Hopp til innhold

VW med sportslig sub-brand: Volkswagen R blir fullelektrisk i 2030

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

EGET UNDERMERKE: Volkswagen har hatt stor suksess med Golf R. Nå finnes også Arteon og T-Roc i R-utgaver også. I 2030 skal R-bilene være elektriske.

Volkswagens R-divisjon blir helelektrisk, men MEB-plattformen er ikke bra nok i dag.

Er du en av dem som har ventet på en R-versjon av ID.3 som en erstatning for Golf R?

Vi vet at Volkswagen har lekt med tanken (sjekk lenken under), og nå sier selskapet til engelske Auto Express at de har planer for en rekke høyytelse-elbiler som bærer R-logoen.

Mye tyder på at det dannes et undermerke, noe lignende det SEAT har gjort med Cupra.

Kommer: Sprek ID.3 med firehjulstrekk

Utviklet på bane

I likhet med den nåværende R-serien, vil de drøyeste utgavene bli utviklet på banen, og Volkswagen vil trekke med seg erfaringene fra raceren ID.R når de skal konstruere de nye bilene.

R FOR RASK: Franskmannen Romain Dumas i oppvisningsløp med Volkswagen ID.R på Goodwood Festival of Speed i 2019. Den har satt en rekke rekorder, blant annet på Nürburgring og Pikes Peak.

Innen 2030 vil R-serien være helt elektrisk, men vi kan dessverre ikke forvente å se R-versjoner av nåværende MEB-baserte modeller som ID.3. Volkswagen, skal vi tro R-sjefen Reinhold Ivenz.  

– Vi diskuterte flere konsepter i MEB-verdenen, og vi er ikke sikre på hva vi kan gjøre med dagens batteri for øyeblikket. Hvis vi vil ha en spesifikk MEB R-modell, trenger den sitt eget batteri, og det blir så dyrt at vi ikke planlegger en slik bil for øyeblikket, sier han i et intervju til Auto Express.

Testduell: Tesla Model Y Performance vs. Volkswagen ID.5 GTX

Lynrask moro og suveren komfort for familien

Trenger sprekere plattform

MEB-plattformen tilbyr for tiden opptil 299 hester i ID.4 og ID.5 GTX, men fremtidige elektriske R-modeller vil bruke neste generasjons batteri- og motorteknologi for å skyve langt forbi denne effekten.

Neste generasjons elektriske plattform har mye mer effekt, ifølge Ivenz.

– MEB er ikke så kraftig, men vi tenker ikke i hestekrefter, vi tenker i akselerasjon. Hvis vi for eksempel vil ha 0-100 km/t på 4,0 sekunder, vil vi diskutere hvor mye kraft vi trenger for å klare det. Men man må ha plattform som leverer ytelser på rundt 500 hk.

Så selv om ID. 3 ser ut til å være en ideell kandidat for en R-merket modell, gitt suksessen til den tilsvarende posisjonerte bensindrevne Golf R, er det foreløpig ingen planer om å produsere en.

Større biler?

Ifølge Ivenz er ID. 4 er et bedre konsept fordi det er firehjulsdrevet. Dessuten er det større volum for ID.4, så det kan hende fremtidens R-modeller er bedre egnet for ID.4, ID.5 eller ID.6.

Dersom R-modellene vil bruke revidert drivlinjeteknologi hentet fra ID.R-prosjektet, kan vi dessverre ikke forvente å se dem i utstillingslokaler på minst to år til.

Likevel avslørte Ivenz at en Volkswagen R utstillingsbil er under utvikling, for å gi en smakebit på hva som kommer.

– I 2024 vil vi vise en konseptbil som viser våre planer med elektriske R-modeller.

Goodwood Festival of Speed:

Elbil satte ny rekord på verdens største bilfestival

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også