Hekneby har tidligere tatt til orde for at det er på tide å fase ut de særskilte avgiftsfordelene disse bilene har ved kjøp.
– Jeg har fått reaksjoner på utspillet mitt om ladbare hybrider, som vi mener bør avgiftsbelegges i større grad enn nå, sier Ulf Tore Hekneby til Bilbransje24, som omtalte saken først.
Elbilforeningen har lenge argumentert i samme baner som Hekneby, og generalsekretær Christina Bu synes det er interessant at vi ser de samme konfliktene i norsk bilbransje som på europeisk nivå.
De europeiske bilprodusentene i organisasjonen ACEA er nemlig også splittet med tanke på hvor fort elektrifiseringen skal foregå. Flere har meldt seg ut av ACEA etter uenigheten om 2035-målet til EU.
– Det vi ser nå er at noen bilselskaper har kommet lenger i elektrifiseringen enn andre, og de som fremdeles har mange fossilmodeller å selge, er også de som argumenterer for at utviklingen må gå saktere, påpeker Bu.
– Et håndfast grep vi mener politikerne bør ta allerede nå, er å fjerne vektfradraget for ladbare hybrider fra 1. januar. Dette er gårsdagens teknologi, som bidrar til at mange bilkjøpere fortsatt velger bort nullutslippsalternativene, sa Hekneby for en knapp uke siden.
Norsk elbilforening har lenge hevdet at tiden er moden for å fase ut vektfradraget som ladbare hybrider har i engangsavgiften.
– Åtte av ti kjøper nå elbil, men vi ser fremdeles at ladbare hybrider konkurrerer mot elbilene fordi de har lave avgifter. Når Stortinget skal styre mot utslippsfritt nybilsalg i 2025, er det derfor naturlig at avgiftene på disse forurensende bilene øker, understreker Bu.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!