Hopp til innhold

Vurderer du elbil, men er bekymret for vinteren? Se her …

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi våger påstanden: Ingen lager så grundige tester av elbiler på vinterføre som Elbilforeningen. Her kan du se hvordan 10 av de mest populære modellene klarte seg i våre vinterlige samletester.

Nå er vinteren kommet atter en gang, og det er ingen hemmelighet at noen elbilmodeller håndterer kulde og strengt vinterføre bedre enn andre. Samtidig er det fortsatt mange nordmenn som på tross av at de i utgangspunktet er interessert i å kjøpe elbil, fortsatt sitter på gjerdet i påvente av kommende elbilmodeller med bedre rekkevidde og teknologi.

Ingen grunn til å sitte på elbilgjerdet

Mange av disse er hyttefolk som er engstelige for om elbiler i virkeligheten tåler kulde og norske fjelloverganger. Det har de liten grunn til, det er i hvert fall er vår konklusjon. Vi mener derfor at mange vil kunne ha stort utbytte av å se nærmere på de to store vintertestene Elbilforeningen gjennomførte for å måle og sammenlikne både prestasjoner, forbruk – og i det hele tatt hvor godt grep disse elbilene har på norske vinterveier. I årets vintertest, som ble foretatt midtvinters og som hadde et slags SUV-preg, satte vi disse elbilene opp mot hverandre: Audi e-tron, Tesla Model X, Jaguar I-Pace, Hyunday Kona og Kia e-Niro.  Denne omfattende testen kan du i sin helhet lese og se video fra her. (Årets store salgsvinner, Tesla Model 3, rakk for øvrig såvidt ikke å bli med på den store sammenligningstesten i vinter, men vi foretok en grundig solotest av den her.)

Fortsatt aktuell: Kompakt fjorårstest

I fjor det disse populære elbilene i kompaktklassen som systematisk og samlet ble testet over flere dager på norsk vinterføre: Volkswagen e-Golf, Opel Ampera-e, BMW i3, Hyundai IONIQ og Nissan LEAF. Fjorårets vintertest av disse fortsatt høyaktuelle elbilene finner du her. Les også: Slik får du bedre rekkevidde i kulda