulike bilprodusentene er også med og påvirker gjennom sin strategi for elektrifisering.
– Kudos til de som kun går for elbiler og slutter å selge biler som forurenser, sier Christina Bu.
I Norge har Hyundai, Lexus og Volkswagen varslet at de ikke kommer til å selge fossilbiler i 2024, og merker som MG, Tesla og Polestar tilbyr allerede bare elbiler.
Leasing-markedet kan bli elektrisk neste år
Regjeringen har varslet at i 2024 kommer endringer i moms-regelverket for å øke andelen elbiler i leasing-markedet. Dette bidrar til at Elbilforeningen har tro på høy elbilandel.
– Vi i Elbilforeningen har lenge etterlyst tiltak for å øke elbilandelen i leasing- og nærings-markedet, og det må skje i 2024 for at vi skal nå 2025-målet, sier Bu.
Det siste året før 2025 er spesielt spennende, og generalsekretæren minner om at det kun skal selges elbiler når vi går inn i 2025.
– Vi har klart å øke elbilandelen i store byks flere ganger før. I år er vi langt mer optimistiske enn i fjor, fordi statsbudsjettet nå har gitt et klart konkurransefortrinn for helelektriske biler, avslutter Christina Bu.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!