Hopp til innhold

Mercedes EQE: Denne vil erstatte Mercedes-Benz E-klasse i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ERSTATTER E-KLASSE: Mercedes EQE vil i stor grad erstatte salget av E-klasse i Norge, selv om den kun blir tilgjengelig som femdørs sedan.

Lillebroren til EQS får hele 660 kilometer rekkevidde.

Mercedes-Benz tjuvstartet München Motorshow med tre elektriske nyheter, og en lovnad om et par nye til.

Den mest interessante er mellomklassebilen EQE. Den er bygd på samme arkitektur som EQS. Strengt tatt ser de svært like ut på utsiden, også. EQE er 9 cm kortere, men med 312 cm mellom akslene er den fortsatt svær inni.

Den blir langt romsligere enn en ordinær E-klasse og kupeen er hele 8 cm lengre, og med 6 cm høyere sitteposisjon, kommer man enklere inn og ut av bilen.

PADDEFLAT: Designen er omtrent den samme som EQS. Det vil si ekstremt glatt design og lav luftmotstand. Bilen på bildet har AMG-design med noe mer markant front og høyere luftmotstand.

Solid rekkevidde

I motsetning til E-klasse, som både fås som sedan, stasjonsvogn og coupé, vil denne bare bli tilgjengelig som 5-dørs sedan med et svært bagasjelokk. I hvert fall i første omgang.

Det vil være to versjoner fra start, men det er bare EQE 350 de har oppgitt data på foreløpig. Den har effekt på 215 kW/ 292 hk og 530 Nm. Batteriet er på 90 kWt.

Rekkevidden skal være hele 660 kilometer etter WLTP-syklusen. Den kan lades med inntil170 kW effekt og fås med inntil 22 kW ombordlader. 11 er standard.

LES OGSÅ: Her er prisene på flaggskipet Mercedes-Benz EQS

DRÅPE: Designen skiller seg kraftig fra eksisterende E-klasse, akkurat slik EQS gjør mos S-klasse.

Det vil komme flere versjoner senere, med blant annet 4Matic firehjulstrekk og en AMG-variant med rundt 500 kW/680 hk.

Det høres voldsomt ut, men er ingenting i forhold til den ladbare hybriden AMG GT 63 e som også ble avduket på messen. Den har 843 hk og og 1.470 Nm.

LES OGSÅ: Mercedes girer opp og skal bli helelektrisk innen 2030

HYPERLUKSUS: Det blir ikke mindre luksuriøst i EQE enn i EQS. Hyperscreen vil trolig rulles ut på alle biler som bygges på den helelektriske plattformen.

Full luksus innvendig

Standard interiør blir lignende det man finner i S-klasse, altså en skjerm på bredde med midtkonsollen. Men MBUX Hyperscreen med blank skjermflate i full bredde kan bestilles. Det vil i praksis si tre skjermer under en glassflate. Den får det samme nye og intelligente brukersnittet som EQS, der dine vanlige funksjoner popper opp først på skjermen, for å gjøre sirkuset så sikkert som mulig.

LES OGSÅ: Nye Mercedes EQB tilbyr 7-seter, firehjulstrekk og helt elektrisk

BAKSETEMESTER: Med bakhjulene trukket godt bakover, får man ekstremt god benplass og bredde i setene. Sjekk så langt foran døråpningen er.

Luftfjæringen Airmatic med ADS+ dempere, hvor karakteristikken justeres automatisk på hvert hjul etter blant annet scanning av veien foran seg, er på plass. Det samme er alle andre luksus- og sikkerhetssystemer.

Blant annet komfort-dørene, som åpnes automatisk når du nærmer deg eller ved et trykk på dørhåndtaket eller sveip på skjermen. Når bremsepedalen touches, lukkes de. Systemet er ganske likt hva man har hatt i Tesla i snart et tiår.

Viktigere for folk flest er at man både kan ha takstativ og tilhenger. Priser og modellutvalg kommer på denne siden av nyttår.

Mercedes bekreftet samtidig at det kommer nye SUV-versjoner av både E- og S-klasse. De vil erstatte GLE og GLS i registreringsstatistikken i Norge.

LES OGSÅ: Test av Mercedes EQA 250 – luksuriøs ladekonge

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!