Bil-testernes favoritter fra 2023: Disse elbilene imponerte oss mest i år
Vi har testet rekordmange biler i år. Noen imponerte mer enn andre. Her er topp-3-listene fra våre tre biltestere.
2023 bød på rekordmange billanseringer og vi rakk faktisk ikke over alle nyhetene som kom, selv om vi var gjennom 54 nye modeller – flesteparten av disse fullverdige tester, samt et fåtall prøvekjøringer.
– Til tross for at utvalget var historisk stort, synes jeg faktisk det var mer krevende enn tidligere å nominere tre klare favoritter, kommenterer testansvarlig Ståle Frydenlund.
Han er en av de tre biltesterne som straks skal slippe til med topp 3-listene over bilene som skilte seg mest ut positiv retning i året som gikk:
Rune Nesheims topp 3:
For første gang kommer 5-serie som ren elbil og heldigvis som stasjonsvogn fra start. Det gleder meg at BMW endret retning tilbake til komfort OG kjøreglede igjen.
Det gjelder både eDrive 40 og M60 xDrive. De oser nøktern kvalitet, er akkurat praktiske nok og har tradisjonelt BMW-design.
2. Volvo EX30
Snerten, med særegen og moderne design, til en overraskende lav pris. Selv aller dyreste modell oppfattes som rimelig i Volvo-sammenheng.
Rekkevidden holder for de fleste, bilen har helt ok komfort og er kjøreglad. Litt liten i baksetet og helt bakerst, men trekker 1.600 kilo på hengerfestet.
Stasjonsvogna skaper et voldsomt vil ha-begjær og rommer mer enn man skulle tro. I tillegg har den mye effekt, og er både stillegående, komfortabel og kjøreglad til en noenlunde lav pris.
Den største skepsisen ligger i hvordan det er å selge en eldre bil der ny eier må betale 2000 kroner i batterileie hver eneste måned.
Rune Nesheim insisterer imidlertid på å få med en varebil-bonus på dobbel 3.-plass. Det får han lov til siden det snart er jul:
Et bevis på at varebilene begynner å holde mål. Nok rekkevidde og nyttelast for de fleste distributører, og overraskende komfortabel og lettkjørt.
Det gledelige for utbredelse av elektriske varebiler er at nær sagt alle konkurrenter nå på tampen av året har annonsert tilsvarende rekkevidde og løsninger.
Ståle Frydenlunds topp 3:
Det er ikke så lite trylleri som skal til for å få en kombinert plattform til å fungere så bra som her. i5 har tross alt selskap av diverse fossile varianter, men kjører likevel som en drøm.
Samtidig har det økonomiske toget gått for den jevne mannen og kvinnen i gata.
For i5 M60 er dyr, etter at moms og vektavgift slo inn fra forrige årsskifte, men det kommer heldigvis en firehjulsdrevet 40-utgave neste år.
Fraprisen havner i området 750.000 kroner, og den kommer også som stasjonsvogn (Touring). Hurra!
Rekkevidde er slett ikke alt, men Ioniq 6 leverte bra da vi testet den over vinterfjellet etter lansering. Turen til Bergen forløp uten ladepause.
Om sommeren overbeviste den også under motorveitesten. Enkelt 500 kilometer, før nye 400 kilometer etter ladestopp på under 20 minutter.
Viktigste minus? Den burde vært en stilig stasjonsvogn. Eller på utenlandsk: «Shooting brake».
3. MG4 Luxury
Denne kommer med først og fremst på grunn av kombinasjonen av god rekkevidde og ditto ladefart, selv i vinterkulden vi testet den i nordpå under årets vintertest.
Det gjør den til en både effektiv og trygg milsluker, og den er heller ikke så verst på det praktiske – til en ok pris.
Jamieson Pothecarys topp 3:
«Bedre enn den beste», skrev jeg i testen – og det mener jeg fortsatt. De små kvalitetsbekymringene vi har uttalte oss om med EQS, kan man tåle med EQE når prisen tilsvarer det man får.
EQE imponerer allerede når det gjelder komfort og rekkevidde. Firehjulstrekk er prikken over i-en for EQEs kjøreegenskaper. Da får du helårs kjøreglede og en bil som befinner seg i en klasse over.
2. MG4 Xpower
En elbil som fliser både Porsche og Lamborghini til under 400.000 kroner – for godt til å være sant?
Faktisk ikke.
MG4 Xpower er kanskje ingen rendyrket banebil, men kan være starten på et segment vi har savnet med elbil, såkalte hot-hatches, eller kompakte sportsbiler.
Når Volkswagen er så treig med en GTI-utgave av ID.3, kan de bare ha det så godt.
Strengt tatt ikke en elbil, men batteriet er fra en Polestar, så denne båten er kanskje innafor her likevel?
For første gang kan man holde høy marsjfart i en båt med flyvende teppe-komfort. Samtidig går båten så stille at en samtale med innestemme er mulig ute på sjøen.
En 69 kWt-batteri fra Polestar 2 Standard range gir C-8 en rekkevidde på opp til 57 nautiske mil på én lading, med en marsjfart på 22 knop. Aldri har jeg hatt mer lyst på båt …
Ok, vi runder av her før dette sklir helt ut i elektriske fly og hoppestokker.
Men hvordan gikk det i tilsvarende øvelse i fjor, mon tro? Det ser du her:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!