Sjekk bildene – verdenspremiere på "baby EV9" i dag: Dette vet vi om Kia EV3
Kias nye elektriske kompakt-SUV lanseres i dag og ventes til Norge i løpet av året.
Vi skrev litt om EV3 da den ble presentert som konsept i høst sammen med andre hint om fremtiden fra den sørkoreanske bilprodusenten:
I dag er vi en del nærmere denne fremtiden med tanke på kompakt-SUV-en EV3, som ble presentert offisielt for første gang i dag.
Bilen har som du kanskje ser flere likheter med sin storebror EV9 – den smått gigantiske SUV-en vi har utsatt for det meste her på elbil.no, blant annet dette:
Og dette:
«Baby EV9»
– Internt kaller vi den bare for «baby EV9». For det er på mange måter dette EV3 er. Svært mye av det gode fra EV9 gjort om til en mer kompakt, men også komplett pakke kalt EV3, sier kommunikasjonssjef Christian Lagaard i Kia Bil Norge.
Han kan fortelle at EV3 vil bli introdusert først i hjemlandet i juli 2024, etterfulgt av lanseringen her i Europa i andre halvdel av året.
Bilen får en rekkevidde på respektable 600 WLTP-kilometer – og på tross av bilen tilsynelatende lider under lavt fokus på aerodynamikk, er luftmotstandskoeffisienten på ganske imponerende 0,26 Cd.
Til sammenligning har Kia EV9 en Cd-verdi på 0,28, mens en annen elektrisk sværing, Hongqi e-HS9, kommer ut på 0,34.
Romslig bagasjerom
EV3s største konkurrenter blir nok Volvo EX30, Renault Megane E-Tech och Volkswagen ID.3.
Den er 4300 mm lang, 1850 mm bred, 1560 mm høy og har en akselavstand på 2680 mm.
Bilen har en 25-liters frunk og et 460-liters bagasjerom, som bør være nok for mange.
I førermiljøet har man en nesten 30-tommers widescreen-skjerm – inkludert en 12,3-tommers klynge, et fem-tommers klimaanlegg-panel og ytterligere en 12,3-tommers AVN-skjerm.
Skjermen strekker seg også til midten av dashbordet, og gir forsetepassasjeren tilgang til underholdnings- og navigasjonsfunksjoner. Noen vil kjenne igjen skjermene fra EV9.
Mange av EV3s funksjoner, inkludert kjøremodus, cruisekontroll, underholdning og navigasjon, nås via rattknappene, og en rad med knapper under den sentrale skjermen betjener funksjoner som kart, media og kjøretøysystemkonfigurasjoner.
To batterialternativer
Bilen er forhjulsdrevet, i hvert fall i første omgang – og kommer med to batterialternativer:
EV3 Standard-modellen tilbys med et 58,3 kWt batteri, mens Long Range-varianten er utstyrt med et 81,4 kWt batteri.
Både Standard Range- og Long Range-utgaven blir i Norge tilgjengelig i to utstyrsversjoner: GT-Line og Exclusive.
Standardmodellen vil kunne hurtiglade med opptil 102 kW, mens modellen med større batteripakke hurtiglader på opptil 128 kW.
Kanskje litt overraskende er det at EV3, i motsetning til EV6 og EV9, er basert på en 400-voltsplattform. Det betyr at hurtigladehastigheten ikke blir like høy som hos disse to.
Hjemmelading/DC-lading skjer med opptil 11 kW.
Begge modellene kommer med en 150 kW / 283 Nm motor.
EV3 Long Range gir altså en estimert rekkevidde på opptil 600 km etter WLTP-standarden.
Det minste batteriet skal gi over 400 kilometer rekkevidde.
Ellers kommer EV3 i likhet med de andre nye Kia-modellene med V2L-mulighet, der du altså kan bruke strøm fra bilen til å drive elektriske dingser av ymse slag.
I likhet med Tesla og stadig flere andre bilmerker har du også her mulighet for digital nøkkel, slik at du kan starte bilen med smarttelefonen eller smartklokken din. Tilgangen til den digitale nøkkelløsningen kan deles med venner og familie.
EV3 er for øvrig den første elbilmodellen fra Kia som har Kias AI Assistant-teknologi.
Hva bilen vil koste når den kommer for salg i Norge en eller annen gang utpå høsten, vet vi foreløpig fint lite om.
Her kan du se Jack Scarlett fra Fully Charged gå gjennom bilen:
Og her kan du se videoen fra verdenspremieren av EV3 torsdag 23. mai:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!