Hopp til innhold

Kuppmuligheter på bruktmarkedet: Prisras på brukte elektriske SUV-er

PRISRAS PÅ STOR-SUV: Tesla Model X er en av mange biler i millionklassen som ny, som kan nå kjøpes brukt til en mer «folkelig» pris. Alle foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

Brått gikk det fra selgers til kjøpers marked: Vi har trålet finn.no for deg – og kan slå fast at nå er det muligheter for å gjøre et kupp der ute.

Først var det for få modeller og stor etterspørsel. Så kom pandemien, og mangelen på deler førte til at produksjonen stoppet helt opp for enkelte bilprodusenter.

Lite varelager og lange leveringstider presset faktisk bruktbilprisene i noen tilfeller over nybilprisene. Enkelte kunne eie en bil i over et år, for deretter å selge den brukt til samme pris.

Men bilindustrien har tatt igjen etterslepet, akkurat samtidig som verdensøkonomien trekker i håndbrekket.

For mange fører renteøkningene til at de sliter med å nedbetale billånet sitt og tvinges til å selge.

Over natten har bruktmarkedet snudd – og som kjøper kan du dra nytte av dette. Som vanlig opplever premium-modellene det største verdifallet, spesielt toppmodellene fullastet med utstyr.

I denne saken har vi funnet frem til ni elektriske SUV-er du kan sikre deg til en god pris på bruktbilmarkedet akkurat nå.*

*Prisene på brukte biler er beregnet ut fra de rimeligste modellene tilgjengelig på bruktmarkedet, enten privat eller gjennom forhandlere, på publiseringstidspunktet. Biler som selges på auksjoner er ikke inkludert i beregningene.

Bruker elbilen som strømkilde til både hus og hytte:

Atle pumper vann med strøm fra elbilen

Praktisk prisras: Nio ES8

I januar 2022 skrev vi at dette var «den beste kinesiske bilen til nå».

Fra-prisen lå på 759.000 kroner i januar 2020. I dag kan du få en tilsvarende bil for 475.000 kroner med kun 30.000 kilometer kjørt.

ES8 gir rikelig med plass med sine sju seter, god kjørekomfort, firehjulsdrift og betydelig kraft – med 544 hestekrefter og 0-100 km/t på 4,9 sekunder.

Den kan taue inntil 1500 kilo og tåler taklast opptil 75 kilo

KOMFORTMESTER: Nio ES8 (foran venstre) ble fort en favoritt under vår vintertest i 2021 på grunn av imponerende kjørekomfort og stor plass.

Den aktive luftfjæringen fra Continental skal i praksis være identisk med den du finner hos konkurrenter som Tesla, Mercedes-Benz og Audi. Og bremsene er hentet fra velkjente Brembo.

Forvent å betale: Du får en ES8 LR Signature Edition fra 475.000 og oppover.

Utstyr du bør få med: ES8 er et godt utstyrt bil med mye standard – her er det lite å tenke på.

Vær OBS på: Batterileie. NIO tilbyr i dag to batteristørrelser i ES8-modellen: 75 eller 100 kilowattimer (kWh). Forskjellen i rekkevidde er 350 mot 460 kilometer etter WLTP-målestokken.

Dersom du velger å kjøpe bil med batterileie, eller Battery as a Service (BaaS), er gulroten NIOs løfte om å de skal lansere en batteripakke på 150 kWt som kan brukes her.

Sjekk også: BYD Tang, Maxus Euniq6

Test av NIO ES8 LR Signature Edition:

Beste kineser til nå

Sportsbil til spotpris: Porsche Taycan

Taycan 4S er den foreløpig mest prisgunstige inngangen til en helelektrisk Porsche.

Men noen billigbil var den likevel ikke ved introduksjon, med startpris på drøyt 900.000 kroner, og en million når en av tre utstyrspakker ble lagt til.

(«Nordisk» het den rimeligste, som tok prisen til 1.027.900 kroner i januar 2020).

Fordelen er at Porsche-eiere som regel er godt over gjennomsnittet opptatt av bilhold, og de alle fleste bruktbiler er meget godt tatt vare på.

Fra 650.000 kroner kan du sikre deg en 4S fra 2021 med under 30.000 kilometer kjørt, og med den store batteripakken, Performance Battery Plus (PBP).

Det du får er ekte premium-kvalitet og elektrisk kjøreglede som veier mye opp for at Taycan ikke akkurat er det man kan omtale som praktisk.

EKTE KJØREGLEDE: I 2021 kjørte vi Porsche Taycan helt til Nordkapp som en del av vår store vintertest det året.

Forvent å betale: Fra 650.000 for en 4S PBP, men du må legge på 100.000 kroner for den litt mer praktisk stasjonsvognen Taycan Sport Turismo.

Utstyr du bør få med: 18-veis justering på stolene er det noen som mener er prikken over i-en. Sport Chrono-pakken gir litt kvikkere akselerasjon, og firehjulsstyring gjør bilen smidigere i trafikken og litt mer stabil på motorveien.

Enkelte har oppgraderte bremseskiver som ikke ruster så lett. 4+1 seter gir et setebelte ekstra og dermed lov til å være fem i bilen.

Vær OBS på: Det er sannsynligvis lite å bekymre seg for her, men modeller som har gått som leasingbiler kan være mer hardkjørt og fått mindre pleie enn privat-eide biler.

Vær klar over at Porsche-service og deler er dyrt. Pass på å få med de felgene du liker – å kjøpe nye koster armer og bein. Og: Du får bare en lasteholder bak på disse bilene, dessverre.

Sjekk også: Audi e-tron GT, BMW i4 M50

Test av Porsche Taycan 4S PBP: En elektrisk vinterdrøm

Premium til gi-bort-pris: Audi e-tron 55

Senvinteren 2019 kom de første utgavene av den mellomstore SUV-en Audi e-tron 55 quattro til Norge.

Med firehjulstrekk, tillatt hengervekt på 1800 kilo, 408 hestekrefter og 660 liters bagasjerom ble bilen meget populær blant norske familier.

Startprisen lå på 650.000, men med litt tilleggsutstyr bikket prisen lett 800.000 kroner.

I dag er dette mer enn halvert på bruktmarkedet – et verditap på cirka 430 kroner om dagen.

MANGLER REKKEVIDDE: Audi e-tron var klasseleder i omtrent alt man forventer i en premium-SUV, unntatt rekkevidde. e-Tron 50 er den rimeligst, men man bør tenke seg nøye om hvis hytta er langt unna.

Forvent å betale: Et godt utstyrt 55-modell med kilometerstand på over 150.000 er lett å finne fra 330.000 kroner. Men for en velholdt 2019 e-tron 55 lesset med utstyr og kilometerstand godt under 100.000, må du ut med minst 380.000 kroner. Finner du en med S-line-pakka får du en bil som skiller seg litt ut i mengden.

Utstyr du bør få med: Hengefeste, panoramatak, LED-matrix-lys, S-line.

Vær OBS på: Modeller med elektronisk bakspeil. Tanken var god fra Audi, men kameraspeil er vrient å vende seg til og føles uoversiktlig. Audi e-tron 50 er en del billigere, men rekkevidde på 366 kilometer kan være litt snaut for mange, spesielt om vinteren.

Sjekk også: Mercedes EQE

Duelltest: Store Audi e-tron mot lille Tesla Model 3

Koreansk priskutt: Hyundai Ioniq 5

Ioniq 5 ble lansert i 2021 og ble svært godt mottatt. Ikke bare ble det en salgssuksess for Hyundai – de vant også prisen «World Car of the Year 2022».

Crossoveren er relativ romslig og måler 4,64/1,89/1,6 meter (L/B/H) –ganske lik Tesla Model Y og noe større enn Mercedes-Benz EQC.

PRAKTISK: Hyundai Ioniq 5 oppleves som romslig på innsiden til tross for sine kompakte mål.

Bagasjerommet skal svelge 531 liter, og understøttes av et baksete som kan flyttes i lengderetningen.

Med firehjulstrekk kan Ioniq 5 trekke 1.600 kilo, mot 1.400 kilo med bakhjulstrekk. Maksimal taklast er 80 kilo.

Test av Hyundai Ioniq 5:

Nytt romskip i klassen

Utstyr du bør få med: Hengerfeste, firehjulstrekk.

Forvent å betale: Ioniq 5 er fortsatt relativ ung og prisene holder seg bra. Nybilprisen lå på 504.000 kroner i 2021. Men du kan likevel plukke opp en Ioniq 5 Long Range P45 2022-modell med under 70.000 kilometer kjørt, til så lite som 370.000 kroner.

Vær OBS på: Ioniq 5 er populære drosje- og næringsbiler på grunn av rask lading (220 kW DC). Sjekk eierhistorikken nøye, og eventuell batterihelse for slitasje fra hyppige hurtiglading.

Sjekk også: Kia EV6

Aviloo boks og sertifikat

Aviloo-batterihelsetest

Nå kan du endelig teste ditt elbilbatteri grundig og uavhengig.

Briter på billigsalg: Jaguar I-Pace

SUV-en I-Pace er Jaguars aller første rene elbilmodell, og den er bygd fra bunnen av for elektrisk drivlinje.

I-Pace imponerer stort med dynamiske kjøreegenskaper, premium interiørkvalitet og raus plass til fire voksne personer, mye på grunn av bilens lange akselavstand, som også gir plass til batteripakken.

KORTREIST KJØREGLEDE: I-Pace fikk fort på seg ryktet som en SUV med sportslige kjøreegenskaper. Dessverre er ikke forbruk og rekkevidde like imponerende.

Utstyr du bør få med: Hengerfeste.

Forvent å betale: Toppmodellen 400 HSE fra 2020 med under 50.000 kilometer kan man fint kuppe til 380.000 kroner – nesten halvparten av det bilen kostet som ny.

Vær OBS på: Kun 750 kilo tillatt tilhengervekt, tørst på strøm, bagasjerommet er målt til 638 liter, men oppleves i praksis mye mindre.

Sjekk også: Audi Q4 e-tron

Test av Jaguar I-Pace: Kan klare 400 kilometer

X-tremt prisras: Tesla Model X

I 2016 kom SUV-en Tesla Model X. Den tilbød mer plass enn Model S og kanskje viktigst for norske kjøpere: tilhengerfeste med firehjulstrekk.

Bagasjeromsplassen er på hele 1090 liter (som 5-seter). Legg til 187 liter i frunken, så er totalen 1277 liter. Man kan også hekte på opptil 2250 kilo på kula.

Det finnes mange utgaver å velge mellom, fra den eldste og svakeste Model X 75D helt til den nyeste toppmodellen Model X Plaid med tre motorer og 1020 hestekrefter (760 kW).

Model X fås som 5-, 6- eller 7-seter.

KRAFTPAKKE: Å trekke en snøscooter om vinteren er ikke noe problem for Model X.

Forvent å betale: De eldste og billigste utgavene finnes helt ned i underkant av 250.000 kroner. Men Model X har ikke det beste ryktet på seg for pålitelighet og byggekvalitet.

Vår anbefaling er en 100 D Long Range, enten med nybil- eller utvidet garanti.

Startprisen i 2018 lå på 830.00 kroner, men med litt utstyr nærmet de fleste Model X-er seg over millionen. I dag finnes det mange gode eksemplarer til under 500.000 kroner.

Utstyr du bør få med: Vinterpakken inkluderer varmetråder nederst på frontruten, noe som hindrer isdannelse på vindusviskerne. I tillegg gir den oppvarming i rattet og i alle setene (5, 6, eller 7. seters utgaver). Hengerfeste og garanti anbefales sterkt som tilleggsutstyr.

Vær OBS på: Falcon Wing-dørene gir praktiske begrensninger i form av at man ikke kan ha taklast på bilen. Model X med de minste batteripakkene og/eller eldre modeller uten nybilgaranti er råbillige på bruktmarkedet, men tunge å selge.

Sjekk godt etter rust og slitasje på eldre modeller. Bruk god tid til å kontrollere at alt av utstyr fungerer som det skal.

Tesla Model X leveres med nybilgaranti på 100 000 km eller 5 år (det som inntreffer først). For batteriet gjelder 8 år eller 240.000 km, avhengig av hva som inntreffer først, med minimum 70 prosent retensjon av batterikapasiteten i løpet av garantiperioden.

Sjekk også: Nio ES8

Test av Tesla Model X Plaid:

X-faktoren føles frakjørt

Tysker på tilbud: Mercedes EQC SUV

«En bil som leverer over all forventning», skrev testansvarlig Ståle Frydenlund etter 2.300 test-kilometer med Mercedes-Benz EQC 400 i 2021.

EQC skilte seg særlig ut på førerstøtteteknologi og kjørekomfort med nesten sportslige egenskaper på svingete landevei.

Maksytelsen er 300 kW / 408 hestekrefter, i seg selv ikke oppsiktsvekkende, mens dreiemomentet på 760 Nm er helt i toppsjiktet.

Det er god plass til fire voksne i EQC, også i høyden, og de sitter – som forventet – godt både foran og bak.

Mange kunne sikkert ønske seg et noe større bagasjerom, selv om 500 liter i praksis burde holde for familier som er forbi behovet for større barnevogn. Samtidig kan EQC frakte 75 kilo på taket, og er også typegodkjent for å trekke tilhenger inntil 1.800 kilo.

HYTTEBIL: Mercedes EQE SUV på vintertest i 2020. Med firehjulstrekk er den som skapt for norske vinterveier.

Forvent å betale: Startprisen for EQC 400 4MATIC lå på 616.000 kroner i 2021, men nok en gang havnet de fleste på godt over 750.000 med litt ekstrautstyr.

I dag finner du lett en 2020 EQC SUV 400 med Burmester lydanlegg og så å si alt av utstyr til litt over 400.000 kroner, selv når bilen er kjørt godt under 100.000 kilometer.

Utstyr du bør få med: Hengefeste, head-up display, adaptiv cruisekontroll, stemmestyring og panoramatak. Design er ikke EQC SUV sitt sterkeste kort, men AMG-line styling hjelper og da får du litt bedre infotainment og navigasjon.

Vær OBS på: Få kjente feil og mangler med EQC. Se godt etter skader på felgene og sjekk at alt av utstyr fungerer som det skal.

Sjekk også: Mercedes EQB SUV, Tesla Model Y Long Range

Test av Mercedes-Benz EQC 400: Leverer over all forventning

Retro-rabatt: Ford Mustang Mach-E

Fords første fullblods elbil snakker absolutt til elbilskeptikere, med retro-design og motorlyd som gir historisk Mustang-sus i ørene.

402 liter bagasje med en frunk på 100 liter gjør Mach-E høyst aktuell som familiebil.

Grunnet pandemien kom Mach-E på markedet i første kvartal 2021, og finnes i fem ulike varianter.

Til om lag 400.000 kroner kan du på bruktmarkedet velge mellom stor eller normal batteripakke: Long Range (LR) med 550 km WLTP eller Standard Range (SR) med 400 km WLTP, firehjulstrekk eller bakhjulstrekk.

RETRO-ELEKTRO: Ford Mustang Mach-E fristet mange fossilhoder med detaljer som nikker til den originale Mustangen fra 1964.

Utstyr du bør få med: Firehjulstrekk, hengerfeste.

Forvent å betale: Det fleste Mach-E SR AWD ligger på så vidt over 400.000 kroner. Skal du ha en LR AWD må du legge til cirka 30.000 kroner. Startprisen for en LR AWD i 2021 lå på 544.000 kroner.

Vær OBS på: Modeller med panoramatak kan ta opptil 65 kilo taklast, mot 75 kilo uten. Tillatt hengervekt var opprinnelig på 750 kilo, deretter på 1000 kilo fram til 2023-modellen. Sjekk i vognkortet hva som gjelder.

Sjekk også: Skoda Enyaq, VW ID.5 GTX, Tesla Model Y Long Range

Test av Ford Mustang Mach-E: Veldig nær det helt store

«Rolls-Royce» på billigsalg: Hongqi E-HS9

Det kinesiske luksusmerket Hongqi gjorde sin inntreden i Norge med gigantbilen E-HS9 i 2021.

På kinesisk betyr Hongqi «Rødt flagg», og det spørs om nordmenn ser røde flagg ved denne bilen. For EHS-9 har rast i verdi.

Bilen som vi testet i 2022 kostet da 871.000 kroner.

Den får du nå lett brukt til under en halv million. Det betyr konservativt utregnet en verditap på over 1000 kroner per dag.

E-HS9 har bagasjerom bak på 622 liter og en frunk foran (ekstrautstyr) på 75 liter. E-HS9 kan leveres som 7-seter, støtter taklast opptil 75 kilo og kan trekke inntil 1500 kilo.

GRILLKONGEN: Designen på Hongqi E-HS9 stritter imot janteloven. I denne bilen blir du lagt merke til.

Alle versjonene av E-HS9 har dual motor og firehjulstrekk.

Forvent å betale: De billigste modellene fra 2022 med sjuseter og meget lavt kilometerstand er lett å finne til under 500.000 kroner.

Utstyr du bør få med: 7-seter, hengerfeste. Velg «premium» eller «exclusive»-utgavene.

Vær OBS på: Dette er ikke den raskeste elbilen ved ladestolpen. Rekkevidden må man også ta med en klype salt. Hongqi E-HS9 ligner Rolls-Royce i design, men kvaliteten er ikke helt der.

Sjekk også: Nio ES8, BMW iX

Test av Hongqi E-HS9:

Fet fasade, men med sprekker

Les også