Unngå ladestress: Dette bør du få med deg før du lader i jula
Kjenner du på gavestress, selskapstress og ribba-må-bli-sprø-stress? Les våre tips, så slipper du å legge til ladestress i jula.
Mange skal ut på tur i jula og noen av leserne våre skal kanskje ut på sin første lange vintertur med elbil.
Er du en av de som kjenner litt på angsten før du skal av gårde? Da har vi noen gode råd som kan senke skuldrene dine.
Planlegg stoppene
Det første du bør tenke på er at strømforbruket til elbilen øker om vinteren, samtidig som rekkevidden går ned.
Mer krevende kjøreforhold krever mer motorkraft og kalde batterier bruker mer strøm for å prestere normalt.
Planlegg derfor litt bedre tid til kjøring, og ta heller ett ladestopp for mye enn ett for lite. Lad gjerne opp til 100 prosent før du kjører hjemmefra, så du har litt å gå på.
Lad når du kan, ikke når du må, som vi pleier å si!
Skal du over fjellet kan du dra nytte av trafikk-appen til Statens vegvesen, som gir pushvarsler for stengte fjelloverganger.
Apropos apper: Du sparer mye aggresjon på å sjekke at du har oppdatert kortet ditt i ladeappene før du drar av gårde, snarere enn å finne det ut når du faktisk står på stasjonen i kulda.
Visste du forresten at Elbilforeningen har ruteplanlegger i appen Ladeklubben? Den gir deg gode forslag til ladestopp basert på rekkevidden til bilen din:
Forvarm batteriet
Kalde batterier lader treigt, men hva er løsningen på det? Å varme det opp, selvfølgelig!
Temperaturen i batteriet øker mens du kjører, men likevel ikke nok til at du får skikkelig god fart på ladestolpen.
Heldigvis har de fleste elbilbilprodusentene fått med seg at det er kaldt i Norden og i nyere elbiler lagt til et eget program for å opp varmen i battericellene.
Som regel er det to måter å skru på forvarming av batteriet:
Enten er det en egen knapp i menyen, eller så aktiverer du det ved å sette en ladestasjon som destinasjon i bilens ruteplanlegger/kart/GPS, så går det av seg selv.
Sjekk manualen til bilen din for å finne ut om den har mulighet for forvarming, og hva som gjelder for å ta den i bruk.
Du bør typisk starte forvarmingen rundt 30 minutter før du ankommer ladestasjonen for å virkelig få fart på ladingen, dersom den skal startes manuelt.
Den gylne regel
Over Norges langstrakte land har vi nå over 9000 hurtigladere tilgjengelig, men likevel bør du regne med at det kan være stor pågang om du kjører innom de travleste ladelokasjonene.
Jula er også tid for omtanke, så for å vise hensyn til andre bilister anbefaler vi å tenke på hvordan du parkerer inntil laderen, og at du avslutter ladingen ved omtrent 80 prosent.
Sistnevnte anbefaler vi fordi elbiler flest lader mye saktere de siste 20 prosentene.
Som regel tar det så lang tid å nå 100 prosent at du like gjerne kan stoppe på 80 prosent, kjøre i noen timer og starte en ny ladeøkt dersom du trenger såpass med rekkevidde for å komme frem.
Er det flere ledige ladere, kan det være fint om du velger den som passer din bil best.
Har du en bil som tar imot maks 50 kW, bør du velge en lader som gir tilsvarende dersom det er et alternativ, slik at de kjappeste laderne er ledige for biler som kan lade raskt.
Det samme gjelder om du ikke har chademo-kontakt på bilen din. Det finnes litt færre hurtigladere med chademo-ladekontakt rundt om, så lar du den stå ledig, vil mange som skal lade med sin Nissan Leaf være takknemlige for det.
Forhåpentlig var dette nyttig lesning for noen som trengte det. Har du noen andre ubesvarte spørsmål kan det være at du finner de på siden nedenfor: