Lucid Air med 94 mils rekkevidde!

REKORD: Nå er Lucid Air målt av EPA og er best i verden akkurat nå.

Sjekk denne! Her slås rekordene én etter én.

Lucid Air forteller på sine hjemmesider at de tre modellene Dream Edition Range, Dream Edition Performance og Grand Touring er testet etter den strenge amerikanske EPA-målemetoden. (U.S. Environmental Protection Agency).

KOMBI: Det er lange flate sedaner og kombier du må ha dersom du vil komme deg langt i fremtiden. BYD kommer også med en kombi eller sedan som hevdes å ville kunne passere 100 mil mellom ladingene.

Den sammenfaller ikke helt med WLTP (Worldvide Harmonized Light vehicles Test Proseture) som er standard her i Europa. Våre ca-antydninger på WLTP blir ikke helt korrekte, for man kan ikke bare addere. Dette fordi testene er annerledes, men de gir en pekepinn.

Uansett; om du ser på den ene eller andre målingen i diagrammet, knuser den nylig ankomne Mercedes EQS. For mens du «bare» kommer deg fra Kristiansand til Hjerkinn med Mercedesen, passerer du Trondheim og stopper opp i Steinkjer i Lucid Air.

LES OGSÅ: Nytt konsept fra BYD: Denne skal klare 100 mil

LUFTIG: Frontruta går over hodet på deg, akkurat som i Tesla Model X og Xpeng G3. Instrumentpanelet minner veldig om det man ser i Porsche Taycan, men er mye bredere og enda mer frittstående. Alle materialer er veganske.

Det vil si, når den blir tilgjengelig da. Vi har ventet på Lucid Air en god stund, mens Mercedesen faktisk ruller på norske veier allerede.

94 mil

Rekkevidden er nemlig på hele 837 kilometer EPA  dersom du bestiller Dream Edition Range med 19-tommers hjul. Det vil trolig tilsi i området 940 kilometer etter WLTP-standarden.

ENKELT: Skjermen er på 34 tommer og og det meste skal oppdateres over lufta.

Lucid Air har vi hørt om ganske lenge. Når bilen endelig kommer på markedet, skal det være en ultralukus-sedan, både med tanke på design, materialvalg, teknologi, rekkevidde og power.

Bilen er 4,97 cm lang, 1,93 bred og 1,41 høy. Akselavstanden er ikke blant de lengste, 2,96 meter, men den har bagasjerom bak på 456 liter og en frunk på hele 202 liter. Selvsagt har den konstant firehjulstrekk og aktivt luftunderstell.

SMART: Med et trykk foldes skjermen inn i dashbordet. Under skjuler det seg to induksjonsparkeringer for mobiltelefon.

Opptil 1111 hk

Og det ser man at de leverer på, i hvert fall på papiret. Effekt fra 800 til 1111 hestekrefter er i Tesla Plaid-landskap og langt over hva Mercedes-AMG foreløpig leverer i EQS.

Foreløpig har ikke Lucid oppgitt batteristørrelse. Men på hjemmesidene opplyses at det tar 20 minutter å lade 50 mil via deres 900 volt+ elektriske arkitektur som skal klare å ta i mot opp til 300 kW via CCS kabel. Hjemme kan du lade opp til 19,2 kW og du kan lade andre kjøretøy eller hente ut strøm fra batteriet, såkalt V2X.

Den skal klarte 0-96 km/t på 2,5 sekunder og den berømte 402-meteren på 9,9 sekunder.

Luftmotstanden ligger midt i mellom Mercedes EQS (0,20) og Porsche Taycan (0,22), altså 0,21 cW.

LES OGSÅ: Her er neste bil ut fra Polestar

Det lønner seg å være medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp. Gjør som over 95 000 andre elbilister!