Samferdselsministeren somler:
Vil ikke sikre forbukervennlig lading i hele landet

GAMMELT KORT-KRAV: Elbilforeningen har lenge kjempet for det skal være mulighet for å betale for lading med bankkort. Nå står kampen om ettermontering på eksisterende ladere. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no.

Endelig har regjeringen gitt svar om ettermontering av kortbetaling på gamle hurtigladere. Men svaret er ikke godt nok, ifølge Elbilforeningens fagsjef.

I januar 2023 ble det flertall på Stortinget om at eksisterende ladere skulle få ettermontert en kortbetalingsløsning:

«Stortinget ber regjeringen stille krav om ettermontering av kontaktløs kortbetaling på eksisterende ladeinfrastruktur innen utgangen av 2025.»

Mens ladeselskapene gradvis gir etter for kravet om kortbetalingsløsning, har regjeringens respons på ettermonteringskravet latt vente på seg.

SVs representant i Transport og kommunikasjonskomiteen, Mona Fagerås, har derfor stilt spørsmål til samferdselsminister Jon Ivar Nygård.

«Slik det ser ut for oss har fremdeles ikke Regjeringen fulgt opp saken om kortbetaling for eksisterende hurtigladeinfrastruktur.
Hvorfor har ikke et krav om kortbetaling på eksisterende hurtigladere blitt sendt på høring?»

Stortinget vedtok:

Det blir kortbetaling på både nye og gamle hurtigladere i 2025 

Svaret kom fra samferdselsministeren denne uken, og her fremkommer det at regjeringen velger å trenere stortingsvedtaket.

Samferdselsministeren svarer at et krav om ettermontering først vil gjelde fra januar 2027 og kun på det såkalte TEN-T-veinettet. (TEN-T står for Trans-European Network – et EU-initiativ for å utvikle et integrert og effektivt transportnettverk på tvers av Europa.)

I tillegg skriver samferdselsministeren at det skal knyttes til en EU-forordning som Stortinget må samtykke til. 

Altfor sent og altfor dårlig dekning

– Løsningen som samferdselsministeren kommer med, lever ikke opp til Stortingets intensjon, sier Erik Lorentzen, fagsjef i Norsk elbilforening.

KORT OG GODT IKKE GODT NOK: Svaret fra samferdselsministeren sikrer ikke kortbetalingsløsning over hele landet, mener fagsjef Erik Lorentzen i Elbilforeningen.

Han reager på at forslaget kun vil gjelde for gamle ladere på det såkalte TEN-T-veinettet.

– Dette er langt ifra dekkende for behovet for mer forbrukervennlig lading, sier Lorentzen.

– Det virker som om samferdselsministeren ikke forstår at det er like viktig å få betalt med kort på Odda som på Hamar, fortsetter Lorentzen

Fersk undersøkelse viser økende tendens:

87 prosent ønsker mulighet for kortbetaling

Ifølge samferdselsministeren skal regelverket gjelde TEN-T-veinettet, som betyr at mye av veinettet og tilhørende hurtigladere ikke vil være omfattet.

TEN-T-veinettet i Norge: De rosa linjene viser TEN-T-veiene, som kravet for ettermontert kortbetaling vil gjelde for, med samferdselsepartementets løsning.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

«Unødvendig sommel»

Samferdselsministeren begrunner blant annet utsettelsen av ettermonteringskrav med at det har tatt tid med avklaringer fra alle EØS/EFTA-statene:

«Opprinnelig var planen at den nasjonale gjennomføringen av AFIR-forordningen i norsk rett skulle sendes på høring slik at kravet til kontaktløs betaling kunne tre i kraft i 2025.«

Dette oppfatter Lorentzen i Elbilforeningen som «unødvendig sommel»:

– Vi håper nå at transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget følger opp og gir et tydelig signal til samferdselsministeren om at dette ikke er godt nok.

Bli medlem i dag!

Les også