En ny tysk studie konkluderer at Europas produksjon av elbiler vil være fire ganger større i 2022 enn i 2019. Det vil si at Europa vil gå fra å produsere under 300 000 elbiler til over 1 million kjøretøy. Videre sier studien at Europa vil kunne produsere 2 millioner i 2025.
Les mer om funnene til studien her.
Sørlandet konkurrerer om batterifabrikk
Bjørn Rune Gjelsten og Fredrik Hauges gigantiske batterifabrikk kan velge mellom 19 lokasjoner på Sørlandet når de skal bygge sin nye batterifabrikk. Totalt har batteriselskapet Morrow planer om å investere over 20 milliarder kroner i en fabrikk på Sørlandet i løpet av de neste årene, den første milliardinvesteringen kommer trolig høsten 2021.
Les mer om saken her.
Skivebom i bompengerapport
Denne uken la et regjeringsoppnevnt utvalg fram en ny bompengerapport. Rapporten foreslår å fjerne elbilfordelene
i landets bomringer. Det nye forslaget om at elbiler skal betale fullpris ved bomstasjonene møter motstand. Dette er en oppskrift på økte utslipp, mener Norsk elbilforening.
Les mer her.
Ladbare hybrider – en ulv i fåreklær
Ifølge undersøkelser gjennomført av Greenpeace og Transport & Environment er Co2-utslippene fra ladbare hybrider to og en halv ganger høyere enn hva offisielle tester tilsier. I analysene som nå er gjennomført slipper ladbare hybrider ut 120 gram CO2 per kilometer, mens de offisielle testene sier 44 gram.
Les mer om ladbare hybrider her.
5000 har kjøpt Jaguar I-pace i Norge
Siden Jaguar I-pace ble lansert i Norge i 2018, har bilprodusenten levert 5000 modeller til Norge. Bilen var også den første helelektrise luksusbilen, og har siden lanseringen vunnet en rekke priser. Nå lanseres også en rimeligere modell, Jaguar I-pace EV320, for en begrenset periode.
Les mer her.
Tyskland vil ikke støtte fossilbiler
Forbundskansler i Tyskland, Angela Merkel, sier nei til statlige støtteordninger som skal stimulere til kjøp av nye biler med forbrenningsmotor. Det er industrien som har bedt om disse støtteordningene, etter at koronapandemien har ført til stenging av produksjon og lavere bilsalg.
Les mer om bilindustrien i Tyskland her.
Test av Volkswagen e-up: Første testbil under kilowattimen
Volkswagen e-up! har fått en kraftig oppgradering på det aller viktigste, og ruller 300 kilometer på en fin sommerdag. Det er mange år siden e-up! kom til Norge, men den er fortsatt en god elbil. 2020-utgaven har en større batteripakke, og derfor også bedre rekkevidde.
Her finner du flere resultater fra testen.