Elektriske lastebiler i historisk kø: Verdens første fossilfrie lastebil-parade i Oslo

UTSLIPPSFRI PARADEGREN: Elektriske lastebiler på rekke og rad tidligere i dag under verdens første, så langt man kjenner til, fossilfrie lastebil-konvoi. Foto: Nils Gelting Andresen/Klimaetaten

Oslo og Viken lanserte i dag sin satsing på fossilfrie lastebiler med en aldri så liten tungtransport-kolonne.

Fossilfri tungtransport er ikke lenger noe man akter å ta lett på i Oslo og Viken.

Verdenshistoriens første fossilfrie lastebilparade ankom nemlig Oslo Havn i dag – i et symbolsk opptog som viser at hovedstadsregionen nå mener alvor med nullutslippsambisjonene sine, også på tungtransportsiden.

FOSSILFRIE TUNGVEKTERE: Lastebilene som deltok i dagens arrangement tar en æresrunde på Oslo Havn. Foto: Geir Røer

Lanserte prosjekt for utslippskutt

Selv om man skulle klare å elektrifisere hele person- og varebilparken i Oslo, vil fortsatt 25 prosent av dagens utslipp videreføres om man ikke går for nullutslipp også i nettopp tungtransporten.

Oslo har som mål å være en nullutslippskommune innen 2030. Viken skal kutte 80 prosent av klimagassutslippene innen samme tid.

Elektrisk øybåt på vannet og 180 nye elbusser på vei:

Stadig mer elektriske Oslo

Men uten tungtransporten på laget vil det være umulig å nå disse målene. Man har derfor slått kreftene sammen, og prosjektet Fossilfri lastebil ble lansert under dagens markering.

Dette skjer i regi av KlimaOslo, som på sin splitter nye nettside samler diverse informasjon om overgangen til nullutslipp for denne bransjen.

Men kommer vi til å nå målet om 100 prosent nullutslipp på veien i Oslo innen 2030?

– Et hårete mål, men vi vet vi er på vei

– Det er det vi jobber for. Det er et hårete mål, vi vet vi er på vei – men også at vi må gjøre mye mer, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin H. Stav fra Miljøpartiet de grønne.

TUNGTSATSENDE MILJØBYRÅD: Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav fra MDG (til venstre, med lue) sammen med flere av sjåførene under den fossilfrie lastebilparaden i dag.

Byråden vil få til dette hårete målet med både gulrot og pisk:

Kommunen legger til rette med støtteordninger og god nok informasjon om disse ordningene – og samtidig kommer det tydeligere og sterkere krav til nullutslipp ved våre anbudsprosesser.

– Fra 2025 vil vi kreve i alle våre anskaffelser at det er nullutslippsløsninger på transport, sier Stav.

ALLE GODE TING ER SJU: Fem helelektriske og to biogasslastebiler utgjorde verdens sannsynligvis aller første fossilbile lastebilparade. Foto: Geir Røer

Fornøyd sjåfør

Sjåføren Finn Axel Gulbrandsen ledet an i paraden med Oslo Havns elektriske laste- og kranbil. Han var ikke i tvil da vi spurte ham om han ville tilbake til diesellastebil.

– Nei, elektrisk lastebil funker veldig bra. Det er deilig at det er så stille når jeg jobber, sier sjåføren.

– Har du gått tom for strøm noen gang i løpet av en arbeidsdag?

– Både krana og bilen går store deler av dagen, og på samme batteriet. Vi har ikke gått tom så langt, nei, sier Gulbrandsen.

– Gjør samme jobben som en diesellastebil

Når lastebilene var parkert og festtalene levert, ble kaffen servert.

Fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune, Olav Skinnes (Sp), nøt kaffen blant lastebilene, uten forstyrrende diesellukt.

– Det beste med en elektrisk lastebil er at den ikke forurenser, at den er stille – og at den gjør samme jobben som en diesellastebil, fastslår fylkesråd Skinnes.

På verdens første fossilfrie lastebilparade deltok elektriske lastebiler fra Becker Entreprenør AS, DB Schenker, Posten, Oslo Havn, Tom Wilhelmsen AS og Asko Transport.

NOENLUNDE FOSSILFRITT GRUPPEBILDE: Sammen med Sirin Stav og Olav Skinnes er sjåførene Andrea Josefine Nyland, Hans Erik Becker, Waqar Khan, Finn Axel Gulbrandsen, Vedat Yilmaz, Simen Fearnley og Gunn-Heidi Wilhelmsen. Foto: Nils Gelting Andresen/Klimaetaten

Svensk studie om lastebiler: Strøm kan snart utkonkurrere diesel

KlimaOslo om lastebilparaden

Sakset fra pressemeldingen om dagens arrangement:

I dag går startskuddet på samarbeidet mellom Oslo og Viken, der målet er å få så mange som mulig til å omstille tungtransporten sin slik at den blir fossilfri.

Utslippene fra tungtransport veier betydelig på vektskåla. Tunge kjøretøy står for 25 prosent av utslippene fra veitrafikken i Oslo, og Klimaetatens beregninger av utslippene mot 2030 viser at utslipp fra tunge kjøretøy ikke vil gå ned uten ytterligere tiltak.

– Det er bra at næringslivet i Osloregionen er ambisiøse og ønsker å kutte sine klimagassutslipp, men veien til omstillingen kan være litt krevende, spesielt for mindre aktører. Nå vil Oslo og Viken hjelpe tungtransportaktørene slik at det blir lettere for hele bransjen å omstille seg. På den nye nettsiden vår fossilfrilastebil.no deles matnyttig informasjon slik som støtteordninger, miljøkrav i kommunens innkjøp og en oversikt over hvilke klimavennlige kjøretøymodeller som finnes på markedet, sier byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG).

Tungt og viktig samarbeid

En overgang til fossilfritt er avhengig av at transportbransjen kjenner til de ulike virkemidlene som finnes og planlegges av kommunen, fylkeskommunen og andre. Derfor samarbeider Oslo kommune ved Klimaetaten, med Viken fylkeskommune, om en kampanje rettet mot tungtransportbransjen. Kampanjen finansieres av Klimasatsmidler fra staten. Det er særlig viktig å nå ut til de små og mellomstore aktørene med informasjon om fordelene og mulighetene ved å omstille kjøretøyparken sin og risikoen ved å ikke gjøre det.

– Vi er veldig glade for å ha mottatt Klimasats-midler til dette formålet. Det er mange fordeler og muligheter som finnes ved å gå over til el, hydrogen og biogass, men Oslo kommune og Viken fylkeskommune har i dialog med transportbransjen avdekt en mangel på kunnskap om eksisterende og fremtidige klimavirkemidler. Dette er en stor barriere for overgang til fossilfrie drivstoff. Samarbeidet vårt er både viktig og slagkraftig ettersom store deler av transportbransjen knyttet til Østlandet opererer både i Oslo og Viken, sier fylkesråd for samferdsel Olav Skinnes i Viken Fylkeskommune.

Verdens første fossilfrie lastebilparade

For å markere starten på det tunge samarbeidet og et samstemt budskap om fossilfri tungtransport, arrangeres verdens første fossilfrie lastebilparade. Den består av sju kjøretøy, som starter ferden på Tusenfryd og ender opp på Grønlia, Oslo havn i dag. Lastebiler fra spydspissaktørene Becker, Schenker, ASKO, Posten, Tom Wilhelmsen, i tillegg til Oslo Havns egen el-lastebil, danner konvoien som er den første i verden av sitt slag. Paraden består av både elektriske og biogassdrevne lastebiler og tippbiler som benyttes til anleggstransport og distribusjonsbiler som brukes til varelevering i Oslo. Det viser at det finnes fossilfrie biler til de aller fleste formål.

I dag er de fleste elektriske bilene helt opp til 27 tonn, og det forventes at det kommer flere og tyngre modeller og modeller med lengre rekkevidde allerede i år. ASKO tester en elektrisk 44 tonns lastebil nå og Posten har bestilt en som vil komme i år. Biogassbilene er tyngre, Becker har en opptil 60 tonn. Disse er ikke begrenset av rekkevidde på samme måte som el-lastebilene og kan derfor brukes til andre formål. Det er et stort nullutslippspotensial i en kjøretøyflåte bestående både av biogass- og el-lastebiler.

Aktørene som deltar i dag har også flere fossilfrie lastebiler i sin kjøretøypark – så det var parkeringsplassen på Grønlia som var begrensningen på paradelengden!

– Dette er aktører som er godt i gang med den grønne omstillingen og som har mye verdifull erfaring å dele med resten av næringen. At de setter av verdifull arbeidstid for å sette fokus på denne satsningen setter vi stor pris på, og det understreker hvor viktig omstillingen er, sier Margrethe Lunder, klimarådgiver og prosjektleder for tungtransportkampanjen i Klimaetaten, Oslo kommune.

Selv om mye er på plass er det fortsatt ting som gjenstår for en rask omstilling for næringen.

– Vi har fortsatt en vei å gå, spesielt når det kommer til lade- og fylleinfrastruktur til de største kjøretøyene. Men vi kan love bransjen at vi er på saken. Blant annet har vi etablert en egen tilskuddsordning til bedrifter i Oslo som vil etablere lastebilladere. Så vet vi at de store leverandørene får stadig nye og bedre kjøretøy på plass, noe som også er viktig, sier Lunder.

Etablerer lading på Grønlikaia

Etter den tunge paraden samles lastebilsjåfører, politikere og fremmøtte til en utendørs markering på Grønlikaia i Oslo. Dette er et av områdene kommunen jobber med for å etablere lading til tunge kjøretøy.

Oslo Havn samarbeider med Bymiljøetaten og skal i år bygge Norges første offentlig tilgjengelige ladestasjon for tunge kjøretøy på Grønlikaia

Vår bynære havn kan slik bidra til nullutslippsløsninger for lastebiler i tillegg til skip som gir utslippskutt i transportkjeden langt utover havnas egne grenser.

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 110 000 andre elbilister!