Hopp til innhold

Nytt forskningsprosjekt samler ulike bransjer: Vil få fart på elektrifisering av tungtransporten

HELE VERDIKJEDEN: Forskningsprosjektet MegaCharge fokuserer på kunnskaps- og teknologiutvikling langs hele verdikjeden for elektrifisering av tungtransporten. Illustrasjon: SINTEF Energi

Forskningsprosjektet MegaCharge samler ulike aktører for å skape en komplett verdikjede for utvikling av ladeinfrastruktur for elektrisk tungtransport.

MegaCharge skal bidra til å omstille hele verdikjeden innen elektrifisering av transport for å nå målet om 50 prosent utslippskutt for transportsektoren innen 2030.

Prosjektet samler sentrale norske aktører fra alle deler av verdikjeden:

Partnerne i prosjektet er SINTEF Energi (prosjektleder), SINTEF Community, Circle K, Elywhere, Pixii, Statens vegvesen, NOR Elektro Automasjon, Pratexo, Glitre Nett, Tensio, Elinett, Norges lastebileier-forbund og Sustainable Energy.

Stor oversikt – disse modellene kommer snart:

24 elbiler vi gleder oss til i 2024

Mangler ladetilbud for tunge kjøretøy

Prosjektet har fått 66,5 millioner kroner fra Grønn plattform-ordningen, som finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet.

– Ved å ta ledelsen i utvikling av kompetanse på ladeinfrastruktur for tungtransport, vil norske aktører kunne få et enormt internasjonalt konkurransefortrinn som muliggjør eksport av teknologi og tjenester med et stort verdiskapingspotensial, sier Bendik Nybakk Torsæter i en pressemelding fra SINTEF.

Torsæter er prosjektleder for MegaCharge og forskningsleder i SINTEF Energi.

Pressemeldingen om MegaCharge kommer for øvrig omtrent samtidig som Enova og regjeringen melder om Enovas siste satsing på lading for nettopp tungtransporten:

Skal stå ferdig senest våren 2025:

60 millioner i støtte til tungtransport-ladere

Ladeinfrastruktur spesielt rettet mot tungtransport er fortsatt i startfasen, selv om ting har begynt å skje i Norge de siste par årene.

– Stortinget har bestemt at alle nye lastebiler er nullutslipp fra 2030. Det trengs en massiv utbygging av ladeinfrastruktur og vi håper dette Grønn plattform-prosjektet kan utvikle ladeløsningene som trengs, sier Sigve Jarl Aasebø i Statens vegvesen i meldingen fra SINTEF.

Målet han sikter til leser du mer om her:

Enighet på Stortinget om banebrytende klimamål:

Nå får Norge et eget nullutslipps-mål også for lastebiler

For tungtransportlading er det tekniske utfordringer med å designe og bygge ladeinfrastruktur som kan levere den nødvendige effekten i tide til ladestasjonene. Det er også en utfordring å oppnå lønnsomhet for ladeaktørene.

– Mangel på ladeinfrastruktur utgjør en betydelig barriere for norske transportører som ønsker å investere i elektriske kjøretøy. Det er derfor et stort behov for en felles norsk satsing på å utvikle ny kunnskap, løsninger og teknologi som kan akselerere utbygging av ladeinfrastruktur for tungtransport i Norge, sier forskningslederen i SINTEF.

Forskere med råd til elbilister i kulda:

Anbefaler å varme opp elbilen via batteriet

Kobler kraftsystemet til transportsystemet

Ladeinfrastrukturen knytter kraftsystemet og transportsystemet sammen – to systemer som inntil nylig var adskilte.

– Det er essensielt med tett samarbeid mellom aktørene i disse sektorene for å kunne utvikle smarte og innovative løsninger og teknologi for hurtig og effektiv utbygging av ladeinfrastruktur som dekker transportørenes behov og sikrer god utnyttelse av strømnettet, sier Torsæter.

Mange steder i landet har ikke strømnettet tilstrekkelig kapasitet til utbygging av nye hurtigladestasjoner.

MegaCharge skal bidra til å løse dette ved å blant annet utvikle og teste ut et verktøy for optimal design av ladestasjoner og et styringssystem for optimal utnyttelse av strømnett og infrastruktur på ladestasjoner.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bygger fullskala lademodul

I tillegg til disse løsningene, samt utvikling av et konsept for booking av ladetjenester, skal én av MegaCharge-partnerne, Elywhere, bygge en fullskala lademodul for megawatt-hurtiglading av lastebiler.

Denne løsningen vil bli testet ut i et pilotprosjekt.

– Vi synes dette prosjektet er veldig positivt siden vi ser et stort behov for hele tungtransporten, ikke bare i Norge, men i hele Europa. Vi har i dag kunder i hele Europa, og ønsker å utvide dette området til å gjelde hele tungtransportsegmentet, sier Elywhere-direktør Anders Rudlang.

Circle K skal også demonstrere flere av løsningene som utvikles på sine lokasjoner. I tillegg stiller Statens vegvesen en eller flere av sine lokasjoner til disposisjon for uttesting i prosjektet.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også