Hopp til innhold

ID.Buzz kommer i GTX-versjon til høsten: Endelig med firehjuls­drift og 1.800 kg hengervekt

SIZE MATTERS: Skal du ha stor batteripakke og plass til sju, må du velge lang utgave. Da mister du samtidig 200 kilo hengervekt. Skyvedøra blir 25 cm lenger på den lange varianten.

Leveringen av ID.Buzz i GTX-drakt starter i høst.

Nå er den endelig her.

ID.Buzz har vært en formidabel suksess på varebilmarkedet. Det skyldes selvsagt et sjarmerende design man bare må elske, men også at det ikke finnes andre varebiler i klassen med tilsvarende rekkevidde.

TO HØYDER: Vi likte bedre skinnesystemet i Volkswagens Multivan, der man enkelt tar ut eller justerer alle seter. Her blir man sittende igjen med mye uutnyttet plass om man vil bruke bilen som varebil en helg.

Siden starten for to år siden, er det registrert 2.000 personbiler og 4.500 varebiler av ID.Buzz i Norge.

GENIALT: Sjekk den geniale seteløsningen til Stellantis.

Men det finnes mange som har sittet på gjerdet og ventet, spesielt av to grunner: De venter på firehjulsdrift og tilhengervekt.

Allerede da undertegnede kjørte en maskert utgave i Danmark for to år siden, klarte jeg å provosere frem info om at nettopp denne bilen ville komme. Sjekk saken under:

Prøvekjørt prototype: VW ID.Buzz:

Er den verdt å vente på?

Volkswagen-teknikeren jeg pratet med nevnte spesifikt effekten på 340 hk, to batteristørrelser, to lengder og 1.800 kilo hengervekt.

Det er en god oppskrift på suksess, og nå kommer den altså. I hvert fall er den like om hjørnet.

Vokser i lengden

Foreløpig har vi kun sett kort versjon her hjemme.

Den lange versjonen blir 25 cm lenger og det løses lekkert med en lengre skyvedør.

NEDLAGT: Slik blir bagasjerommet når all seter er nede.

Den korte har fortsatt bare fem seter, mens den lange fås både med fem, seks og sju seter. Og du har hele fem Isofix-fester.

Den lange utgaven har 306 liters bagasjerom om alle radene er i bruk. Som femseter 1.340 liter og med alle setene nede 2.469 liter.

Begge utgaver har skyvbare seter på andre rad.

SEKS: Slik er løsningen med seks seter. Midtraden går på skinner.

Panoramaglass blir et tilvalg, dessverre bare på den lange versjonen. Det 1,5 kvadratmeter store taket kan frostes ved hjelp av et tastetrykk.

Den lange får trekke 1.600 kilo, mens den korte trekker 1.800. Det er vesentlig opp fra dagens 1.000.

Stort og lite batteri

De korte utgaven har et nytt batteri som er bittelitt større enn tidligere.

Det blir på 79 kWt netto/84 brutto. Det gir deg en rekkevidde på 39 mil.

SORT: GTX går i sorte detaljer med røde sømmer og detaljer. Skjermen har nyeste programvare og er blitt større.

Den lange utgaven får et 86 kWt-batteri. Det gir en rekkevidde på 42 mil.

Begge får 340 hk og 560 Nm. Sprinten til 100 går på 6,4 sekunder for den lange og 6,1 sekunder for den korte.

Tøffing

Skal du ha firehjulsdrift i begynnelsen, blir det i den sporty GTX-versjonen.

Nylig fikk vi vite at flere medlemmer i ID-familien dukker opp i GTX-drakt:

GTX-floraen utvides til ID.7 og ID.3:

Mer kraft – og én av dem får firehjulstrekk

Med Buzz i GTX-versjon får du de nye kjørelysene som ble introdusert med ID.7 og ID.3 GTX, og de samme sorte designelementene.

Buzz GTX kommer i standardfargen cherry red og får 20-tommers felger og LED Matrix hovedlykter som standard.

KOMFORTSETER: Du får de beste setene og massasje.

Innvendig er det sort taktrekk, GTX-logo i seter og ratt, samt røde kontrastsømmer her og der.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Kjappere lading

Vi ser stadig flere varebiler ved ladestolpene og mange vil bli fornøyd med forvarming av batteriet før lading og en ladehastighet på henholdsvis 180 på det minste og 200 kW på det største batteriet.

Da skal lading fra 10-80 prosent gå på henholdsvis 25 og 30 min. Altså en lunsjpause.

Vi vet foreløpig verken nyttelast eller pris på nykommeren, men leveringen av ID.Buzz i GTX-drakt starter i høst.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også