Kjempesmell for Lucid, men sjefen er fortsatt optimistisk: Har tapt 8,3 milliarder kroner
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Justerer ned produksjonstakten. Markedsstrategien endres. Kommer rabattene?
Vi fikk en forsmak under lanseringen av Lucid i Norge.
Målsettingen for produksjon var lav, særlig med tanke på at bilen allerede er lansert i det store USA-markedet og nå kommer til Europa.
Og svaret har vi nå fått etter første kvartal 2023. Ifølge Automotive News har Lucid røket på et tap på 780 millioner dollar, eller 8.250.000.000 kroner.
Derfor forandrer Lucid ordlyden i produksjonsprognosen fra 10-14.000 produserte biler til «over 10.000» for i år.
Positiv Lucid-sjef
Lucid har i mange sammenhenger blitt sammenlignet med Tesla, ikke minst fordi sjefen sjøl, Peter Rawlinson, var sjefingeniør for Tesla Model S – som fortsatt selger mer, selv om salget går trått etter faceliften av denne modellen.
Produksjonstakt og leveringssiffer har ligget lavere enn forventningene, noe som skyldes problemer i leveranseleddet, mener Lucid.
– Vi er fortsatt i en tidlig fase der kundegruppen fortsetter å vokse. Nye markedsstrategier og kampanjer vil lokke til seg et større segment av kunder og øke salget, sier Rawlinson til Automotive News.
Det kan bli spennende å se når de samme kampanjene kommer til Norge. Den svært nyskapende bilen koster fra en million kroner. Toppmodellen koster foreløpig 2,2 millioner.
Lær mer om Lucid Air under vår gjennomgang i filmen øverst i denne artikkelen, eller les mer i saken under.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!