Hopp til innhold

Kia EV3 i Norge: Så stor er den

SVÆRING: EV3 skal gi god plassutnyttelse. Vi plasserer svær mann i liten bil for å se om Kia har ordene sine i behold. Foto og video: Rune M. Nesheim

Liten utvendig og stor inni, hevder Kia. Vi har målt og sjekket bilen som vil erstatte E-Niro.

Kia EV3 er den tredje bilen som er bygget fra bunnen som helelektrisk bil. De to foregående er EV6 og EV9.

På løpende bånd kommer så sedanen EV4 og deretter EV5, en fullverdig familie-SUV.

BABY EV3: Mange av designelementene har familielikhet med EV9.

God plass

EV3 markedsføres som mye plass for penga. Vi har tatt en kikk på bilen. Sjekk videoen over og les mer om EV3 i lenka under.

Sjekk bildene – verdenspremiere på «baby EV9» i dag:

Dette vet vi om Kia EV3

Rimelig … og dyr

Startprisen på rimeligste modell, som har 430 kilometer rekkevidde, er 359.000 kroner, meldte Kia Norge i forrige uke.

Da konkurrerer den med langt mindre biler.

KLASSISK: De som er vant med Kia, får ingen overraskelser. Alt er som før, men med nytt operativsystem, akkurat som EV9 har og EV6 akkurat har fått.

Prishoppet opp til Long Range-utgaven med opptil 600 kilometer rekkevidde er 45.000 kroner, dersom man sammenligner like utstyrsversjoner.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Det kan være vel verdt pengene for noen, og helt unødvendig for andre.

Prisen på 500.000 kroner for GT-line kan virke stiv, med tanke på at den er langt mindre enn Tesla Model Y og Volkswagen ID4.

PLASS? Om den har plass til fire fullvoksne ser du i videoen.

Sistnevnte fås nå på kampanje til 400.000 kroner med tohjulstrekk.

Vi må regne med et prispåslag på minst 30.000 kroner for firehjulstrekkeren. Da blir den lille EV3 plutselig ganske dyr.

FIRKANTA: EV3 skal i teorien være en skarp konkurrent til Volvo EX30, men Kiaen skiller seg nok mer ut i trafikkbildet.
Bli medlem i dag!

Les også