Har nådd viktig milepæl:Nå er over halvparten av personbilene i Bergen elektriske

Elbilhovedstaden Bergen kan nå feire at over halvparten av personbilene er blitt elektriske. – Det viser at målrettet politikk fungerer, sier leder i Vestland elbilforening Christine Ødegaard.
Bergen har lenge vært storbyen som har ledet an i elbilutviklingen i Norge. Målrettede tiltak som høy miljørabatt i bommen får en stor del av æren for dette.
Nå er viktig milepæl nådd. I følge tall fra Opplysningskontoret for Veitrafikken (OFV) har Bergen nå en elbilandel på over 50 prosent.
– Dette er veldig hyggelig nytt og gjør at vi kan smile litt ekstra bredt i julen, sier leder i Vestland elbilforening Christine Ødegaard.

Det betyr at det nå er to kommuner i landet som har et flertall elbiler, da nabokommunen Askøy allerede nådde den magiske grensen i august.
Veien til 100 prosent
Ved utgangen av 2024 hadde Bergen en elbilandel på 45 prosent. Om denne trenden fortsetter vil byen ha en utslippsfri personbilpark innen 2035.
Christine Ødegaard er optimistisk:
– Vi skal fortsette å jobbe for politiske løsninger som gjør at folk også fremover vil velge elektrisk fremfor fossilt. Og jeg har stor tro på at vi skal komme i mål med arbeidet i løpet av de neste ti årene.



