Hopp til innhold

Ford Mustang Mach-E svarer Tesla med priskutt: 45.000 kroner billigere i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NORGESBIL: GT-versjonen på bildet er en av modellene som får mest nedgang, sammen med Long Range AWD.

Tesla rystet markedet nylig med store priskutt over natten. Nå svarer Ford med å sette ned prisen på Mustang Mach-E.

Fredag 13. januar gikk det kaldt nedover ryggen på både bilimportører og bruktbilselgere, da Tesla tilsynelatende satte ned prisen opp til 120.000 kroner på sin minst solgte modell, Model Y med bakhjulsdrift.

Selv om prisnedgangen ikke ble like saftig på de andre modellvariantene av Model Y og Model 3, ble den allikevel såpass stor at den skaper kraftig uro i markedet.

Man kommer ikke unna Tesla, nesten uansett hvor billig elbil man vurderer.

Prøvekjørt Ford Mustang Mach-E GT Performance:

GT er akkurat det Mustang trengte

Kutter i prisen – nevner ikke Tesla

Og nå svarer altså Ford i Norge med å skru ned prisen betraktelig på sin elektriske Mustang Mach-E.

– Produksjonsøkningen og en mer strømlinjeformet produksjonsprosess gjør at vi nå kan levere flere biler raskere og mer kostnadseffektivt til kundene, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg i en pressemelding i dag.

Selvsagt uten å nevne Tesla eller priskuttet derfra med et eneste ord.

– Vi konkurrerer i et knalltøft marked både nasjonalt og internasjonalt, og vi har et klart mål om å være det ledende merket innenfor elektrifisering – både globalt og nasjonalt.

Utrolig effektiv: Ford Mustang Mach-E satte ny verdensrekord

Ifølge ham har de nylig innførte norske avgiftene på elbiler skapt en ny usikkerhet blant forbrukerne rundt hvilken teknologi som er riktig å velge – og påvirket etterspørselen negativt.

For å sikre at taktskiftet til en helelektrisk bilpark i Norge opprettholdes, har Ford Norge derfor nå valgt å redusere de veiledende prisene på Mustang Mach-E.

Om man skal tro dem eller ei på dette, får bli opp til hver enkelt. Men bra er jo dette uansett – både for forbrukerne og for utslippsnivået fra bilparken.

Test av Ford Mustang Mach-E: Veldig nær det helt store

I praksis fjerner de nesten alt påslag som moms og vektavgift ville gitt.

Og ikke nok med det, som knivselgerne på gata pleide å si:

Du skal få med fem års gratis service, svært gunstig finansiering (3,49 prosent fastrente) og tre års dekkhotell og dekkskift, samt hente- og bringetjeneste på kjøpet.

Her er de nye prisene:

Forbedret og stadig mer aktuell

Det er gjort mye med Mustang for å få den til å treffe i Norge. Før lansering klarte den nærmest ingenting, og hadde verken skiluke eller taklast – og nesten ikke hengervekt.

Men det har etter hvert kommet både norskprodusert skiluke tilhengervekten fra 750 til 1.000 kilo.

Skiboks er også blitt mulig med taklast på 75 kilo, eller 65 for biler med panoramatak.

Og fra modellår 2023 har tilhengervekta økt ytterligere, til 1.500 kilo og kuletrykk til 60, slik at vi får på et par tunge elsykler bakpå også, s nå burde den passe enda flere.

Trapper opp satsingen i Europa:

Åtte nye elbiler på to år fra Ford

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også