Regjeringen med egen tungbil-pakke i Nasjonal transportplan: Tung, elektrisk seier
Nå skal det settes av 3,7 milliarder kroner til å bygge ut ladeinfrastruktur og døgnhvile- og rasteplasser.
For bare noen måneder siden jublet vi for gjennomslag for et oppjustert salgsmål for lastebiler da budsjettforliket ble klart i desember.
Nå støtter ny nasjonal transportplan oppunder målet om at alle nye tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller bruke biogass i 2030.
Regjeringen satser stort på elektrisk tungtransport i Nasjonal transportplan 2025-2036, hvor de altså lanserer en egen tungbil-pakke.
Bompengefritak for elektriske lastebiler
Et nytt salgsmål for tunge kjøretøy var en av flere anbefalinger Elbilforeningen kom med i en egen rapport om tungtransport.
(Rapporten «Neste kapittel for norsk elbilsuksess: Nå er det vare- og lastebilenes tur» kan du lese her.)
Du kan også lese mer temaet her:
Elbilforeningen anbefalte i rapporten også regjeringen om å sikre bompengefritak for elektriske lastebiler.
Nå kom regjeringen med svaret – de vil ikke åpne for bompengebetaling for tunge nullutslippskjøretøy i perioden fram til 2030.
– Vi har jobbet for et nasjonalt bompengefritak for elektriske lastebiler og er dermed veldig glade for at dette kom i dag. Virkemidler som dette gir forutsigbarhet til en bransje med små marginer, noe som kan gjøre at flere tør å satse på elektriske lastebiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Regjeringen vurderer også å redusere ferjetaksten ytterligere. I dag betaler store nullutslippskjøretøy 50 prosent på ferjer.
Hva Nasjonal transportplan melder om elbilsatsingen på personbilfronten og andre elektrifiseringsområder, kan du lese mer om her:
Elektrisk drift mest effektivt
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier at elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimautslipp.
– Den utviklingen vi har sett for elektriske personbiler, tror jeg det er mulig å få til for tunge biler også. Én forutsetning for å få til dette er at lastebiler som skal dekke lange strekninger kan lade underveis, og at ladingen kan kombineres med sjåførenes lovpålagte pauser, sier Nygård.
Med tydelige prioriteringer og oppjusterte salgsmål er Elbilforeningen fornøyd med at det også følger med finansiering for å nå målene.
– Det er svært gledelig at regjeringen er så tydelige på hva som må til for å kutte utslipp fra transportsektoren, og at det følger 3,7 milliarder kroner med tungbilpakken. Nå blir jobben vår å følge opp regjeringens videre arbeidet og sørge for at det kommer enda flere virkemidler for elektrifisering av tungtransporten, sier Christina Bu.
Flere rasteplasser
Som en del av tungbilpakken skal utbygging og drift av døgnhvile- og rasteplasser også prioriteres.
I dag er det mangel på døgnhvile- og rasteplasser. Det er et problem i seg selv at sjåførene ikke finner egnede steder å stoppe, men mangelen på rasteplasser vanskeliggjør også utbyggingen av ladeplasser.
– Flere døgnhvile- og rasteplasser har vært etterspurt av bransjen lenge, og det er gode nyheter at dette nå prioriteres, sier Bu.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!