Hopp til innhold

Mercedes EQE: Vil koste 600.000 kroner – går 63 mil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BILLIGST GÅR LENGST: Mange liker EQS, men synes den er for dyr. EQE byr på mye av det samme til lavere pris.

Mercedes har sluppet priser og spesifikasjoner på folkeversjonene av EQE. Og den som kommer aller lengst, er den billigste av dem.

Til nå har man bare kunnet bestille foreløpig toppmodell av EQE, nemlig AMG 53 4MATIC+.

Nå utvides programmet med tidligere annonserte EQE 300 og EQE 350 4MATIC.

Startprisen ligger på 593.000 kroner for EQE 300, og de nye variantene forventes på norske veier i løpet av kort tid.

Test av Mercedes-AMG EQE 43 4Matic:

En ny Mercedes-superstjerne?

Rekkevidde på opptil 639 kilometer

EQE 300 har en batterikapasitet på 89 kWt, og en rekkevidde på opptil 639 kilometer.

Utgaven med firehjulstrekk, EQE 350 4MATIC, har en batterikapasitet på 90,6 kWh og en rekkevidde på opptil 597 kilometer.

Alle varianter av EQE kan lades med opptil 170 kW på lynlader. Da skal du under best mulige forhold klare å lade deg til en rekkevidde på 250 km på 15 minutter.

Med den kraftigste ombordladeren lader du 22 kW, men det er neppe veldig mange som har den muligheten hjemme. Det mest vanlige er 7,2 kW.

Programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater nettbaserte oppdateringer (OTA).

Energistyringen til EQE holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen. Det kan med andre ord hende du får raskere lading senere.

FLERE VERSJONER: Du får EQE med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

Luftfjæring og bakakselstyring

Som tilleggsutstyr kan EQE utstyres med Mercedes’ egen (Airmatic) luftfjæring.

Den kombinerer luftfjæringsbelger med adaptive ADS+-dempere hvor stivheten kan varieres automatisk på hvert enkelt hjul.

Mercedes EQE:

Denne vil erstatte Mercedes-Benz E-klasse i Norge

Systemet holder bakkeklaringen konstant, uavhengig av kjøretøyets last, men gjør også endringer når det er nødvendig.

For eksempel senkes EQE med 20 mm ved hastigheter over 120 km/t i SPORT-programmet, for å redusere luftmotstand og for å øke stabiliteten.

Og er du redd for batteriet på vei opp hytteveien, kan du heve bilen 25 mm over normalhøyden dersom hastigheten er under 40 km/t.

Avhengig av konfigurasjon er både 4,5 og 10 graders bakakselstyring tilgjengelig som tilleggsutstyr.

Med 10 graders bakakselstyring føles EQE like manøvrerbar som en kompakt bybil, og svingradiusen reduseres fra 12,5 til 10,7 meter.

Test: Mercedes-EQ EQS 450+:

Ingen elbil i Norge går lenger

EQS Mini

EQE har hentet over det meste av luksusen man finner i EQS, og du har også her mulighet til å personifisere bilen noe.

Det svarte panelet i front har forskjellig design avhengig av om du velger utstyrsnivået Electric Art eller AMG.

Bak plata finner man sensorer til assistansesystemer, samt et kamera for parkering.

Mye utstyr er standard

EQE har et høyt nivå av standardutstyr.

Blant annet er komfortunderstell, LED High Performance med fjernlysassistent, speilpakke, smartphonepakke, og ambient lighting standard.

Velger du EQE 43 4MATIC eller EQE 53 4MATIC+, får du også DIGITAL LIGHT med adaptive fjernlys, elektriske seter med minneinnstillinger foran, luftfjæring og 3,6 graders bakakselstyring som standard.

EQE har fester for takstativ, og mulighet til å kunne laste opptil 100 kg på taket, og bilen kan bestilles med tilhengerfeste som kan trekke flaue 750 kg.

Men selv om det er mye som følger bilen gratis, er det også plenty av utstyr som fortsatt koster penger. Regn med å havne nærmere 700.000 for billigste modell før du er ferdig.

Fra Strømmen til Lade med Mercedes Benz EQS 580 4Matic

EQS imponerer stort – men er den helt i mål?

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!