Hopp til innhold

Blir dette den mest praktiske bilen i B-segmentet? Renault 4 gjenoppstår som elbil

RETRO-TRIP: Med litt godvilje kan vi kjenne igjen arbeidshesten som var i tjeneste for Renault i over 30 år. «Hornene» nede skal ta imot parkeringskollisjoner uten å ødelegge resten av støtfangeren. Foto: Renault

Renault 4 var en praktisk billigbil i 30 år. Til neste år kommer den elektriske etterfølgeren.

Renault 4 kom som et svar på Citroën 2CV. Begge var så enkle som det var mulig å få dem.

Faktisk fantes den en kort periode en Renault 3 uten de bakerste siderutene, uten chrome i fronten, med et enkelt rør som støtfanger og der to vindusviskere var ekstrautstyr.

Mer utstyr var ikke å finne. Varmeapparat måtte du betale ekstra for.

KOMBI: Man kan kjenne igjen bakre vindu og hekkprofilen.

Allerede da var den lille Renault 4 en superpraktisk bil med kombibakluke og nedfellbare bakseter.

Karosseriet var det samme da de la ned produksjonen i 1994 som da de startet i 1961.

Da hadde Renault solgt 8.135.424 av denne modellen i fem kontinenter og over hundre land.

OFFROAD? Virkemidler som høy bakkeklaring, kraftige hjulbuer og takrails gir nye Renault 4 et litt kult og røft utseende.

Klar for produksjon

Du kan fortsatt se hint av gamle Renault 4 i den nye formgivningen, men svært lite.

Grillen kan minne om den siste plastikkgrillen, et hint av den rare bakruta på C-stolpen er der, samt den rett avskårne hekken.

Ellers ser den langt mer sporty ut, først og fremst med svære hjul og artige lykter.

HINT: Med over åtte millioner solgte eksemplarer av gamle Renault 4, kan man håpe på at retrodesignet kiler nostalgifølelsen og får folk til å kjøpe R4 igjen.

Innvendig minner den mest av alt om Renault Megane og Scenic. Det samme rattet og rikelig to 10-tommers skjermer, assistert av Google. Seter og interiør er i jeans-stoff.

Skal være praktisk

Renault forsøker å finne en knagg å hekte Renault 4 E-Tech på, og det skal være at den er praktisk, som forgjengeren.

MODERNE: Skjermen er liggende, men inneholder alt man er vant til hos Renault. Det inkluderer grensesnittet fra Google.

Riktig hva dette skal være i forhold til modellene de allerede har, er ikke godt å si. Vi ser en 5-dørs kombi som måler 4,14 i lengde med en akselavstand på 2,62 meter.

Den har et 420 liters bagasjerom og 40/60 foldbart bakseterygg, inkludert det 35 liter store rommet under gulvet i tillegg til knagger og smårom.

MAKRELLBOKS: Renault 4 var egentlig ikke kjent for makrellbokstak, men har har du i hvert fall muligheten.

De viser mange muligheter for sprelske farge- og interiørvalg, samt makrellboks-tak.

Dette fremstår mer som et forsøk på moteikon à la Mini, primært for det sydeuropeiske markedet.

I tillegg lanseres også retrobilene Renault 5 og Clio.

GOD PLASS: Renault fremhever praktiske egenskaper, men da kunne vi kanskje forventet MPV-løsninger som uttakbare seter, nedfellbart passasjersete eller lignende?

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Små batterier

Du velger mellom batterier på 40 eller 52 kWt, med motorer på 120 (225 Nm) og 150 hk (255 NMm) som trekker forhjula.

Minste batteripakke får rekkevidde på 300 kilometer, den største 400.

LIGNER? Undertegnede importerte en rundbulket sjarmklump som jeg eide i fem år. Likhetene er der, om man legger til litt godvilje. Foto: Rune M. Nesheim

Ladehastigheten er på moderate 100 kW for det store og 80 for det lille batteriet – og bilene er klargjort for V2L og V2G, så man kan bruke den som en powerbank også.

Renault 4 E-Tech blir tilgjengelig neste år.

Bli medlem i dag!

Les også