Hopp til innhold

Porsche med økonomisk rekordresultat: «Alle» Porscher blir elektriske

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

CAYENNE KOMMER: Porsche vil fremskynde elektrifiseringen for å nå ennå høyere profitt.

Porsche bekrefter helelektrisk Cayenne. Og snart kommer både Macan, Boxster og Cayman.

Porsche akselerer sine planer om full elektrifisering som et av tiltakene for å levere sin industriledende profittmargin på over 20 prosent.

Dette kunngjør de i en pressemelding om sitt «Road to 20»-mål. Der viser de til rekordleveranser og fortjeneste i 2022, og gjentar tidligere uttalte mål om at mer enn 80 prosent av salget skal være helelektrisk innen 2030.

Porsche Mission R:

Denne bringer elbil-teknologien et steg videre

«Road to 20» fokuserer på tre helelektriske modeller:

Den kommende Macan, etterfølgeren til eksisterende 718 Cayman og Boxster, men også en ny generasjon Cayenne.

ALDRI TJENT BEDRE: – Under vanskelige forhold oppnådde vi det sterkeste resultatet i Porsches historie. Administrerende direktør Oliver Blume og finansdirektør Lutz Meschke er åpenbart fornøyde med resultatene for regnskapsåret 2022

Sjuseter og nye elbilprattform

Både Macan og Cayenne vil bygges på Volkswagen-gruppens luksusplattform PPE (Premium Platform Electric).

Porsche-sjef Oliver Blume bekrefter at den neste 718 kommer med et utvalg av drivlinjer, både fossile og elektriske, før 718 går over til ren elbil på litt lengre sikt.

Porsche Taycan GTS Sport Turismo:

Verdens morsomste elbil akkurat nå

Det er vanskelig å si når det skjer, Macan har som kjent blitt utsatt. Men det er ventet å bli i 2025.

Blume avslører at en helelektrisk Cayenne vil følge rett etter. Det vil si rundt et år foran Porsches foreslåtte større elektriske SUV med sju seter

Den har kodenavn K1 og antas å komme i 2027, som den første modellen en Porsche-ledet SSP Sport-plattform.

Neste Cayenne blir elektrisk?

Porsche varsler stor el-SUV

Ladbar 911

Og hva så med 911?

Blume sier han er begeistret over den ladbare hybridversjonen av 911, som nå er planlagt for produksjon.

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

Den har man ventet lenge på, for allerede under lanseringen av modellen, var det gjort plass til elektrisk motor mellom motor og girkasse.

Vi vet også at Porsche jobber intenst med «rent» drivstoff for ordinære forbrenningsmotorer – for å fortsatt kunne produsere entusiastbiler med forbrenningsmotor med både automat og manuelle girkasser.

Test av Porsche Taycan 4 Cross Turismo:

Drøm innen rekkevidde

Rekordgevinst

For å nå målene sine, som i Porsches kundekrets i stor grad baseres på personlige valg i kjøpsprosessen, er dette elementet viktig for Porsche. Få, om noen, har bedre nettside for individuell tilpasning av bilmodellene sine.

De vil også fortsette å dyrke økt antall varianter i begrenset antall. Er det noe Porsche allerede kan, så er det akkurat dette.

– For mange mennesker, er det å kjøpe en Porsche livets mål. Så selv om det er veldig personlig, ønsker vi å gjøre det til virkelighet, sier Blume.

Og tallenes tale forteller at det er stadig flere som får oppfylt drømmen sin.

Porsche Taycan som powerbank:

Porsche gir og tar

Porsches 2022-tall setter nye standarder for merket. De hadde 37,6 milliarder euro i omsetning, en økning på mer enn 13 prosent fra året før

Men driftsresultatet hoppet med mer enn en fjerdedel, til rekordhøye 6,8 milliarder euro.

Selskapet leverte nesten 310.000 biler. Det er en økning på tre prosent sammenlignet med året før.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også