Hopp til innhold

Bytter batteri når de legger til kai: Snart kommer nye elektriske hurtigbåter i indre Oslofjord

STILLE PÅ SJØEN: Snart kan du ta turen fra Nesodden til Lysaker uten dieselstøy. Foto: Rikard Kolbjørnsen/Norled

Prosessen med å senke utslippene i indre Oslofjord er godt i gang. Nå blir det snart to nye elektriske hurtigbåter å se på sjøen.

Båttrafikken står for store miljøutslipp. Nå har Ruter kommet med en oppdatering over fremgangen med å elektrifisere persontransporten deres i Oslofjorden.

Ombyggingen av hurtigbåtene Baronen og Baronessen skal spare 2.600 tonn CO2-utslipp årlig. Og snart er de klare til å kaste loss.

Fra før av har Ruter elektriske ferger og øybåter tilgjengelige, blant annet MS Kongen, som kjørte første tur i 2019.

Elbilisten Trond prøvde seg på langtur med dieselbil:

«Jeg sa meg villig til å ofre meg for å teste om det fungerte»

Fornyes

Båtene har vært inne til ombygging hos skipsverftet til Brødrene Aa i Eikefjord.

Her har de byttet ut dieselmotor med batteri og i tillegg bygget om skroget for å bli mer energieffektive. Begge er blitt forlenget med 10 meter som følge av dette arbeidet.

I tillegg har båtene fått ny innredning og ny vinduer, samt at det har blitt lagt opp bedre plass for rullestolbrukere. Oppstart var egentlig planlagt i sommer, men den har latt vente på seg:

– Fartøyene har dessverre vært noe forsinket fra verftet, dels på grunn av kapasitetsproblemer og komponentmangel og dels på grunn av tidkrevende innovative løsninger om bord, sier hurtigbåtssjef i Norled, Bjørn Egil Søndenå.

– Nå kommer de endelig tilbake, med nyskapende teknologi og betydelige oppgraderinger som kommer passasjerene til gode. Vi gleder oss til å ønske alle velkommen om bord og håper folk vil se seg om og sette pris på det vi oppfatter som veldig fine båter, sier han.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Batteribytte

Batteriene som brukes i disse båtene er såpass store at det blir upraktisk med ladestopp.

Når de trenger påfyll skal de kunne legge til kai og enkelt bytte inn nyoppladede batterier.

Det gjøres via den nye kranbaserte roboten SHIFTR, som nå testes ut av Norled. Det skal være mulig å utføre i løpet de minuttene båten ligger til kai, slik at den ikke behøver å tas ut av drift i mellomtiden.

De «brukte» batteriene lades på land i påvente av neste bytte.

BYTTESTASJON: Konseptet viser hvordan SHIFTR skal se ut. Skjermdump SHIFTR.no.

Robotene blir levert i første- og andre kvartal i 2025.

Inntil videre vil driften være basert på en kombinasjon av batteri- og dieseldrift, eller ren dieseldrift.

Prøvedrift i Stockholms skjærgård:

Får bryte fartsgrensa

Damene først

Baronessen er først ut i drift og vil være synlig mens den testkjøres rundt i fjorden, før den den tar fatt på linje B11 mellom Nesodden og Lysaker kommende måned.

Båten har to batterpakker og plass til 180 passasjerer. Linjen den skal kjøre hadde cirka 250.000 påstigninger i fjor.

Baronen, som tar 200 passasjerer og har tre batteripakker, ventes klar over nyttår og skal seile linje B20 mellom Slemmestad Brygge/Vollen og Aker Brygge. Her var det cirka 160.000 påstigninger i 2023.

Bli medlem i dag!

Les også