Hopp til innhold

Prissjokket på gatelading i Oslo: Advarer oslofolk uten egen parkering mot å bytte til elbil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GÅR HARDT UT MOT OSLO KOMMUNE: Generalsekretær Christina Bu er ikke nådig mot Oslo kommunes prisøkning på de kommunale ladestolpene. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

– Med disse prisene anbefaler vi ikke oslofolk som er avhengig av gatelading om å bytte til elbil, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen. 

Onsdag vedtok bystyret en kolossal prisøkning på kommunens ladepunkter som i mange tilfeller gjør det dyrere å lade enn å fylle fossilt drivstoff.

Du kan lese mer om dette i artikkelen vi publiserte i går:

Opptil 170 prosent prisøkning på ladestolpene fra torsdag:

Sjokkøkning på ladeprisene i Oslo

Kan bli over dobbelt så dyrt

Den oppsiktsvekkende advarselen mot å bytte til elbil begrunner Christina Bu slik:

– I noen tilfeller blir det mer enn dobbelt så dyrt å lade elbilen på kommunens ladere som å fylle forurensende drivstoff.  

Lader du for eksempel en eldre elbil som har et forbruk på 2 kilowattimer per mil og som du lader på maks 3,6 kW effekt via en ladestolpe som kan levere 22 kW, får du en drivstoffkostnad på 34 kroner per mil.  

– Folk som er avhengige av å lade på Oslos gateladere, bør være klar over hvilke kostnader de nå møter, og de bør regne på om dette er noe de har råd til. Vi vet at mange tror at skiftet til elbil innebærer lavere driftskostnader, og at nettopp dette motiverer mange. Men med disse gateladeprisene vil det kunne bli kjempedyrt for denne gruppen elbilister, understreker Bu.

Bu minner om at gatelading er «hjemmeladingen» for folk som ikke har egen parkeringsplass.

– Særlig i tider der mange får dårligere råd, bør man være klar over hva Oslos prismodell for gatelading faktisk innebærer.

Ladeselskapet Easee med solskinns-nyhet:

I 2023 kan du lade med solceller

Lokalforeningsleder: – Oslo kan glemme klimamålet

– Oslo kommune kan bare glemme å nå klimamålet sitt om å fjerne alle forurensende biler fra veiene med denne politikken, sier Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening. 

KRITISK: Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening.

For mange blir kommunal saktelading dyrere enn kommersiell lynlading 

Oslo kommune begrunner økningen med de økte strømprisene og at de må ta markedspris for lading.

Dette skjønner generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen fint lite av:  

– I mange tilfeller vil elbilister betale mer på de «trege» gateladestolpene til kommunen enn på kommersiell lynlading. Vi aner ikke hvilket fiktivt marked kommunen opererer i. Oslo har en helt idiotisk prismodell, sier Bu.  

Kommunale ladere i Oslo:

Lovet 200 ladere i år. Så langt har det blitt 10

Kan fort bli dyrere enn lynlading

Lynlading på kommersielle ladestasjoner koster i dag mellom sju og ni kroner per kilowattime (kWt).

Oslo kommune tar derimot betalt per klokketime du står og lader på kommunens ladestolper.

Regnes dette om til pris per kWt, blir prisforskjellen åpenbar:

Hvis bilen din lader på 3,6 kW effekt, risikerer du å betale 9,7 kroner per kWt på kommunale ladere om natten.

Lader du på dagtid er prisen 13,6 kroner per kWt. Og du kan til og med ende opp med å betale 17,2 kroner per kWt hvis du er uheldig og kun har en 22 kW-lader der du bor.  

– Alle disse priseksemplene forutsetter at du flytter bilen i det øyeblikket du er ferdig å lade, også om det er klokka tre om natten. For elbilister flest vil den faktiske prisen per kWt kunne bli mye høyere, sier Maltun i Oslo og Akershus elbilforening.  

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Elbilforeningen ber Oslo kommune om innsyn

– Med dette forslaget gjør Oslo kommune sitt eget ladetilbud uaktuelt for de fleste. Resultatet er at mange ladestolper blir stående ubrukt, mens det kommer til å bli kø på byens hurtigladestasjoner, sier Christina Bu.  

Elbilforeningen har flere ganger bedt om å få tilgang til bakgrunnstallene for å se hvordan kommunen beregner prisene, men ikke fått dem.  

– Vi ber nå om innsyn i saksdokumentene for å kunne se bakgrunnstallene og se hvordan kommunen beregner seg fram til så heftige priser som dette, avslutter Bu. 

Prissjokket i Oslo – dette gjør Elbilforeningen:

  • Vi har lenge presset kommunen for å innføre en prismodell basert på faktisk forbruk, altså pris per kWt. 
  • Vi jobber knallhardt opp mot Oslos politikere for å innføre en rettferdig prismodell. 
  • Vi mener at prisen bør være betydelig lavere enn hurtiglading. Det er ikke tilfellet nå.
  • Vi gjennomfører møter med alle partier i bystyret. 
  • Vi har bedt om innsyn i tallgrunnlaget kommunen bruker for å fastsette prisene. 
  • Vi er aktive i media for å informere byens innbyggere om prisendringen og legge press på bystyret. 
  • Vi gir oss ikke før vi har endret Oslo kommunes prismodell for gatelading. Støtt vårt arbeid og bli medlem.

Er du blant dem som må gatelade i Oslo og reagerer på prisene? Vi vil gjerne ha kontakt med elbilister som rammes, slik at vi kan gi konkrete eksempler i informasjonsarbeidet vårt. Skriv til oss på e-post: [email protected] 

Priseksempler – dette koster ladingen:

     Pris per kWt* 
 Makstid  Gamle timesatser Nye timesatser 7,2 kW 3,6 kW 
Semihurtig 22 kW 3 timer kl 09-20 23 kr 62 kr 8,6 kr  
per kWt 
17,2 kr per kWt 
 Ingen makstid kl 20-09 12 kr 35 kr 4,8 kr  
per kWt 
9,7 kr per kWt 
Normal 3,6-7,2 kW 3 timer kl 09-20 28 kr 49 kr 6,8 kr  
per kWt  
13,6 kr per kWt 
 Ingen makstid kl 20-09 12 kr 35 kr 4,8 kr  
per kWt 
9,7 kr per kWt 
*) Reell ladehastighet varierer ved at ulike elbilmodeller har ulike begrensninger på hvor fort bilen kan lade. I tillegg kan en bil være ferdigladet før bilen flyttes fra gateladeren, for eksempel nattestid. Tabellen gir priseksempler ved gjennomsnittlig ladehastighet på 7,2 og 3,6 kW, hvor tidskostnaden deles på effekt. PS: Skroll mot høyre hvis du ikke ser hele tabellen.

120 av Oslos ladepunkter går til bilutleieselskaper:

– Trengs mer gatelading når bildeling også blir elektrisk

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også