Våre ti grep gjør dieselforbud unødvendig
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Med stadig høyere andel nullutslippsbiler i trafikken, vil forbud mot kjøring av dieselbil bli unødvendig, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Debatten går høyt om dieselforbudet på kommunale veier i Oslo i morgen. Forbudet kan, avhengig av hva som skjer med luftkvaliteten, bli forlenget.
– Sterkt forbedret lokal luftkvalitet er en av de viktigste grunnene til å satse på utslippsfri transport, ved siden av utfordringene knyttet til CO2 og global oppvarming. For det er lokalt at folk kjenner eksosen på kroppen, og ved å sørge for at stadig flere velger elbil vil ulempen ved en fortsatt dieselandel bli mindre, sier Bu.
– Det kan se ut som enkelte motstandere av elbilpolitikken ikke innser at elbilen faktisk reduserer behovet for kjøreforbud for dieselbiler. Med flere elbiler blir lufta bedre for alle.
Hun presenterte Norsk elbilforenings ferske tipunktsliste (se nederst) første gang på #klimafrokost i regi av Norsk klimastiftelse og Norsk elbilforening onsdag i forrige uke, der klimaminister Vidar Helgesen (H), Marianne Marthinsen (Ap), Rasmus Hansson (MDG) og Abid Q. Raja (V) var blant deltakerne.
2016 medførte en nedgang i elbilsalget, etter en årrekke med kontinuerlig oppgang. På tampen av året passerte vi likevel en historisk milepæl (bildet under).
– 100.000 elbiler i dag er et fantastisk tall, og blant eierne finner vi pionerer, de som er opptatt av miljø og generelt teknologioptimistiske folk som har vært villige til å ta en sjanse på noe nytt. Takket være disse er tre prosent av bilparken i dag elektrisk. Men det er fortsatt lite når målet er 100 prosent.
– Det er nå den virkelige utfordringen kommer; nemlig å overbevise gjerdesittere og skeptikere om å velge alternativet med minst fotavtrykk. Derfor må innsatsen for å få veitransporten over på nullutslipp intensiveres de kommende årene, sier Bu.
Helt konkret mener Norsk elbilforening at disse ti grepene er veien å gå for å nå første delmål – 400.000 elbiler i 2020:
1. Øk forskjellene mellom utslipp og nullutslipp ved kjøp
5. Tilrettelegg for lading i parkeringsanlegg
- Nullmoms og fritak for engangsavgift videreføres ved kjøp og leasing
- Vri mot høyere CO2-avgift, og avgift fra første gram
- Nedtrapping av vektfradraget for ladbare hybrider – start allerede i revidert!
- Øk differensieringen mellom fossilbiler og elbiler for bom, parkering og ferjer
- Behold fordel i kollektivfelt lengst mulig
- Fortsatt fritak for årsavgift er symbolsk viktig
- Klar strategi og ansvarsdeling
- Nasjonale og regionale planer for normallading og hurtiglading
- Offentlig finansiering når nødvendig
- Store lynladestasjoner med 350 kW ladeeffekt og mange ladere
- Utrede eventuelle utfordringer ved storskala ladenettverk
- Tilpass effekttariffen til hurtiglading
- Få på plass krav til lading i alle nybygg
- Lovfest rett til lading i borettslag og sameier
- Innfør rådgivningstjeneste og støtteordning for fellesanlegg
- Innfør nullutslippssoner snarest
- Reserver kommunale p-plasser for nullutslippsbiler fortløpende
- Innfør samkjøringsregel når kollektivfeltet lokalt er fullt
- Øk CO2-komponenten i engangsavgiften for kommersielle kjøretøy
- Still krav til nullutslipp i offentlige innkjøp og løyver
- Sett opp dedikert lading for næringstransport
- Krev nullutslipp i byene også for nyttekjøretøy
- Faktabasert informasjon til befolkning og næringsliv
- Mer forskning og utviklingsprosjekter med næringslivet
- Kraftsenteret «Norway Electric»
- Verden ser mot oss
- Vårt marked bidrar til å overbevise bilprodusentene til å satse…
- …og produsere elbiler i flere klasser
- Vær stolt av norsk elbilpolitikk
- Utnytt Norges stilling som verdens elbilland til å skape industriutvikling og turistdestinasjon.