Samferdselsministeren somler:Vil ikke sikre forbukervennlig lading i hele landet

Endelig har regjeringen gitt svar om ettermontering av kortbetaling på gamle hurtigladere. Men svaret er ikke godt nok, ifølge Elbilforeningens fagsjef.
I januar 2023 ble det flertall på Stortinget om at eksisterende ladere skulle få ettermontert en kortbetalingsløsning:
«Stortinget ber regjeringen stille krav om ettermontering av kontaktløs kortbetaling på eksisterende ladeinfrastruktur innen utgangen av 2025.»
Mens ladeselskapene gradvis gir etter for kravet om kortbetalingsløsning, har regjeringens respons på ettermonteringskravet latt vente på seg.
SVs representant i Transport og kommunikasjonskomiteen, Mona Fagerås, har derfor stilt spørsmål til samferdselsminister Jon Ivar Nygård.
«Slik det ser ut for oss har fremdeles ikke Regjeringen fulgt opp saken om kortbetaling for eksisterende hurtigladeinfrastruktur.
Hvorfor har ikke et krav om kortbetaling på eksisterende hurtigladere blitt sendt på høring?»
Svaret kom fra samferdselsministeren denne uken, og her fremkommer det at regjeringen velger å trenere stortingsvedtaket.
Samferdselsministeren svarer at et krav om ettermontering først vil gjelde fra januar 2027 og kun på det såkalte TEN-T-veinettet. (TEN-T står for Trans-European Network – et EU-initiativ for å utvikle et integrert og effektivt transportnettverk på tvers av Europa.)
I tillegg skriver samferdselsministeren at det skal knyttes til en EU-forordning som Stortinget må samtykke til.
Altfor sent og altfor dårlig dekning
– Løsningen som samferdselsministeren kommer med, lever ikke opp til Stortingets intensjon, sier Erik Lorentzen, fagsjef i Norsk elbilforening.

Han reager på at forslaget kun vil gjelde for gamle ladere på det såkalte TEN-T-veinettet.
– Dette er langt ifra dekkende for behovet for mer forbrukervennlig lading, sier Lorentzen.
– Det virker som om samferdselsministeren ikke forstår at det er like viktig å få betalt med kort på Odda som på Hamar, fortsetter Lorentzen
Ifølge samferdselsministeren skal regelverket gjelde TEN-T-veinettet, som betyr at mye av veinettet og tilhørende hurtigladere ikke vil være omfattet.

«Unødvendig sommel»
Samferdselsministeren begrunner blant annet utsettelsen av ettermonteringskrav med at det har tatt tid med avklaringer fra alle EØS/EFTA-statene:
«Opprinnelig var planen at den nasjonale gjennomføringen av AFIR-forordningen i norsk rett skulle sendes på høring slik at kravet til kontaktløs betaling kunne tre i kraft i 2025.«
Dette oppfatter Lorentzen i Elbilforeningen som «unødvendig sommel»:
– Vi håper nå at transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget følger opp og gir et tydelig signal til samferdselsministeren om at dette ikke er godt nok.





