Hopp til innhold

Elbilforeningens Christina Bu håper Stortinget korrigerer regjeringens kurs: Verden er på vei mot 2,8 graders oppvarming

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

IDYLL: Spørsmålet er hvor lenge det varer. Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen er bekymret, og minner om at elektrifisering er en viktig bidragsyter til klimagasskutt, særlig på transportsiden.

En ny rapport viser at de ulike landenes klimapolitikk ikke sørger for nok utslippskutt. Generalsekretær Christina Bu minner om ett tiltak som faktisk fungerer.

Slik bildet er nå, styres verden med stø kurs mot 2,8 graders oppvarming.

Dette er langt høyere enn 1,5 grader – som FNs klimapanel anbefaler at vi holder oss under – dersom vi skal klare å unngå de mest katastrofale klimaendringene.

– Dette er alvorlig, og viser nok en gang at vi må øke ambisjonene og tiltakene, også i norsk klimapolitikk, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Connie Hedegaard, EUs tidligere klimakommissær:

– Norge har banet veien for oss andre

På vei mot «global katastrofe»

FNs miljøprogram (UNEP) har gjennomgått klimapolitikken til alle verdens land.

Denne rapporten viser at verden holder stø kurs mot 2,8 graders global oppvarming.

FNs generalsekretær António Guterres sier i en uttalelse torsdag at dette viser at vi er på vei mot en «global katastrofe».

Guterres uttaler at han har høye forventninger til landene under klimatoppmøtet COP27 i Egypt i november.

Elbilpolitikken funker og bidrar til å kutte utslipp

FNs klimapanel understreker at CO2-utslippene må ned 45 prosent fra 2010 til 2030 hvis verden skal kunne nå målet om kun 1,5 graders oppvarming.

Her hjemme har regjeringen lagt frem det Elbilforeningen har omtalt som «tidenes verste elbilbudsjett».

Forslag til statsbudsjett 2023:

Tidenes verste elbilbudsjett

– I en tid hvor FN roper etter strengere tiltak for å kutte utslipp, leverer regjeringen et altfor dårlig budsjett for klimaet, sier Bu.

– Vi er spesielt skuffet over at regjeringen går løs på alle elbilfordelene på én gang, når vi vet at elbilpolitikken funker og bidrar til å kutte utslipp fra transport.

Betydelig mindre utslipp fra elbil

I Europa generelt slipper en elbil ut en tredjedel av det en bensinbil gjør, når man regner med hele bilens livsløp «fra vugge til grav».

Anerkjent livsløpsanalyse-ekspert:

– Ren knock-out for elbilen

I Norge er livsløpsanalysetallene enda bedre, på grunn av at elbilene her stort sett kjører på fornybar og ren vannkraft.

– Derfor håper vi nå at Stortinget retter opp regjeringens feilsteg, og foreslår et nytt budsjett som gir utslippskutt og ikke svekker dagens politikk, sier Bu.

FNs klimarapport: Maler et dystert bilde

Christina Bu minner også om dette:

– Det er kun litt over to år til vi skal nå målet om at alle nye biler som selges skal være elbiler.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!