Hopp til innhold

Nybilsalget i januar 2023: Tung elbil-start på det nye året

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

TUNG START: Men foreløpig er det ingen grunn til stor bekymring rundt det elektriske nybilsalget. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Det er ingen grunn til å rope ulv, ulv ennå, men flere avgifts-overraskelser tåler vi ikke, sier Elbilforeningens Christina Bu om elbilandelen i nybilstatistikken.

Januarsalget for nybil har kollapset på nyåret og dermed er også elbilandelen begredelig, viser den nye månedsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Men 66,5 prosent elbilandel i januar er et lavt tall sett i lys av hele fjoråret som endte med en elbilandel på litt over 79 prosent:

Historiske tall for nybilsalget 2022:

Hele 10 på topp-lista er elektrisk!

Nytt år, nye tider

Vi avsluttet altså 2022 med ellevilt nybilsalg og høy elbilandel. Nå er det nye tider.

I januar er elbilandelen nede på 66,5 prosent, noe som er betydelig lavere enn snittet for alle måneder i 2022 – mens det totale bilsalget har gått ned hele 77 prosent fra samme måned i fjor.

– Det at bilkjøperne gikk mann av huse før nyttår for å sikre seg elbil uten moms og vektavgift, er nok noe av forklaringen for den lave elbilandelen i årets første måned. Men det har også mye å si at folk har fått dårligere råd, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

ADVARER MOT FLERE OVERRASKELSER– Bilkjøperne tåler ikke flere overraskelser som vektavgiften vi fikk i fjor høst. Tvert imot må politikerne i revidert nasjonalbudsjett være forberedt på å gjøre justeringer for å sikre at elbilandelen holder seg høy, sier generalsekretær i Elbilforeningen Christina Bu.

Uansett oppfordrer Bu politikerne til å følge nøye med, sånn at vi når Stortingets mål om at alle nye biler i 2025 skal være elektriske.

– Bilkjøperne tåler ikke flere overraskelser som vektavgiften vi fikk i fjor høst. Tvert imot må politikerne i revidert nasjonalbudsjett være forberedt på å gjøre justeringer for å sikre at elbilandelen holder seg høy, sier Christina Bu.

Fortell Oslo kommune hvor det trengs gatelading:

Bli med på kampanjen Lade her?

Ti på topp i januar

10 på-topp-lista for hele 2022 var blottet for fossilbiler. I januar har det sneket seg inn tre forurensende modeller igjen.

Mest solgte bilmodeller i januar 2023:

1. Volkswagen ID.4: 212 (inkludert ID.4 GTX)

2. Toyota Yaris Cross: 124

3. Mazda MX-30: 122

4. Skoda Enyaq: 118

5. Volkswagen ID.3: 110

6. Toyota bZ4X: 93

7. Volkswagen Caravelle: 65

8. Volvo XC40: 63

9: Audi e-tron: 60

10.Volvo XC60: 56

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også