Elbilforeningens vintertest 2024 viser solide tall: Forvarming kan gi nær sommerfart ved vinterlading
Dersom du har en moderne elbil som kan forvarme batteripakken underveis til en hurtig- eller lynlader, kan du oppnå svært god ladefart også i vinterkulda.
Det viser resultatene fra 2024-utgaven av Elbilforeningens vintertest. Her har vi startet forvarmingsøvelser i temperaturer mellom -6 og -25.
– Selv på det kaldeste er resultatene gode. At bilen har mulighet til forvarming av batteriet er helt sentralt for elbilister som trenger å hurtiglade i kulda, sier testansvarlig i Norsk elbilforening, Ståle Frydenlund.
– Hvis du er på langtur er det ikke så farlig om bilen bruker mer strøm – dersom bilen har god basisrekkevidde og kan lade raskt når du tar en pause.
Viktig hvis du ofte kjører langt
Vinteren 2018, da Elbilforeningen begynte med sine vintertester, var det ikke noe som het forvarming av batteriet, og hurtiglading i kulda var alt annet enn hurtig.
– Men det har skjedd mye på disse årene. I årets vintertest er det bare to av bilene vi har med i testingen som kommer uten denne muligheten, sier Frydenlund, og legger til at disse to i praksis er to for mye.
– Jeg mener i utgangspunktet at enhver moderne elbil bør kunne forvarme batteriet før hurtig- eller lynlading. Men det er selvsagt viktigst dersom du ofte kjører lange turer. Dersom bilen brukes mest lokalt og i hovedsak lades hjemme, kan det stille seg annerledes.
Våre tester viser uansett at 75-90 prosent av sommerlig ladefart som regel er innenfor rekkevidde med forvarming i kulde, i noen tilfeller enda mer.
Under vinterøvelsene har Elbilforeningen benyttet et måleverktøy fra samarbeidspartner Aviloo Battery Diagnostics til å holde øye med løpende batteritemperatur i et utvalg av testbilene, i tillegg til en rekke andre data.
Verktøyet er ellers mest kjent for å sjekke batterihelse.
Her er en oversikt over bilene vi har sett nærmere på og hvordan forvarming påvirket ladefarten:
Modell | Temperatur før og under testen (C) | Forvarming (km): | Oppgitt maksladefart (kW): | Maks ladefart etter forvarming(kW) |
BMW i5 | -10,5 til -14 | 50 | 205 | 202 |
Hyundai Kona | -6 til -8 | 68 | 100 | 99 |
Polestar 2 | -19 til -25 | 70 | 205 | 105 |
Tesla Model Y | -11 til -14 | 50 | 250 | 241 |
Volkswagen ID.7 | -18 til -21 | 50 | 175 | 149 |
Xpeng G9 | -7 til -10 | 50 | 300 | 227 |
Ikke ha nesten tomt batteri på kalde dager
– Verdt å merke seg er at det løpende energiforbruket blir vesentlig høyere enn under vanlig kjøring, siden forvarming «stjeler» energi. Derfor er det lurt å holde batteribeholdningen oppe før og under kalde dager, slik at du har mulighet til å forvarme en times tid under en kald kjøretur på landevei, sier Frydenlund.
Ved kjøring på motorvei vil batteritemperaturen typisk øke raskere enn på landevei. Slik kjøring var tilfellet da Polestar 2 ble testet i temperaturer helt ned til -25 mellom Drammen og Hønefoss.
Etter en kjøretur på 70 kilometer, med forvarming, ladet bilen fra åtte til 80 prosent på 38 minutter.
– Vi nådde aldri makseffekten på 205 kilowatt (kW), men fikk en stabil ladekurve som gjorde at ladeøkten bare tok ti minutter mer enn Polestar selv oppgir under sommerlige forhold i sol og medvind, beskriver Frydenlund.
– Blir i praksis bare tull å diskutere WLTP
Han sier det finnes mange scenarioer vinterstid der man både føler og tenker at bilens rekkevidde går mye ned.
Det gjelder særlig dersom man gjør som Elbilforeningen rutinemessig gjør i en rekke vintertester: Starter med iskald bil, som dermed også har et iskaldt batteri.
– Man har ikke alltid tilgang til å forvarme bilen via ladeboks før avreise. Derfor tester vi på denne måten vi for å få et «worst case scenario» rundt hva man må påregne av energiforbruk til oppvarming av kupeen, og eventuelt forvarming av batteriet før hurtig- eller lynlading. Da går det, forbigående, mye mer energi enn vanlig. Og det blir i praksis bare tull å diskutere WLTP-rekkevidde i slike tilfeller, sier Frydenlund.
Når ladeøkten er gjennomført, etter forvarming underveis, er batteritemperaturen løftet til trivselsnivå. Den er med andre ord ganske lik som på sommeren.
– Batteritemperaturen vil falle noe igjen på den videre turen på vintervei, men rekkevidden går betydelig opp sammenlignet med kjøringen fram til hurtigladestasjonen, sier Frydenlund.
– Ikke minst fordi bilen, med god batteritemperatur, fikser regenerering som en lek. Altså at bremseenergi på en kald vintertur tilbakeføres effektivt til batteriet.
PS: Et dypdykk i testresultatene fra forvarmingsøvelsene i vintertesten kommer snart på elbil.no.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!